Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014
Kennen jullie Lerenderwijs? 1.Ik ken het boek niet (‘doesn’t ring a bell’). 2.Ik heb er wel eens van gehoord (‘de klok en de klepel’). 3.Ik heb het op mijn bureau liggen (onder een andere stapel werk die eerst af moet). 4.Ik heb er diagonaal doorheen gebladerd (‘er zit muziek in’). 5.Ik heb het van A tot Z gelezen (‘I’m a believer!’)
Lerenderwijs Lerende organisatie is de vorm die je kunt gebruiken om de inhoud van het pedagogisch kader te implementeren.
Lerenderwijs: de basis Theoretische basis in vijf disciplines (Senge). Uitgangspunt: waar sta ik nu, waar wil ik heen, hoe kom ik daar? Het competente systeem (CoRe): werken aan competentie op meerdere niveaus. Praktijkervaringen van 11 BKK-pilots ‘lerende organisatie’. Gesprekken met toonaangevende experts.
Lerenderwijs Praktijkboek voor leidinggevende. Leidinggevende is de motor / katalysator! 11 bouwstenen in 3 lagen: 1)De pedagogische taak 2)Organisatie in ontwikkeling 3)Open naar buiten
Opzet hoofdstukken 1.Praktijkvoorbeeld 2.Samenhang met andere bouwstenen 3.Wat zijn de uitgangspunten? 4.Waar sta je nu? 5.Wat kun je doen? 6.Inspiratie 7.Samengevat
Infoboxen Pedagogisch kader: inhoudelijke verbindingen Kennis: werken aan de kennisbasis, leuke ‘weetjes’ Borging: tips & trucs voor verankering, organisatiebrede inbedding Reflectie: vragenderwijs, introspectie, helikopter blik
H5: Pedagogisch leiderschap (1) 1. Praktijkvoorbeeld 2. Samenhang met andere bouwstenen ‘spin in het web’ 3. Wat zijn de uitgangspunten? coachende, ondersteunende houding heldere, directe en concrete communicatie positief stimulerende invloed
H5: Pedagogisch Leiderschap (2) 4. Waar sta je nu? Hoe breng jij je team tot leren? Welke rol heb je? Coachend, sturend? Ben je beginnend of gevorderd?
H5: Pedagogisch Leiderschap (3) 5. Wat kun je doen? Vertrouwensbasis Pedagogische gesprekken Hoge verwachtingen Voorleven Aanspreken Coachen 6. Inspiratie 7. Samenvatting
Meerwaarde lerende organisatie (1) Pedagogisch medewerkers kijken beter, overleggen meer, stemmen beter af; gaan bewuster om met dagelijks werk; geven meer feedback, waardoor ze van elkaar leren; reflecteren meer en beter.
Meerwaarde lerende organisatie (2) Op de groepen gaan teams eerder zelf aan de slag; is de sfeer beter, opener en veiliger. Leidinggevenden kijken en luisteren beter naar pm’ers.
Welk onderwerp ga jij met de werkwijze van de lerende organisatie aanpakken?
Vragen? IJsbrand Jepma: Marije Boonstra: