Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Evaluatie van mentorprojecten
LOB-middag Haaglanden
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
Loopbaanontwikkeling
Project Stimulering LOB
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
<Naam spreker en school/ gemeente
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Visie en beleid op LOB Competent City 3 oktober 2011 Marieke Baijens & Wil Bom.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Basisbewerkingen rekenen
Ouderavond klas 2 9 september Mentor(en) Mentor(en) Naam : Mailadres: Naam : Mailadres:
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
LOB De VO-school als regisseur
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Klinisch redeneren en evidence based practice
De kubus van CSPE succesfactoren!
Mentoren Managen Workshop jaarcongres VvSL 6 november 2014 Annemiek Jonker.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Toekomstgericht onderwijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Vvsl congres 3 nov Claudia van de Kamp-Jacobs
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Coaching in regioleren
LOB Methodiek Marcanti College
Evaluatie 11 scholingsessies: 358 deelnemers (scholen, GGD’en, cateraar samen met school) Evaluatie Brigade: intervisiedag Evaluatie deelnemers: enquête.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Welkom instructeurs!.
Gepersonaliseerd leren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Aan de slag met MIJN TALENT DOCUMENT.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Verbeteren aansluiting vo – wo
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Mike Louwman Docent Nederlands R.S.G. Pantarijn, Wageningen
Basiskennis LOB.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Transcript van de presentatie:

Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014

Drie schoolmodellen Instrumenten om gesprek aan te gaan over waar je nu staat met LOB en waar je heen wil met LOB. Zorg voor aansluiting met de rest van het onderwijs! www.lob-vo.nl

1 Vakkenschool LOB: het voorbereiden van de leerlingen op het maken van keuzes tijdens de schoolloopbaan; op vastgestelde keuzemomenten: informatie over de mogelijkheden, geïnformeerd kiezen; curatief; als er zich problemen voordoen; een zelfstandig en losstaand deskundigheidsgebied binnen de school; LOB is de decaan. Taak decaan richting mentor: op de hoogte brengen, informeren. Taken schoolleiding: formeel eindverantwoordelijk maar in praktijk gedelegeerd naar decaan.

2 Activerende school LOB: het voorbereiden van de leerlingen op het maken van keuzes tijdens de schoolloopbaan en daarna leren kiezen als vaardigheid; zelfconcept verheldering, horizonverruiming curatief én preventief mentoraat, vakoverstijgend, projecten decaan en mentor zijn uitvoerders Taak decaan richting mentoren: enthousiasmeren, draagvlak creëren instrueren en ondersteunen, overleggen over wat en hoe gedaan moet worden, evalueren, monitoren Taken schoolleiding formeel eindverantwoordelijk maar heeft ook taken in coördineren, structureren en faciliteren. 2 Activerende school

3 Flexibele school Kenmerken LOB: het ontwikkelen van loopbaancompetenties zodat leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid nemen voor eigen het leer- en loopbaanproces; preventief én optimaliserend; een proces van continue betekenisverlening; geïntegreerd in het curriculum; mentoren en docenten voeren LOB uit gefaciliteerd door de decaan. Taak decaan richting mentoren: reflecteren, intervisie, training verzorgen. Taken schoolleiding: formeel eindverantwoordelijk maar neemt ook initiatief, stimuleert en inspireert.

Try this at home! Ga met je collega’s in gesprek om te bepalen volgens welk model jullie LOB nu uitvoeren. Waarin komt dat positief tot uiting richting de leerling? Vat dit samen in één kort en krachtig voorbeeld. Bepaal gezamenlijk welk model/onderdelen binnen het huidige model jullie stip op de horizon vormt wat betreft LOB. Wat zou er dan anders uit gaan zien op het gebied van LOB in jullie school richting de leerling? Wat heeft jullie school nog nodig om dat te realiseren?

Leer, inspireer en ontmoet Fijne dag nog! Vragen mail: mbaijens@cinop.nl