Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen dinsdag 9 september 2014
Welkom ouders van groep 3 Inhoud van vanavond: Even voorstellen… De Wilde Wingerd als school Zelfstandig werken in groep 3 Luister- en werkhouding Vakken Leren lezen: moeilijk? Mededelingen Zijn er nog vragen? 9 september 2014
De Wilde Wingerd als school De school als veilige en prettige leeromgeving Gedrag Samen de regels opgesteld en afspraken gemaakt Samen taken bedacht Cognitief vermogen Adaptief onderwijs 9 september 2014
De Wilde Wingerd als school Groepsplannen voor een aantal vakken; (nog) beter inzicht in de verschillende niveaus gelaagde instructie, op drie niveaus - * ** *** Individueel handelingsplan Twee keer in het jaar een rapport Vier gespreksmomenten: Startgesprek ter kennismaking, omgekeerd oudergesprek Voortgangsgesprek Twee keer een rapportgesprek 9 september 2014
De Wilde Wingerd als school Zelfstandig werken Doorgaande lijn door de school: Zelfverantwoordelijk/ zelfstandigheid Uitgestelde aandacht Werken met stoplicht en vragenkaartje 9 september 2014
Zelfstandig werken in gr. 3 Ontwikkelen van een zelfstandige werkhouding Van één activiteit naar meerdere activiteiten Zelfstandigheid/ zelfverantwoordelijkheid Adaptief onderwijs Omgaan met verschillen Eigen tempo Eigen niveau: differentiatie opdrachten Eigen interesses: bijvoorbeeld tijdens keuzewerk 9 september 2014
Luister- en werkhouding Luisterhouding Werkverzorging: werkboek/ schrift schrijven Concentratie Motivatie, taakgerichtheid Zelfstandig werken: zelf oplossingen zoeken 9 september 2014
Vakken Catechese Gym Drama Muziek Handvaardigheid en Tekenen Hemel & Aarde, Pastor Hedwig Gym Meester Fred op do. Drama Muziek Handvaardigheid en Tekenen Uit de Kunst Sociale vaardigheid nieuwe methode.. Spreekbeurt vanaf febr. Lezen Veilig Leren Lezen Schrijven Pennenstreken Rekenen Wereld in Getallen Woordenschat Wereld en natuur School tv Leesdas, Lettervos, Boekentas Huisje, Boompje, Beestje 9 september 2014
Leren lezen: moeilijk? Ervaren van geschreven taal: leesrichting een vaste koppeling tussen letter (grafeem) en klank (foneem) letters achter elkaar vormen een woord Ervaren van geschreven taal: leesrichting een vaste koppeling tussen letter (grafeem) en klank (foneem) letters achter elkaar vormen een woord Voorbeeldles: Veilig Leren Lezen 9 september 2014
Mededelingen Vóór schooltijd geen ouders in de klas; na schooltijd van harte welkom als de school zo goed als leeg is. Om 12.00u en 15.15u komen de kinderen via het grote schoolplein naar buiten. Gymdagen dinsdag en donderdag: Gymkleding en gymschoenen (voorzien van naam) di. 9.10u – 9.50u do. 8.20u bij sporthal, tas + luizenzak! – meester Fred Verjaardagen: (meestal) 9.50u , traktatie: denk eens aan ‘gezond’ Klassentaken 5 minuten voor het einde van de dag 9 september 2014
Mededelingen Graag de beker/ trommel voorzien van naam Op woensdag en vrijdag “gruitdag” Spullen van thuis mag, maar niet teveel! Geen speelgoed. Na elke vakantie luizencontrole op woensdag De nieuwsbrief komt één keer in de twee weken digitaal uit, op donderdag Overblijf: denk aan “Theeplein” Aan- en afmeldingen via internet 9 september 2014
Mededelingen Fotobeleid Hulpouders: Groep 3 zoekt een contactouder… Zonder hulp, geen uitjes/ speciale activiteiten, bijvoorbeeld: Kunstcentraal/ MEC/ feestelijke activiteiten Er is ook hulp nodig bij: Knutselactiviteiten Workshops op woensdagen: 29 okt – 5 nov – 12 nov 4 mrt – 11 mrt – 18 mrt Niveaulezen (na de kerstvakantie) Schoonmaakavonden Groep 3 zoekt een contactouder… 9 september 2014
Voor nu: Toetsen beginsituatie technisch lezen afgenomen Startgesprek formulier (digitaal of op papier) Inschrijven voor startgesprek *di. 23 sept. *do. 25 sept. Informatie en formulier OR-activiteiten Adressenlijst voor thuis 9 september 2014
zijn er nog vragen? Bedankt voor uw komst! 9 september 2014