PVRC Castricum Bewoners aan Alderstafel Kans of bedreiging?
PVRC Castricum Deelname aan het Aldersoverleg Nog één keer: waarom neemt de VGP deel. Is deelname een kans of bedreiging?Nog één keer: waarom neemt de VGP deel. Is deelname een kans of bedreiging? Overheid en SchipholOverheid en Schiphol Partijen en hun positiesPartijen en hun posities Hoe werkt het in de praktijk?Hoe werkt het in de praktijk? Input en Output van onderzoekenInput en Output van onderzoeken MER: 6 alternatievenMER: 6 alternatieven Belangrijke issuesBelangrijke issues De uitkomst van het overlegDe uitkomst van het overleg Waar draait het in wezen om, wat is “des pudels kern”?Waar draait het in wezen om, wat is “des pudels kern”?
PVRC Castricum Deelname is kans én bedreiging Kansen van deelname Informatie op over wat er gebeurtInformatie op over wat er gebeurt Actieve i.p.v. passieve rolActieve i.p.v. passieve rol Uitkomst met bewonersdeelname positiever dan zonderUitkomst met bewonersdeelname positiever dan zonderBedreiging Legitimeren van slecht resultaatLegitimeren van slecht resultaat Keuze voor deelname: op één na alle platforms
PVRC Castricum Overheid en Schiphol Opeenvolg. regeringen: ruimte op? ruimte er bij!Opeenvolg. regeringen: ruimte op? ruimte er bij! Vorige kabinet: 2010: , 2015/ vtb, daarna zien we verder (baan er bij?)Vorige kabinet: 2010: , 2015/ vtb, daarna zien we verder (baan er bij?) Groei Schiphol op huidige locatie tot 2015/2025 Huidige kabinet: ???, gelijkwaardigheidscriteria!, inzet regionale luchthavens
PVRC Castricum Partijen en posities “het Rijk” Betekenis Schiphol voor nationale economie Ontwikkeling noord vleugel randstad Concurrentie met belangrijkste economische centra in Europa (Londen, Parijs, München, Milaan)
PVRC Castricum Partijen en posities (vervolg) Sector Schiphol: groei van de luchthavenSchiphol: groei van de luchthaven Airport City Concept Airport City Concept AF KLM: groei van marktaandeelAF KLM: groei van marktaandeel mainport concept mainport concept LVNL: vereenvoudiging proceduresLVNL: vereenvoudiging procedures
PVRC Castricum Partijen en posities (vervolg) BRS (bestuurlijke regio Schiphol) Provincie : woningbouw, bedrijfslevenProvincie : woningbouw, bedrijfsleven GemeentenGemeenten Amsterdam : economisch belang van Schiphol voor de stad, ontwikkeling zuid as Haarlemmermeer, Aalsmeer, Uithoorn en Amstelveen : woningbouw, bewoners Kleine gemeenten : bewoners
PVRC Castricum Partijen en posities (vervolg) Bewonersdelegatie (CROS bewoners + VGP) Schiphol reserveren voor mainportverkeer, niet mainportverkeer naar regionale luchthavensSchiphol reserveren voor mainportverkeer, niet mainportverkeer naar regionale luchthavens Hard plafond van vtb t/m 2020Hard plafond van vtb t/m 2020 Hinder minder in “buitengebied”Hinder minder in “buitengebied” Hinder zo mogelijk minder maar in ieder geval niet meer in “binnengebied”Hinder zo mogelijk minder maar in ieder geval niet meer in “binnengebied” Meest milieuvriendelijk alternatiefMeest milieuvriendelijk alternatief
PVRC Castricum Hoe werkt het? Grote gezelschappenGrote gezelschappen Agenda bepalend voor inbrengAgenda bepalend voor inbreng Hoge tijdsdruk i.v.m. tijdig aanpassen LVB, reeks van overleggen per weekHoge tijdsdruk i.v.m. tijdig aanpassen LVB, reeks van overleggen per week Stukken niet kennen betekent beurt voorbijStukken niet kennen betekent beurt voorbij Aanwezigheid in werkgroepen en aan Vermeegentafel absolute voorwaardeAanwezigheid in werkgroepen en aan Vermeegentafel absolute voorwaarde Verkennende discussies aan Vermeegentafel niet de bedoeling maar wel nuttigVerkennende discussies aan Vermeegentafel niet de bedoeling maar wel nuttig
PVRC Castricum Input en output van onderzoeken Input: Richtlijnen MER (v en w, VROM)Richtlijnen MER (v en w, VROM) Overeengekomen uitgangspuntenOvereengekomen uitgangspuntenOutput: Voorbereidend: Netwerkanalyse, MKBAVoorbereidend: Netwerkanalyse, MKBA MER KT en MLTMER KT en MLT Convenant hinderbeperking KT en MLTConvenant hinderbeperking KT en MLT Convenant Leefbaarheid KT en MLTConvenant Leefbaarheid KT en MLT Advies aan Ministers V&W en VROMAdvies aan Ministers V&W en VROM
PVRC Castricum MER: 6 alternatieven 4 alternatieven op basis van bestaand preferentieel baangebruik (2 +1)4 alternatieven op basis van bestaand preferentieel baangebruik (2 +1) effecten exact te bepalen 2 alternatieven op basis van “2 +2 baangebruik”2 alternatieven op basis van “2 +2 baangebruik” in de wereld niet bestaand “nieuwe operationeel concept, vage perspectieven, effecten niet exact te bepalen, eerste 4 tot 6 jaar niet mogelijk
PVRC Castricum Belangrijke issues 2 bij 2 baangebruik maakt sterke groei op termijn mogelijk. Eensgezindheid op dit punt het “to be or not to be” van bewoners in Aldersoverleg.2 bij 2 baangebruik maakt sterke groei op termijn mogelijk. Eensgezindheid op dit punt het “to be or not to be” van bewoners in Aldersoverleg. Hindernissen voor uitplaatsen (wat kan elders, Nationaal luchthaven systeem, capaciteit regionale luchthavens)Hindernissen voor uitplaatsen (wat kan elders, Nationaal luchthaven systeem, capaciteit regionale luchthavens) Handhaven gelijkwaardig beschermingsniveau bewonersHandhaven gelijkwaardig beschermingsniveau bewoners Objectieve MKBA met evenwicht in aandacht voor belangen van economie en milieu / bewonersObjectieve MKBA met evenwicht in aandacht voor belangen van economie en milieu / bewoners Geen koehandel in bewonersbelangen via Convenant LeefbaarheidGeen koehandel in bewonersbelangen via Convenant Leefbaarheid
PVRC Castricum De uitkomst Hoogst onzekerHoogst onzeker Gelijkwaardige bescherming niet te koopGelijkwaardige bescherming niet te koop Geen akkoord dat de weg vrijmaakt naar sterke groei op termijnGeen akkoord dat de weg vrijmaakt naar sterke groei op termijn Niet opnieuw een korte termijn deal (horizon: t/m gebruiksjaar 2020)Niet opnieuw een korte termijn deal (horizon: t/m gebruiksjaar 2020) Geen vogels in de lucht, maar in de handGeen vogels in de lucht, maar in de hand
PVRC Castricum Des pudels kern De keuze tussen doorgaande groei van een luchthaven in dichtbevolkt gebied ten koste van de leefbaarheid van een groot deel van Noord Holland, delen van Zuid Holland en Utrecht óf de lasten van de voor onze welvaart echt noodzakelijke luchtvaart eerlijker verdelen over ons land nu durven maken of opnieuw naar de toekomst schuiven!