Decentralisatie zin & onzin

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Bezuinigen Het houdt niet op! Programma •Stand van zaken algemeen en in jullie bibliotheken •Consequenties voor de toekomst •Bevoegdheden en mogelijkheden.
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
De hoeden van Edward de Bono
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Samenwerking en democratie
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Martine Meijers Hester Tjalma
Oisterwijk, 13 maart 2013 BIG is beautiful?. 2 Nederlandse gemeenten 1990:673 gemeenten 2000:537 gemeenten 2012:415 gemeenten 2017:340 gemeenten 2025:
Levensvragen Over geluk…..
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
COMPETENTIEONTWIKKELING
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Vormen van bestuurlijke lichtheid CoP Conferentie d.d. 7-8 december 2006 Carol van Eert secretaris-directeur.
Mm-dd-yy | 1 › Dirk Strijker › Mansholt leerstoel RuG – Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen Veranderende markten en platteland Dag van LTO Noord provincie.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Gemeente Zoetermeer Wethoudersbijeenkomst Regionale samenwerking 21 maart 2012.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
burgemeestersreferendum
2/9 - Hoe werkt een gemeente ? - Voor- en nadelen van een burgemeestersreferendum - René van Diessen - Jan Waaijer - Uit het nieuws.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Business Marketing Management
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
Prikkels in de financiële verhoudingen
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Financiële aspecten van gemeentelijke schaalvergroting
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Gemeentelijk armoedebeleid, koopkracht en armoedeval Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
Vervolg Mintzberg Week 4 organisatie en beheer deeltijd dsr3a
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Herindeling GNL
Effecten gemeentelijk inkoopbeleid huishoudelijke hulp vanuit de Wmo
Sturen op ambitie in het sociaal domein
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Grip op de regio raden aan het roer in de regio
Van beleid tot regelgeving
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Care Summit ‘Decentralisatie in de praktijk’ Greet Prins, 3 november.
Transcript van de presentatie:

Decentralisatie zin & onzin Healthwise congres, 31 oktober 2014 Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheden, RUG

Decentralisatie – twee soorten 1 Principal-agent model Rijk is de baas, en legt gemeenten taken op Gemeenten voeren uit: medebewind → decentrale uitvoering

Decentralisatie – twee soorten 1 Principal-agent model Rijk is de baas, en legt gemeenten taken op Gemeenten voeren uit: medebewind → decentrale uitvoering 2 Autonomiemodel Taakverdeling tussen Rijk en gemeenten Ieder maakt zijn eigen beleid → decentraal beleid Waar vallen de 3d’s onder? Formeel onder autonomiemodel Praktijk?

Decentralisatie – twee aspecten 1 Taken & bevoegdheden Regio’s/gebieden krijgen meer zeggenschap

Decentralisatie – twee aspecten 1 Taken & bevoegdheden Regio’s/gebieden krijgen meer zeggenschap 2 Schaal Beleid komt terecht bij kleinere overheidsorganisaties Decentralisatie en kleinschaligheid gaan vaak samen Maar het zijn heel verschillende zaken

Voordelen decentralisatie (1) Maatwerk Rekening houden met verschillen in voorkeuren In de ene regio verwacht men iets anders van de gemeente dan in de andere Met eenheidsworst is niemand tevreden Werkt bij: autonomiemodel

Voordelen decentralisatie (2) Efficiency Kortere lijnen Dichter op de praktijk Lokale kennis Werkt bij: medebewind en autonomie Maar: schaalnadelen bij kleine gemeenten?

Voordelen decentralisatie (3) Innovatie Laat gemeenten zelf oplossingen bedenken “laat 100 bloemen bloeien” Loopt ‘t mis → lokaal probleem Werkt ‘t goed → nemen anderen het over Voorbeeld: bijstand Werkt bij: medebewind en autonomie

Voordelen decentralisatie (4) Concurrentie Bij één overheid heeft kiezer geen vergelijkingsmateriaal Prestaties gemeenten vergelijk je met die in buurgemeenten Slechte bestuurders stem je weg selectie-effect Bestuurders doen daarom beter hun best discipline-effect Werkt vooral bij autonomie

Voordelen decentralisatie (5) Psychologisch effect op geluksgevoel Onderzoek: hoe meer lokale autonomie, hoe gelukkiger de mensen Waarom? Betere aansluiting bij wensen bevolking (maatwerk, voordeel 1) Maar ook: alleen al het idee dat mensen invloed hebben op hun omgeving maakt ze gelukkiger Werkt bij: autonomie

