Governance van de informatievoorziening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IT in bedrijf – Bernard Cuppen RI, HansCuppen RI
Advertisements

Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
met vallen en opstaan naar een mid-office
ICT-integratie zonder risico´s Een aanpak voor integratie van informatievoorzieningen bij fusies en samenwerkingsverbanden. Beurs Overheid en ICT,
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Business concept SMART-consultants
Nationaal Innovatie Event
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Grip op ICT door grip op architectuur
Governance van de informatievoorziening
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Welkom bij de presentatie van het
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
ICT in een dynamische context
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
Atelier I & A Bijeenkomst met medewerkers I & A op dinsdag 3 juli 2007.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
KCC4ALL.
Digitaal mei 2014.
Producten & Werkprocessen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Update Implementatie en beheer
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Business & Informatieplanning (BIP)
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Bezorgen reisdocumenten
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie “Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren” Regionale kenniskring Midwest dinsdag 26 april 2016 – Staden.
Social Return Inzet van inkoop t.b.v. sociale doelstellingen Patrick de Lange Senior Adviseur RadarAdvies.
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
(Open) Data in Zaanstad De stad en de overheid Door: Rob Polhuis en Nicolette van der Slot 7 oktober 2016.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Business case Enterprise Service Bus
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie nam

Even voorstellen Nico de Groot, Gemeentesecretaris Neder-Betuwe Rob van Doorn, Directeur BentoSpino Rolf Meursing, Directeur Odinfo, vh. Steenwinkel Kruithof Associates / overheid Introductie Neder-Betuwe, BentoSpino en Odinfo/SKA Rol Roel Schroot benoemen

Dienstverlening van Odinfo Het maken van een informatiestrategie Het inrichten van een I&A in het kader van fusie of samenwerking Het vaststellen van een bedrijfs- en informatiearchitectuur het verbeteren van bedrijfs- en ketenprocessen het inrichten van besturingssystemen en AO het implementeren van applicaties het verbeteren van het informatiemanagement

Deze sessie …. De realisatie van een informatieplan voor de gemeente Neder-Betuwe Vindt in interviewvorm plaats Ook u bent uitgenodigd om vragen te stellen We hopen dat situaties herkenbaar zijn en dat onze oplossingen u helpen

Wat was de vraagstelling en de problematiek van de gemeente Neder-Betuwe?

GRAND CANYON Client server ITIL NORA Object oriëntatie Windows e-commerce Client server ITIL NORA groupware Object oriëntatie Windows Data warehouse Thin client Management ICT- management Mid office RAD Capability maturity model Servicebus Legacy systemen

Kijk op (informatie)proces Visie van de gemeente gegevens informatie Dienst, Service proces Mensen ICT productiefactoren

Wie werd opdrachtnemer?

Wat waren zijn stappen?

Met welke vraag ging het project van start?

Hergeformuleerde vraag Maak de inrichting van de informatievoorziening inzichtelijk in tijd en geld voor de organisatie Houd daarbij rekening met de komst van een Shared Service Center (SSC) en een Klantcontactcentrum (KCC); Betrek managers en medewerkers bij het formuleren van lange- en kortetermijnwensen rond de informatievoorziening; Betrek de accountant bij dit proces; hij geeft een oordeel over de status van de informatievoorzienig in dit najaar. Zorg dat afdelingen en management zicht krijgen op wat ICT doet en kan betekenen voor de gemeente, zodat zij beter sturing kunnen geven aan de inrichting van de informatievoorziening.

Welke aanpak werd gekozen?

Stappenplan Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Projecten Hoe? Wat? Wie? Bedrijfs- architectuur Informatie- Technische organisaties diensten producten processen medewerkers applicaties berichten gegevens informatie uitwisseling technische componenten gegevens- opslag netwerk Visie, missie en strategie Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Landelijke projecten Projecten prioriteiten Projectenkalender

‘60 dagen plan’ 20 5 10 5 3 5 3 5 3 10 10 Vooronderzoek Opzet project incl. besluitvorming In kaart brengen huidige ICT 10 Definiëren ‘business view’ Strategie en doelen: ws 1 5 Bedrijfsarchitectuur en wensen: ws 2 3 5 3 5 Informatiearchitectuur en projecten: ws 3 3 10 Projectenkalender: ws 4 10 Plannen implementatie

Hoe verliep het proces?

Wat was het resultaat van het traject?

Wat gebeurde er tijdens de presentatie in het MT-overleg?

De doelstellingen worden gerealiseerd middels een aantal projecten Totaal zijn er 55 projecten en activiteiten over 4 jaar vastgesteld. De projecten kennen een totaal investeringsbedrag van 1.520.000 euro en 13 fte inzet. Er was 454.044 euro gebudgetteerd. Er moet een keuze gemaakt worden in de extra investeringen… Scenario 1 Wettelijk Scenario 2 Wettelijk + Collegeprogramma Scenario 3 Alle doelstellingen realiseren

Wat is nu de stand van zaken?

Status Neder-Betuwe Projectenkalender in uitvoering Informatiemanager niet ingevuld, wel stagiair Extra 1,5 formatieplaatsen I&A Verbeterd beheer I&A Actie starten om dienstverlening te verbeteren Managers verantwoordelijk voor de uitvoering Projectenkalander wordt aangepast op NUP en gaat nu naar de Raad

Wat is Neder-Betuwe hiermee opgeschoten?

Informatiehuishouding Belangen Raad B&W Uitvoering van collegeprogamma Geen kostenoverschrijdingen I&A Makkelijk te beheren Informatiehuishouding Gebruikers Makkelijk te bedienen Geen storingen Management Beheersen processen en projecten Burger E-dienstverlening