Helpen met huiswerk..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitslag enquête over online pesten
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Huiswerktips.
Wat is huiswerk? Wordt opgegeven of ingeleid op school, begint vaak op school, maar wordt thuis (af)gemaakt en thuis geleerd en vormt de ‘ingang’ tot de.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Vmbo Helicon Eindhoven
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
HGW en gesprekken met leerlingen
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Presentation Of Learning
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
Informatieavond groep 7b
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Project Management Fails
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Begeleiden, hoe doe je dat?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Hoofdstuk 4: Statistiek
(bijna) eindexamen.
Wat is belangrijk om te leren?
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Communicatie met ouders
uw kind begeleiden bij huiswerk
Personeelsessie LOKO.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
Ouderavond 8 september 2015 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
Magister voor ouders.
Basisschool Op De Horst
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Info avond groep 3 17 september 2015
Het belang van plannen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Helpen met huiswerk.. Programma: Voorstellen. Inleiding. Korte overhoring. Neem mee: Powerpoint is op papier beschikbaar bij de uitgang van de Aula. Vragen:
GROEP 8.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
IB Klankbordgroep Oktober Programma Korte info vanuit samenwerkingsverband Peter van Buuren van SO Keurhove in Middelburg Pauze Een lezing van Peter.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
1 1 Ouders 3 e leerjaar september 2015.
Eindexamen VMBO-TL MBO/HAVO: Hidzer de Vries
1 1 Ouders 4 e leerjaar september 2015.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Woordjes leren.
Powerpoint presentatie.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Welkom op onze thema-avond
Helpen met huiswerk..
Informatieavond klas 1 havo / vwo
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Helpen bij huiswerk en plannen
Transcript van de presentatie:

Helpen met huiswerk.

Programma: Voorstellen. Inleiding. Korte overhoring. Powerpoint is op papier beschikbaar bij de uitgang van de Aula. Vragen: Persoonlijk aan mij stellen na afloop. Marieke Heerkens (Juffrouw Julia) ook beschikbaar voor vragen.

Inleiding. Soms: Huiswerk lastig probleem. Want: “Ik kan het zelf wel!!!” “Ik heb geen huiswerk!!” Ze zitten uren boven, maar…… Hard werken, toch teleurstellend resultaat. Resultaat: Conflicten / Vervelende stemming.

Huiswerk = Opvoeden. Opvoeden = Maatwerk. Maatwerk = Zoektocht. Dus: Verwacht geen voorschriften. Verwacht geen pasklare oplossing. Maar wel: Algemeen advies (=leerlingen: BU+mentorgesprekken) Advies per vak (= leerlingen: Vakdocenten + 10 min gesprek tafeltjesavond) Hulpmiddelen voor een gesprek met uw kind.

Huiswerk: Wanneer is het eigenlijk een probleem? Hoe lang zit je er aan? Hoe ga je om met maakwerk? Hoe ga je om met leerwerk?

Huiswerk: Wanneer is het eigenlijk een probleem? De resultaten vallen u tegen. Maar…. Stelt u haalbare eisen aan uw kind? Uw kind is zelf ontevreden. Stelt het haalbare eisen aan zichzelf? Uw kind haalt de resultaten zonder noemenswaardige inspanning.

Wanneer is het eigenlijk een probleem? School: Tevreden als leerling zo goed mogelijk gewerkt heeft om op dat moment het maximale niveau voor dat vak te bereiken. (Liefst = niveau advies Basisschool of hoger) Het is een oplosbaar probleem als uw kind het óók een probleem vind. Dus: Soms wachten tot hij/zij zelf inziet dat hulp van anderen nodig is. Tevreden? Geef complimenten!

Huiswerk Hoe lang zit je er aan? School: Minimaal 1 ½ uur per dag. 6 dagen per week. Geconcentreerd. Leerling bepaalt begin / eindtijd. Vastgelegd in een rooster/schema.

“Maar ik heb echt niet meer dan 5 minuten huiswerk vandaag.!!!!” Wat moet later worden gemaakt /ingeleverd / geleerd? Maak vast samenvatting /uittreksel voor de toets die later komen gaat. Herhaal maakwerk / leerwerk voor een moeilijk vak. Lees een boek.

“Maar dat hou ik nooit vol!” Hoe graag wil je……..? Plan 3 X ½ uur. Streef naar 1 ½ uur in stapjes. Wissel vakken af. Wissel maakwerk / leerwerk af. Begin / Eindig met het leukste vak. Beloning als het wél gelukt is.

Huiswerk Hoe ga je om met maakwerk? “Ik heb geen maakwerk”. Kijk op Magister. Maakwerk vaak alleen opgegeven voor de volgende dag(en). Gebruik agenda verplicht. Ons streven: vaak ook tijd voor maakwerk in de les. Belangrijk: Kwaliteit en aandacht. Leerboek gebruiken (= Studeren). Goed nakijken en fouten verbeteren. Liefst in andere kleur.

Maakwerk is soms: Maken van werkstukken en verslagen. Eisen (inleverdatum, inhoud, beoordeling) vaak vooraf bekend. Vaak meerdere weken de tijd. Dus: Uitstellen. Op tijd beginnen. Planning maken. Groepswerk? Taakverdeling! Overleg!

Huiswerk Hoe ga je om met leerwerk? Kijk op Magister + in agenda. Overzicht belangrijke data per periode. Vrijwel altijd minimaal 1 week voor toetsdatum opgegeven.

Wat houdt leerwerk in? 1. Uit je hoofd leren 2. Oefenen. 3. Herhalen. 4. Tijd investeren. 5. Tijd goed besteden. 6. Wanneer stop je met leren? 7. Wanneer overhoor je?

Wat houdt leerwerk in? 1. Uit je hoofd leren: Weet hoe je dat zo efficiënt mogelijk doet: Schrijven, zeggen, computergebruik. Doorlezen is geen leren. Lay-out: kolommen!! Schematiseren of Samenvatten? Wat is een goede samenvatting? 2. Oefenen. Opdrachten die huiswerk waren. Daarom dus goed verbeteren. Proeftoetsen. Website methode.

Wat houdt leerwerk in? 3. Herhalen. Er is ook leerwerk dat voor een volgende les wordt opgegeven: doen!!! Moeilijk vak: Meteen beginnen. Niet wachten op SO/Rep. SO: Minimaal 2 dagen. Repetitie: minimaal 4 dagen. Dus: Planning!! 4. Tijd investeren. SO: Minimaal 1 uur. Repetitie: Minimaal 2 uur. 5. Tijd goed besteden. Geen muziek. Geen Social Media.

Wat houdt leerwerk in? 6. Wanneer stoppen met leren? 20 % wordt sowieso vergeten. Wees streng!! 7. Wanneer overhoor je? Eerst zelf laten doen!! Overleg. Zoals op toets wordt teruggevraagd.

Problemen? Ga in gesprek met uw kind. Op basis van gelijkwaardigheid. Over een “technisch probleem”. Over motivatie. Over voorafgaande punten. Stel haalbare doelen ter verbetering. (In stapjes?) Uw kind lost op (ook). Uw kind bepaalt (ook). Geef complimenten.

Problemen? Komt u er samen niet uit, of is er extra steun nodig: Vakdocenten en mentoren kunnen helpen. Huiswerkbegeleiding: Hier: Juffrouw Julia. Ernstige oorzaken: Leerlingbegeleiding.

Overhoring: Vraag 1. De Repetitie Engels van Maaike.   Zij heeft 5 dagen geleerd. Elke dag 30 minuten.  Zij heeft alle Vocabulary Engels Nederlands en Nederlands Engels uit haar hoofd geleerd. Zij heeft de Stonesvertalingen uit het boekje Engels – Nederlands uit haar hoofd geleerd. Zij heeft haar ouders thuis laten overhoren. Die zeiden de Stones uit het Tekstboek in het Engels. Dan moest zij het Nederlands zeggen. Zij heeft de Grammar uit haar tekstboek doorgelezen. Zij weet zeker dat zij toen alles snapte. Haar cijfer is een 4. Dat viel haar erg tegen. Wat deed zij fout?

De Repetitie Wiskunde van Tineke. Overhoring: Vraag 2. De Repetitie Wiskunde van Tineke. Zij heeft 3 dagen geleerd. Elke dag 40 minuten. Zij heeft alle sommen uit haar schrift steeds weer doorgelezen, en snapte toen alles. Dat wist ze zeker. Ze heeft ook de samenvatting doorgelezen, en snapte die helemaal. Haar cijfer is een 3. Dat viel haar erg tegen. Wat deed zij fout?