Deel 1 10/10 Duurzaamheidsmiddag Transformaties in onderwijs…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Leiderschap in beweging
Evaluatie van mentorprojecten
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Leren over de grenzen ”You must be the change you wish to see in the world” Mahatma Gandhi Ervaringen uit Kigoma, Tanzania.
CREATIVITEIT.
Workshop creatief brainstormen
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Opzet van de workshop Kennismaken
Een startersgids voor innovatie
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Leren en innoveren in de context van de ondernemende school
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
moderniseren van het curriculum.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
Collaborative Strategizing
IPC Nederland.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Cultureel Ondernemerschap
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Presentatie Creëren en innoveren Oefensituatie Jongleren met visie.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
JUNIOR COMPANY TRAINING LEERLINGEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hanzehogeschool en ondernemerschap Positionering van de HG vanuit o.a. AvG, SP Noord en ministerie van EZ/AgNL als ‘leading’ op thema ondernemerschap.
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
ViaVia Info-presentatie
Coaching in regioleren
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Onderwijs in ondernemerschap Onderwijs over ondernemerschap
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Global Entrepreneurship Week
Maak agile leiderschap besmettelijk!
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
What will you do to change the
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Deel 1 10/10 Duurzaamheidsmiddag Transformaties in onderwijs…

De paradigmashift van de eeuw van de rede naar de eeuw van de ideeën

Ken Robinson says ‘Schools kill creativity’ Transformatie: Teaching people back into creativity Changing education paradigms

Fenny Lücker Edupreneur & Innovatiecoach Kenniscentrum Kunst & Samenleving Verspreider van de ‘ondernemerschapvonk’ Ambassadeur ‘Social entrepreneurship’

‘The Power of Entrepreneurship’ ‘Over de kracht van de fantasie en de vreugde van het ondernemen’ (Günter Faltin)

Ondernemen is het leven van je eigen dromen Onderwijs : Het faciliteren van dromen

Achtergronden: Moeder, Ondernemer & Docent Literatuur & Kunst IMEET: de zich ontwikkelende mens Hoe ontwikkel je ondernemers? Schools kill creativity Onderwijs haalt het beste uit Mensen! Creatief Entrepreneurship Ontwikkelen INNOVATOREN F U T U R E A U T H E N T I C C R E A T I V E E U R O P R E N E U R S

is te belangrijk om het aan economen over te laten (Günter Faltin) Innovatie

Dromen delen en doen waarin je gelooft! Ondernemendheid is altijd het voorstadium van ondernemerschap

Organisaties die hun eigen waarom niet begrijpen en kunnen uitleggen hebben in de toekomst geen bestaansrecht meer. (‘Golden Circle’ - Simon Sinek) Ondernemers hebben een WAAROM, een eigen doel… visionair…

Triple Helix Topsectorenbeleid Entrepreneurs Onderwijs Overheid Beleidsspeerpunt: ondernemerschap ontwikkelen HOE?

CEO Creatief Entrepreneurship Ontwikkelen

Succesvol word je als je met aandacht doet waar je goed in bent. Onderwijs faciliteert!

Transformatie naar CEO Eeuw van de rede Objectivisme Kant, Marx, Engels Eeuw van de ideeën Existentialisme/Sociaal cognitivisme Frisch, Brecht, Sartre, Bandura, Sloterdijk Nussbaum

Transformatie naar CEO Oude economie Modulair Entrepreneurship

Transformatie naar CEO ‘Old school’ Vakgebied economie Focus op de onderneming, vermijden van risico’s Leren uit boeken (kennis) instrumenteel Business plan Manager CEO ‘New School’ Vakgebieden: sociologie, filosofie Focus op mensen en kansen holistisch Leren in/ van de realiteit (houding, gedrag) Business Model Entrepreneurs & Leiders

De stappen naar CEO (Faltin) Onderscheid maken tussen bedrijfsadministratie en ondernemerschap – ‘ondernemendheid is de basis voor ondernemerschap, eerst het één dan het ander! focus op mens/idee- & conceptontwikkeling Aandacht voor idee & uitvoering) toepassen van componenten persoonlijk leerproces, Empowerment

Wie ben ik? Wat kan ik? Wie ken ik? Wat wil ik?

Het vinden van je eigen WAAROM! Maakt je tot entrepreneur

Speerpunt onderwijs: ondernemerschap ontwikkelen WAT HOE? WAAROM? Ondernemende/ onderzoekende Mindset Entrepreneurship OnderwijsOnderzoek

WAT- Entrepreneurial Learning In een ondernemend leerproces leer je te denken en te handelen als een ondernemer en ontwikkelen je een ondernemende mindset (independant thinking, connectivity & responsibility = ondernemendheid) (Sabine Müller). Hierdoor kun je je eigen dromen leven en je eigen leven ondernemen!

WAT- Entrepreneurial Learning Doelen stellen: De Mens & … Informeren over entrepreneurship Ondernemendheid – ondernemende houding Ondernemerschap – ondernemen StartUp – een concept starten Ondernemende groei – een onderneming laten groeien

HOE- Entrepreneurial Learning Productieve creativiteit (holistische visie) Diversiteit, multidisciplinairiteit, chaos, structuur Focus op persoonlijke ontwikkeling, idee & concept Leren in de realiteit Just In Time Design school

WAAROM- Entrepreneurial Learning Innovatie is hard nodig Leiders van de toekomst opleiden Aanpassingsvermogen, flexibiliteit Om te overleven in de wereld van morgen!

Voorwaarden voor Entrepreneurial Learning ‘Haalt het beste uit mensen’ Opgeleide docenten ondernemerschap (design leertrajecten) Ondernemende organisaties (Gibb), die persoonlijke ontwikkeling ‘growth mindset’ faciliteren Focus op Entrepreneurial design (Faltin) en de organisatie vorm die daarbij past Inspiratie & Empowering Organisaties kunnen alleen nog maar groeien als ze hun mensen faciliteren in hun groei.

Het beste eruit halen onderwijs dat talent selecteert en ontwikkelt faciliteren van het ontstaan van experts organisatie vormen die bij de doelstellingen passen (entrepreneurial organizations (Gibb) – gebouwd op duurzame relaties & vertrouwen mensgericht onderwijs (adaptief) persoonlijke/ individuele leercontexten, informeel leren, tijd & plaats onafhankelijk (hersenonderzoek, leerstijlen, gemak & gewoonte) rol docent: designer, faciliteerder, mentor, coach, trainer het leerproces faciliteert de groei van ideeën, ontwikkeling, innovatie

)

Het is zo natuurlijk!

Be the change you want to see in the world (Ghandi) Dank voor uw aandacht!

Deel 2 Details van het ondernemend leren Hoe leer je mensen ‘Out of the box denken Hoe creëer je awareness? – Voorbeeld CEO

Entrepreneurship kun je niet doceren, Inspireren …. De juiste dingen goed doen! Wat? … Ondernemers & leiders opleiden

Creatieve technieken & creatief proces Productieve creativiteit: idee generatie, idee selectie en idee realisatie….

Awareness Creëren ‘Mastery experience’ (game, organisatie actie) Ontmoetingen met ondernemers (JLO 100 ondernemers voor de klas!) Gesprekken met ondernemers

Entrepreneurial Mindset Verantwoordelijkheid - Onafhankelijk denken – Verbindingen maken Sabine Muller

Het creatieve proces

Lateraal denken (Edward de Bono) Het opnieuw (anders) ordenen van de bestaande informatie om zodoende nieuwe informatie te laten ontstaan. Een probleem kent vaak een begin en een eindsituatie. Het denkproces is het proces van het vinden van een weg van het begin naar de eindsituatie. Normaal is de mens geneigd om een zo recht mogelijke lijn te volgen van begin naar einde via bekende wegen. Als ergens in deze lijn een onmogelijkheid of een schijnbare onmogelijkheid zit, gooien veel mensen de hele oplossing weg om een nieuwe te zoeken. Iemand die lateraal denkt gaat verder met de ingeslagen weg met de gedachte van ‘Stel dat het wel mogelijk zou zijn’. Hierdoor ontstaat een middel om verder te kijken dan die positie waar het schijnbaar onmogelijk leek. Dit kan leiden tot geheel nieuwe inzichten.

Anders denken, andersom denken

Organiseer een HIT- Experience!

CEO een High Impact Transformation Experience, Learning for Life Persoonlijke ontwikkeling waardoor een ondernemende mindset ontstaat Multidisciplinariteit, Diversiteit Contextueel (cultureel ondernemerschap binnen selectieomgeving) Actueel, in de werkelijkheid Rondom een creatief proces (productieve creativiteit): idee generatie, idee selectie en idee realisatie, waarbij een concept ontstaat CEO is een ‘awareness’ concept, het bestaat uit 8 bijeenkomsten

Week 1 Verkennen Workshop Creativiteit & de Artpreneur en het ondernemen van je leven. Start Assessment Kennismaking: Speeddate Afspraken en eindproducten Artpreneurship Hoe word je Artpreneur? Instructie Pitch

Week 2 Dilemma’s voor ondernemende kunstenaars Persoonlijke Pitch ‘State of the Art’ Visitekaartjes voor de hele groep en 20 extra voor de mensen die we leren kennen Arts in Business & Business in Arts

Week 3 Uit een idee een concept ontwikkelen Met (productieve) creativiteit een concept in een team ontwikkelen, (effectuation oefening). Presentatie van de concepten Gastspreker: CBK

Weekt 4 Netwerken Workshop: Zakelijk Flirten & Netwerken

Week 5 Het uitstellen van oordeel Brainstorm & Creatieve Technieken. Aan het eind van de bijeenkomst is er een idee

Week 6 Concepten die werken Van idee tot concept Designthinking (1 Coachinggesprekken

Week 7 Concepten die werken Designthinking(2) Coachinggesprekken Het Medici Effect

Week 8 ‘Connecting the dots’ Entrepreneurial Event Gastspreker: Renger Koning Deadline Reflectie Essay Afsluitend Assessment

Inspirerend onderwijs voor Artpreneurs & Entrepreneurs Entrepreneurial learning: Leertrajecten voor de leiders en entrepreneurs van de toekomst

Inspiratie voor Artpreneurs & Entrepreneurs Deelnemers leren door het realiseren van een concept, (entrepreneurial design) Ze werken op basis van eigen ideeën in een proces van productieve)creativiteit in een gearrangeerde leeromgeving

Inspiratie Artpreneurs & Entrepreneurs Entrepreneurial Learning conceptueel & contextueel leren! Recept hier verkrijgbaar!

Ondernemend leren, wat doen we… Dromen en backplannen Concepting Creatief denken Besliskunde Mislukkunde Leren in een netwerk Storytelling Pitchen Entrepreneurial design Componenten inzetten Verbeelden Doelen stellen Balanceren Onafhankelijk denken Verantwoordelijkheid nemen Verbindingen maken Ondernemen is je leven met een doel verbinden!!

Ondernemend Leren ondernemende houding 1) Kwaliteit van Idee & Concept 2) Focus op uit- voering (training & coaching) 3) Met componenten!

CEO: Artpreneurs & Entrepreneurs Mind the gap? Samenwerking van kunststudenten en economie/ business studenten

CEO: Best Practice Artpreneur component culturele sector Expertise centrum voor cultureel ondernemerschap, creëert een geldstroom voor culturele instellingen. 5% van de omzet van Artpreneur gaat naar de Artpreneur Foundation, een Podium voor studenten van kunstopleidingen, stimuleren van cross overs in kunst & samenleving - Organisatie Jaarlijkse wedstrijd

Artpreneur Foundation Prijzen in € en organisatorische ondersteuning Deelname: studenten van kunstopleidingen Criteria: Culturele vernieuwing door facilitering van DOEN! Crossovers: kunst & techniek, transdisciplinair werken: dans/ film; muziek & architectuur etc. Eerste € aanwezig (voorwaarde deel- name…