Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Par: 3.2 Blz. 88 tm 95
Display? Display is een tijdelijke, speciale verkoopkrachtige uitstraling van artikelen. Omdat: - De omzet stijgt aanbiedingen op een display - De sfeer wordt in de winkel verhoogt - Zo zorg je ervoor dat de klant een bepaalde route moet lopen in de winkel display in een kledingwinkel
Artikelpresentatie? De manier waarop artikelen in een winkel zijn geplaatst, hoe ze zijn gegroepeerd en hoe ze in de schappen staan noem je de artikelpresentatie.
Met de artikelpresentatie (een marketinginstrument) kan een winkel zich profileren. Dit wil zeggen dat een winkel zich onderscheidt van de concurrent.
Attentiewaarde Een display moet opvallen en de aandacht trekken door op het juiste tijdstip het juiste artikel te presenteren. Door de juiste hulpmiddelen te gebruiken wordt het effect vergroot. Bijvoorbeeld door: - kleur - Eye catchers - Brandpunten Zo creëer je stopkracht! Artikelpresentaties bij Zara
Kleurgebruik Door het juiste gebruik van kleuren kun je artikelpresentaties aantrekkelijk maken
Eyecatcher Een artikel presnetatie nog meer laten opvallen. Dit kan door middel van een eyecatcher
Brandpunt Een artikel presentatie die extra opvalt
Stopkracht Een display moet winkelbezoekers afremmen. De consument moet ‘afremmen” of stil staan. Als hij bij de display komt!
Eisen aan een artikelpresentatie Overzichtelijk Logisch Passen bij de winkelformule
Overzichtelijk
Logsich
Passend bij de winkelformule Exclusief Discounter
Doel van een display Moet omzet realiseren binnen die artikelgroep Moet omzet realiseren binnen het totale assortiment. Moet het koopgedrag beïnvloeden. Gevolg is meer impuls aankopen (als je iets koopt wat je niet van plan was te kopen) Moet extra sfeer creëren. Moet de winkel een bepaald imago bezorgen.
Functies van de display Om nieuwe artikelen te presenteren Om seizoensartikelen te presenteren Om artikelen die in de reclame zijn te presenteren Om een thema extra onder de aandacht te brengen Zijn omzet- en sfeerverhogend Ze beïnvloeden te routing van de klant
3.2.1. Soorten display Een opvallende presentatie waarmee artikelen extra onder de aandacht worden gebracht. Indeling op basis van gebruiks doel Indeling op basis van plaats in de winkel
Indeling op basis van gebruiksdoel soorten: - Massdisplay (massadisplay) - Classdisplay (sfeerdisplay) - Total- look- display - Fabrikanendisplay
Display en winkelformule Welke display je ook gebruikt het hangt af van de winkelformule. Prijsdistributie massdisplay Servicedistributie classdisplay
Indeling op basis van plaats in de winkel Eilanddisplay Kop-/end of einddisplay Wanddisplay Schap- / vakdisplay Kassadisplay Toonbankdisplay Manddisplay Vloerdisplay
Eilanddisplay Vaak word een verkooptafel als eilanddisplay gebruikt
Kop- einddisplay Aan het eind van een schap
Schapdisplay Door een extra plank in een schap krijgen de artikelen extra aandacht
Wanddisplay
Kassadisplay Voor impulsaankopen (artikelen die je wel koopt maar niet van plan was te kopen)
Toonbankdisplay
Manddisplay
Vloerdisplay