CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klassieke homeopathie
Advertisements

Omgaan met vermoedens van kindermishandeling
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Dyslexie de baas! Ouderavond 2
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
H 15: Samengestelde interest
Traumatisch Hersenletsel bij kinderen en jongeren Huisartsgeneeskunde Universiteit Maastricht 18 Mei 2011 Eric Hermans.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Kennis & Cash voor werkgevers! Welkom! Marleen van Boheemen.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Ouderavond Alcohol, drugs en opvoeding
Ab Kan Restaurant beheerder.
Karlijn de Groot.
Het patchworkgezin: een nieuwe vorm van gezinsleven
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
India, Tamil Nadu TsunamiTsunami Earth aid IndiaEarth aid India Gehandicapten projecten locale NGO’sGehandicapten projecten locale NGO’s Hulp.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Maatschappelijke Stages
Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn
Glow.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Tijdelijke subsidieregeling plusvoorzieningen voor overbelaste jongeren.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Enquête.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Landelijk programma Huiselijk Geweld en de Politietaak
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
Temperament en riskant cannabisgebruik in de adolescentie.
Programma sexuologie voor opleiders
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Regels en afspraken.
Preek Lucas 18: 1-17 Preek Lucas 18: 1-17 Slide 1
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Jezelf kort voorstellen.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Tijdig praten over het naderend levenseinde
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
Voortijdig schoolverlaten
Paniek !!!.
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
PESTEN JULIANASCHOOL.
De onomkeerbare breuk in het gezinsleven met een kind met NAH
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Reflectiedag Verenigingen voor Verkeersveiligheid, Komimo 15/06/2010 Wat na een verkeersongeval? door Astrid Rubbens, Rondpunt.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Transcript van de presentatie:

CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART” KINDEREN MET NAH: TERUG NAAR HUIS EN SCHOOL Eric Hermans VILANS e.hermans@vilans.nl CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART” 31 Maart 2011 www.vilans.nl

INCIDENTIE TRAUMATISCH NAH 16.000 kinderen/ jongeren/ jong volwassenen (0-24) per jaar gezien in ziekenhuizen. (Meerhoff et al. NTVG 2000;144 (40):1915-8) Definitie NAH: GCS-score 3-15 indien 15: dan ook bewustzijns- of geheugenverlies Op elk bekend NAH staan 3 á 5 onbekende (Gordon & Brown, 2008) www.vilans.nl

ERNST / MORBIDITEIT Ernst Aantal Gevolgen Ernstig 5% (800) 90% (700) Matig 10% (1600) 30% (500) Licht 85% (13.600) 10% (1300) (Bron: Ontario Neurotrauma Foundation) Totaal: 2.500 kinderen/jongeren p.j. met langdurende gevolgen www.vilans.nl

ONDERZOEK IN 18 ZIEKENHUIZEN Geen follow-up criteria Geen doorverwijscriteria Geen inbedding ziekenhuizen in NAH-zorgnetwerken Hermans et al. “Kopzorg over de nazorg” Medisch Contact 2006 www.vilans.nl

Traumatic brain injury without intervention Bond Chapman, 2006 Normal Development Performance Brain Injury Growing Up

ONDERZOEK KINDEREN 3 JAAR NA REVALIDATIE Lichamelijke problemen 49% Cognitieve problemen 76% Gedragsproblemen 52% Participatieproblemen 36% (68% problemen op meerdere gebieden) Hermans et al. “Lange termijnproblemen volgend op revalidatie onder Kinderen en jongeren met NAH en hun gezinnen” (Geaccepteerd voor publicatie) www.vilans.nl

ONVERVULDE BEHOEFTEN GEZINNEN 3 JAAR NA REVALIDATIE (Para)medisch 17 (52%) Informatie 15 (45%) Gezinsondersteuning 9 (27%) Ondersteuning bij terugkeer naar school 12 (36%) Geen 12 (36%) (45% op meerdere gebieden) www.vilans.nl

GEZINSONDERSTEUNING - Woede uitbarstingen/ gedragsproblemen die leiden tot ruzies met broertjes, zusjes en ouders: behoefte aan ordelijk gezinsleven - Alle aaandacht gaat nu naar het kind met NAH. Andere kinderen voelen zich achtergesteld - Behoefte aan iemand die educatie kan geven wat NAH is en hoe ermee om te gaan: “Onze zoon was altijd een goede leerling, maar nu niet meer. Toch verwacht mijn man dat nog steeds van hem. Dat is zo zielig. Hij wil graag aan die verwachting voldoen, maar hij kán het gewoon niet” - Hulp bij het opbouwen van sociaal netwerk. Niet alleen vrienden haken af, ook contact met broertjes en zusjes wordt minder. www.vilans.nl

ONDERSTEUNING BIJ TERUGKEER NAAR SCHOOL Gebrek aan informatie: ziekenhuizen informeren scholen niet over kinderen die NAH hebben, vooral in de lichtere gevallen Hulp bij het treffen van speciale voorzieningen: dit kost teveel tijd en moeite of wordt helemaal niet gedaan Gebrek aan kennis bij scholen: “Ze loopt en praat weer zoals vroeger, dus ik zie geen enkele noodzaak voor speciale voorzieningen” Kennis wordt niet gedeeld op scholen: alles ging goed totdat hij naar een andere klas ging. Zijn nieuwe leraar bleek niks te weten van zijn NAH en zijn problemen! Dus konden we weer van voor af aan beginnen” www.vilans.nl

ONDERZOEK ONDERSTEUNING IN GEZINNEN Enquete onder alle leden van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (N=120) We vonden 88 gezinnen die ondersteuning ontvingen wegens een kind met NAH. Ondersteuningsaanbod niet NAH-specifiek Hermans E. Eindrapportage Ondersteuning van gezinnen met een kind met NAH; een inventarisatie van bestaande praktijken. Vilans 2009 www.vilans.nl

ONDERZOEK ONDERWIJS Enquete onder mytyl- en tyltyscholen We vonden 208 leerlingen met geidentificeerd NAH Slechts enkele scholen hadden de juiste expertise in huis (SG Mariendael, Arnhem en Maartenschool Nijmegen) Hermans E. Eindrapportage onderwijs aan leerlingen met NAH; een Inventarisatie van bestaande praktijken. Vilans, Utrecht 2010 www.vilans.nl

WERKMODEL www.vilans.nl