Nadelen decentralisatie (1) Schaalnadelen Kleine schaal soms niet doelmatig

Nadelen decentralisatie (1) Schaalnadelen Kleine schaal soms niet doelmatig Maar: schaal gemeenten ≠ schaal productie Uitbesteden aan bedrijf dat meerdere gemeenten bedient Samenwerken met andere gemeenten

Nadelen decentralisatie (1) Schaalnadelen Kleine schaal soms niet doelmatig Maar: schaal gemeenten ≠ schaal productie Uitbesteden aan bedrijf dat meerdere gemeenten bedient Samenwerken met andere gemeenten Empirisch onderzoek is schaars Onderzoek IPSE (Delft): schaalvoordelen bij burgerzaken en afvalinzameling beperkt Onderzoek COELO (Groningen): gemeentelijke herindeling leidt niet tot lagere uitgaven of betere voorzieningen

Nadelen decentralisatie (2) Externe effecten Lokale beslissingen reiken soms tot over gemeentegrens Niet-inwoners zwemmen in het lokale bad gemeenten beconcurreren elkaar met bedrijventerreinen

Nadelen decentralisatie (2) Externe effecten Lokale beslissingen reiken soms tot over gemeentegrens Niet-inwoners zwemmen in het lokale bad gemeenten beconcurreren elkaar met bedrijventerreinen Ideaal: bereik voorzieningen valt samen met gemeentelijk territoir Maar: elke voorziening heeft zijn eigen bereik Je kunt niet voor elke voorziening een overheidslaag beginnen Elke schaal is dus een compromis!

Nadelen decentralisatie (3) Gemeenten worden overvraagd Kleinere gemeenten kunnen niet allemaal nog meer taken aan Gevolg: herindeling & samenwerkingsverbanden

Nadelen decentralisatie (3) Gemeenten worden overvraagd Kleinere gemeenten kunnen niet allemaal nog meer taken aan Gevolg: herindeling & samenwerkingsverbanden Door opschaling komt bestuur juist verder van burger ook voor gemeentetaken die prima kleinschalig kunnen hier centralisatie, geen decentralisatie voordelen decentralisatie tenietgedaan decentralisatieparadox

Optimale schaal: compromis tussen voor- en nadelen Klein genoeg voor Maatwerk Efficiency Innovatie Concurrentie Gevoel van empowerment Groot genoeg om Schaalvoordelen te behalen (waar nodig) Externe effecten te internaliseren Taken aan te kunnen

Door decentralisaties neemt samenwerking verder toe Democratische legitimiteit? Niemand stemt op bestuurders Gemeenteraad krijgt er geen vat op

Door decentralisaties neemt samenwerking verder toe Democratische legitimiteit? Niemand stemt op bestuurders Gemeenteraad krijgt er geen vat op Bijvoorbeeld Jeugdzorg: Samenwerkingsverbanden met vaak 10 of meer gemeenten Moeten vóór 1 november zorg inkopen Raden kunnen hier nauwelijks iets over zeggen Hun enige instrument: wethouder wegsturen wel erg heftig en het ontbindt de afgesloten contracten niet…

Door decentralisaties neemt samenwerking verder toe Democratische legitimiteit? Niemand stemt op bestuurders Gemeenteraad krijgt er geen vat op Nu extra problematisch: Decentralisaties betreffen zorg aan kwetsbare groepen Wordt flink op bezuinigd Wie beslist wie wat krijgt? De kernvraag van de politiek! wordt nu als technisch probleem weggezet… … bij niet-gekozen organen en bedrijven Waarom hebben wij niet het lef dit in alle openheid te doen? Politieke systeem faalt

Door decentralisaties neemt samenwerking verder toe Democratische legitimiteit? Niemand stemt op bestuurders Gemeenteraad krijgt er geen vat op Harmonisatie van beleid Binnen samenwerkingsverband uniform beleid Minder maatwerk

Door decentralisaties neemt samenwerking verder toe Democratische legitimiteit? Niemand stemt op bestuurders Gemeenteraad krijgt er geen vat op Harmonisatie van beleid Binnen samenwerkingsverband uniform beleid Minder maatwerk Kostenbewustzijn lager? Gespreide verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid Nauwelijks stimulans voor wethouders om kosten te beperken Baten gaan ook naar collega’s die achteroverleunen

Conclusie De grote decentralisaties van 2015 bedreigen het openbaar bestuur effectiviteit democratisch gehalte Lessen Het is een onzinnig dogma dat decentralisatie altijd goed is grote voordelen mogelijk, onder bepaalde omstandigheden lang niet altijd en alleen als ook beleidsvrijheid wordt meegegeven Decentraliseer alleen naar overheden die de taken ook aankunnen