SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Agenda
Digitale Leer Werk Omgeving
Doelgroep
Geografie
Positie in het proces
Sturing op aspecten
Onderwijs
Verleidingskracht van ICT mobiel tablets games learning analytics cloud apps
Schakel van duurzaamheid
Motieven voor gebruik ICT
Leerling volgsysteem
Randvoorwaarde - volgorde
Randvoorwaarde - clusters
Invalshoeken
ICT gebruik
Rendement
ped-didac handelen (leren) Gebruik van ict werken in de schoolcontext (organiseren) Professionele ontwikkeling (professionaliseren) socialisatie informeel / collectief formeel / individueel kwalificatie talent ontwikkeling digitale geletterdheid motivatie leerprestaties leersnelheid communicatie monitoring administratie beroeps voorbereiding tijdbesparing productiviteit betrokkenheid startbekwaamheid vakbekwaamheid
ped-didac handelen (leren) Gebruik van ict werken in de schoolcontext (organiseren) Professionele ontwikkeling (professionaliseren) socialisatie informeel / collectief formeel / individueel kwalificatie talent ontwikkeling digitale geletterdheid motivatie leerprestaties leersnelheid communicatie monitoring administratie beroeps voorbereiding tijdbesparing productiviteit betrokkenheid startbekwaamheid vakbekwaamheid
Matrix
Visie & Leermateriaal
Leersituaties
Samenhang
Opbrengsten van ICT
Mits Ontwikkeld Ingezet Gebuikt
Route van verleiden naar visie
Visie
lerarenmanagement heel vaak nooit Frequentie kennisoverdracht en bijdrage van ICT
lerarenmanagement heel vaak nooit Frequentie kennisoverdracht en bijdrage van ICT
Uitdagingen voor 2020
leraar lerende hulp middel hulp middel inhoud leer- situatie
Vier kernvragen hulp- middel inhoud leer- situatie Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? leraar lerende
Leraar gestuurde kennisoverdracht Leraar gestuurd hulp- middel inhoud leer- situatie Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? lerende
Zelf georganiseerde kennisconstructie Zelf georganiseerd Zelf georganiseerd hulp- middel inhoud leer- situatie Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? leraar
Computergestuurde leersituatie ICT inhoud leer- situatie lerende Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer?
Zelfgeorganiseerde leersituatie ICT inhoud leer- situatie leraar lerende Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer?
leraar Opbrengsten computersturing ICT inhoud leer- situatie lerende Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer?
Opbrengsten zelfsturing ICT inhoud leer- situatie leraar lerende Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer? Wat leert leerling? Hoe? Waar? Wanneer?
Computergestuurde leersituatie
Leersituaties met functie van ICT Functie ICTMaatwerk door computersturing Inzet ICT gericht op ondersteuning van sturingsverantwoordelijkheid lerende VariantenLeraar gestuurdZelfstandig lerenZelf georganiseerd Wat Hoe Wanneer Waar
Samenhang tussen bouwstenen
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert