Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BKK Conferentie Kinderopvang werkt! Implementatie pedagogisch kader
Advertisements

Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
….een korte presentatie
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Implementeren doe je samen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
1. Levensbeschouwing en communicatie
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een theoretische verkenning
Deel anders, mijn organisatie
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
moderniseren van het curriculum.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerkbijeenkomst 3D + HR Stedendriehoek
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
IJsbrand Jepma Inspiratiedag
Het coachende functioneringsgesprek
Discussiegroepen - resultaten
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Starr methode.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Verbindend communiceren met ouders
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
Uit de knoop november 2016.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Persoonlijk Leiderschap
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Leidinggeven Communicatie.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Inspelen op innovaties
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014

Kennen jullie Lerenderwijs? 1.Ik ken het boek niet (‘doesn’t ring a bell’). 2.Ik heb er wel eens van gehoord (‘de klok en de klepel’). 3.Ik heb het op mijn bureau liggen (onder een andere stapel werk die eerst af moet). 4.Ik heb er diagonaal doorheen gebladerd (‘er zit muziek in’). 5.Ik heb het van A tot Z gelezen (‘I’m a believer!’)

Lerenderwijs Lerende organisatie is de vorm die je kunt gebruiken om de inhoud van het pedagogisch kader te implementeren.

Lerenderwijs: de basis Theoretische basis in vijf disciplines (Senge). Uitgangspunt: waar sta ik nu, waar wil ik heen, hoe kom ik daar? Het competente systeem (CoRe): werken aan competentie op meerdere niveaus. Praktijkervaringen van 11 BKK-pilots ‘lerende organisatie’. Gesprekken met toonaangevende experts.

Lerenderwijs Praktijkboek voor leidinggevende. Leidinggevende is de motor / katalysator! 11 bouwstenen in 3 lagen: 1)De pedagogische taak 2)Organisatie in ontwikkeling 3)Open naar buiten

Opzet hoofdstukken 1.Praktijkvoorbeeld 2.Samenhang met andere bouwstenen 3.Wat zijn de uitgangspunten? 4.Waar sta je nu? 5.Wat kun je doen? 6.Inspiratie 7.Samengevat

Infoboxen Pedagogisch kader: inhoudelijke verbindingen Kennis: werken aan de kennisbasis, leuke ‘weetjes’ Borging: tips & trucs voor verankering, organisatiebrede inbedding Reflectie: vragenderwijs, introspectie, helikopter blik

H5: Pedagogisch leiderschap (1) 1. Praktijkvoorbeeld 2. Samenhang met andere bouwstenen ‘spin in het web’ 3. Wat zijn de uitgangspunten? coachende, ondersteunende houding heldere, directe en concrete communicatie positief stimulerende invloed

H5: Pedagogisch Leiderschap (2) 4. Waar sta je nu? Hoe breng jij je team tot leren? Welke rol heb je? Coachend, sturend? Ben je beginnend of gevorderd?

H5: Pedagogisch Leiderschap (3) 5. Wat kun je doen? Vertrouwensbasis Pedagogische gesprekken Hoge verwachtingen Voorleven Aanspreken Coachen 6. Inspiratie 7. Samenvatting

Meerwaarde lerende organisatie (1) Pedagogisch medewerkers kijken beter, overleggen meer, stemmen beter af; gaan bewuster om met dagelijks werk; geven meer feedback, waardoor ze van elkaar leren; reflecteren meer en beter.

Meerwaarde lerende organisatie (2) Op de groepen gaan teams eerder zelf aan de slag; is de sfeer beter, opener en veiliger. Leidinggevenden kijken en luisteren beter naar pm’ers.

Welk onderwerp ga jij met de werkwijze van de lerende organisatie aanpakken?

Vragen? IJsbrand Jepma: Marije Boonstra: