‘verder dan meester–gezel’ samen optrekken in praktijkgericht onderzoek, onderwijs en promoveren (Ron de Vrieze, Ria Wiegman en studenten Jorrit Bijkerk,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Centre of Innovation and Services (CIS)
Industriële Chemie VWO 6
Voorlichting B3.
Lean Construction Hogeschool Utrecht
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ontwerpprojecten In de praktijk
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
VTB Technasium Vakcollege
Gepersonaliseerd leren
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Wiskunde in Technologie
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven Build & Design expertisemodule SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER INHOUD AANPAK Frank van.
Schildersbedrijf Hoogvliet Wageningen Uw partner in compleet onderhoud.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Symposium Differentiatie
Wie zijn wij:.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
‘integraal bouwen aan duurzame gezonde scholen voor het primair onderwijs’ Ron de Vrieze 30 juni 2010 Lectoraat.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PROJECT DATUMKLAS MED1F B-Creative Concept Presentatie.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
Kenmerk:18 juni 2015 ONDERZOEKSDATA ONDERZOCHT Datamanagement bij Avans Hogeschool Marjon Warmerdam Marijke Rinkel.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Eelco Dijkstra, Pieter Hogenbirk Amsterdam Almere I&I conferentie 2015.
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Welkom bij HiLab Projectteam: Erwin de Beer, Johan Blok, Jos Bos, Ronald van Dijk, José Eggink (PL),Coen Eulderink, Alrik Lubbers, Dirk Pijl,Jeroen vd.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Pedagogisch werk KD 2016.
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Transcript van de presentatie:

‘verder dan meester–gezel’ samen optrekken in praktijkgericht onderzoek, onderwijs en promoveren (Ron de Vrieze, Ria Wiegman en studenten Jorrit Bijkerk, Roland Dijkhuizen) 19 april 2011

wie we zijn… Meester (1): Ron de Vrieze (hogeschooldocent Bouwkunde, promovendus, themaleider specialisatie HBG, themaleider versnelde route vwo-instroom, (v/h SLB), coördinator atelier Duurzaam- multidisciplinair afstuderen met instituten als FM/HT/Pabo/HBO-v V&M/TP ) Gezellen: Jorrit Bijkerk (differentiatie Bouwkunde) Roland Dijkhuizen (differentiatie Architectuur) Meester (2): Ria Wiegman (staffunctionaris onderwijs en onderzoek) 7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

het programma… 2e kwartier: interview studenten 1e kwartier: kijkje in de keuken 2e kwartier: interview studenten 3e kwartier: interview promovendus / docent 4e kwartier: uitleg HG faciliteiten promotietraject 7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

de ingrediënten… Als hogeschooldocent promoveer ik op het onderwerp ”bouwen van duurzame basisscholen”. Een aantal bouwkundestudenten (nu in hun afstudeerfase) werken vanaf het 1e studiejaar enthousiast aan deelonderzoeken c.q. scholenbouwvraagstukken mee. Beide partijen zijn heel tevreden en leren van elkaar! Hoe krijg je dat voor elkaar? 7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

resultaten… Resultaten concreet: Enthousiaste studenten Unieke en uitstekende resultaten voor 3 betrokken partijen Verder dan meester – gezel Input voor promotie Realisatie beleid: Vervlechting van onderwijs en onderzoek Excellentiebeleid studenten Samenwerken binnen lectoraat verband ( externe partij, lector, docent/onderzoekers, student/onderzoeker) Personeelsbeleid hogeschool: meer gepromoveerde docenten 7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

het onderzoek... building sustainable primary schools “transforming present school building design procedures to generate sustainable outcomes using integrated approaches” ‘een nieuwe benadering van bouwproces waarbij leerlingbehoeften en pedagogische behoeften en maatschappelijke behoeften centraal staan (gezonde prettige leeromgeving voor leerlingen) in relatie tot benaderingen vanuit natuurlijke bouwmaterialen/kringloopprocessen/natuurlijke processen (natuurlijke ventilatie, daglicht) en in relatie tot benaderingen van disciplines buiten de traditionele bouwkolom in het bouwproces zijn betrokken (oa. medische milieukunde, omgevingpsychologie, pedagogiek, ict-techniek, bedrijfskunde) als antwoord op grote problemen (systeem doorbrekend) ten aanzien van vooral binnenklimaat, bruikbaarheid en (belevings)waarde van (nieuwe) onderwijshuisvesting’ 7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

in de keuken… SITUATIESCHETS: Belang student / docent-promovendus / opdrachtgever Atelier als werkvorm-eigen ontwerp-snel vorderingen maken Coachen op intrinsieke motivatie (gevoelens van …) Flexibiliteit curriculum: VWO route, excellente studenten (kansen verbinden van eigen ideeën mbt duurzaam bouwen binnen aangebrachte differentiatie in keuzemodules onderwijs 2e kwartaal, 3e kwartaal, stage, 2e studiejaar , specialisatie) Flexibiliteit docent(en) / organisatie (mogen experimenteren)/vertrouwen Intensief samenwerken in andere teams (projecten oa. Gasterraprijsvraag) Samenwerking met externe opdrachtgevers (oa. st. Scholenbouwmeester) Gezamenlijk resultaat; individuele resultaten (opdrachtgever, student en promovendus) 7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

wat zijn verrassende niet geplande leermomenten? 15 min Gesprek met 2 studenten Keuze studenten:” ik kies voor keuzeproject in jaar …; dat betekent deelnemen aan onderzoek vanuit een lectoraat, samen met mijn begeleidende docent echt onderzoek doen in de praktijk + samen nadenken over benodigde flankerend onderwijs ” Vragen uit de zaal / gesprek / discussie Interview-vragen: wat waren je verwachtingen, wat is de realiteit, wat zijn verrassende niet geplande leermomenten, zijn er negatieve effecten van je keus? Zou je terugkijkend dezelfde keuze weer maken? Welke resultaten heb je voor het lectoraat / de docent geboekt? Welke unieke resultaten heeft het jezelf opgeleverd? Wat betekent deze ervaring voor je toekomst? (je studie, je toekomst) Wat maakt dat je enthousiast wordt en blijft?   7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

wat zijn verrassende niet geplande leermomenten? 15 min Gesprek met promovendus / docent Keuze Docent: “ik stap in een promotietraject en zie mogelijkheden om mijn praktijkonderzoek zo in te richten dat ik delen daaruit samen met studenten kan aanpakken; ik ga er vanuit dat een aantal studenten uit de versnelde VWO route en uit mijn specialisatieprogramma deze uitdaging aangaan.” Vragen uit de zaal / gesprek / discussie. Interviewvragen: wat waren je verwachtingen, wat is de realiteit, wat zijn verrassende niet geplande leermomenten, zijn er negatieve effecten van je keus? Zou je terugkijkend dezelfde keuze weer maken? Wat betekent deze ervaring voor je toekomst? Welke resultaten heb je voor het lectoraat / je promotieonderzoek geboekt? Welke waren voor jezelf van belang? Wat betekent deze ervaring voor je toekomst? (docent/onderwijs/onderzoek/loopbaan?)   7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

HG promotieregeling voor docenten… 15 min HG promotieregeling voor docenten Docenten promoveren binnen hun taakstelling van een opleiding Werken actief als docent/onderzoeker in een Lectoraat Taak promoveren: 4 jaar, 2 dagen (1 dag kosten opleiding/lectoraat en 1 dag kosten HG centraal); sommigen realiseren met externe bekostiging een 3e dag. 2007 gestart: 50 plekken. Vanaf 2010 jaarlijks 10 plekken structureel Resultaat 2010: 64 docenten in een traject, 4 gestopt, 7 zijn gepromoveerd 7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

HG promotieregeling voor docenten… Samenwerking met Rijks Universiteit Groningen (RUG) -85% promoveert bij RUG -Scholing in principe door RUG -Begeleiding door RUG, Lectoren en anderen Proces -HG subsidie (1 dag) onder voorwaarden -Aanvraagprocedure, advies stafbureau aan CvB -Jaarlijkse beoordeling voortgang en kwaliteit door promotor en lector(in HRM cyclus) 7-4-2017 HBO-RAAD april 2011

DANK VOOR DE AANDACHT