De motivatiespeurtocht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
HAVISTEN COMPETENT
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
AnaXis – uw internet à la carte Entrepeneurship vs Intrapeneurship.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Aan de slag in de supermarkt Vlaanderen. Arbeidsmarkt in Vlaanderen.
“Zonder taal geen verhaal” .
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Loverboys.
Hogescholen in Dialoog
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Doelstellingen Formuleren
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Heilige plaatsen Wat zijn heilige plaatsen?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Interrogative sentences
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Portfolio
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Consciously, we teach what we know;
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De spreekbeurt..
Voorlichtingsavond groep 3
Interpreteren van data
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Wie zijn we Onze aanpak Voorbeelden. WorksWell is een creatief bureau dat zich heeft gespecialiseerd in de ontwikkeling van presentaties. WorksWell heeft.
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Kleine leningen voor vrouwen en mannen in zuidwest Kenia
Kinderrechten als brug
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Kaarten op tafel.
Workshop evalueren Dcp
Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode
Stage: Basisschool de Klingerberg
Jeannette van Nieuwkoop
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamiek 1.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Zelfsturing en motivatie
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motiveren: de ins en outs!
Het loopbaangesprek.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
LIGHT & CHILDREN LICHT & KINDEREN
De taaltaak
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

De motivatiespeurtocht Jan Strybol Specifieke lerarenopleiding PCVO Het Perspectief

That's not the point, is it?

Duizend wortelen en stokken! Daniel Pink over motivation 2.0 Een wijze oude man Een vurig raadsel

Motiveren: wat te doen? A. De motivatie van leerlingen/cursisten in kaart brengen B. Motiveren en navigeren door acties in de les in onze feedback (via coaching)

In kaart brengen Doelstelling/wensen Zelfinschatting Wat doet de leerling/cursist (niet)? Welke input krijgt de leerder (niet)? Hoe zijn de leerprestaties? Wat motiveert de leerder? Wat demotiveert de leerder?

Ruwe types Motivatie + Prestatie + Prestatie - Motivatie -

Motiveren: verfijning Moeten we persoonlijk motiveren of navigeren? Basismotivatie versus deelmotivatie: andere aanpak! Gradatie en continuum in motivatie: motivatie kan veranderen! Motivatie heeft vele gezichten: welke zijn de sterkste motivatoren? Welke hebben we nog niet aangeboord?

Een instrument: het motivatiepalet

Motivatiepalet

Motivatiepalet

Motivatiepalet: essentie ZIN NUT IK WIJ

Wat motiveert?

Wat motiveert altijd? Competentie Autonomie Verbondenheid Aandacht

Cava Competentie: niet te moeilijk, niet te makkelijk. Maar ook: aansluitend op (andere) competenties van de leerders Autonomie: keuze geven of meer nog: zelf laten beslissen Verbondenheid: met elkaar (bvb groep), met het onderwerp (bvb je hobby), met de leerkracht (bvb in feedback) Aandacht: is gratis

That's not the point, is it? Remember? That's not the point, is it? Competentie Autonomie Verbondenheid Aandacht

Actie: CAVA in je lessen

Autonomie ondersteunen uitnodigende taal gebruiken (ipv dwingen) inspraak en participatie aanmoedigen uitleg en kadering (stof/methodiek) geven opletten met conditioneel 'belonen' zinvolle keuze toelaten (volgens leeftijd) vrijheid binnen de grenzen geven Voorbeeld: presentatie in de Italiaanse les prenten kiezen

Over keuze Daarin kan je het best graderen volgens competentieniveau (en leeftijd). Van opklimmend aantal opties tot eigen keuze van acties in de les. Bvb geen keuze van het lesonderwerp maar wel ivm samenstelling groepen, volgorde, context, werkvorm, ...

Verbondenheid stimuleren Stimuleer verbondenheid met je leerlingen/cursisten maar ook tussen je leerders onderling, bvb door een gezamenlijke uitdaging, groepswerk, delen van persoonlijke ervaring,... Geef je leerders een gezicht: breng hun leefwereld (+ interesses en competenties) in de les. Voorbeeld: het huis van X the right man for the job

Competentie en structuur maak taken haalbaar en beheersbaar maak ze net voldoende uitdagend moedig zelfreflectie en initiatief aan geef geregeld positieve feedback boor andere dan vakcompetenties aan Voorbeeld: de woordenpot verdedig het ei

Taken tunen Eigenlijk kan je zowat elke taak gaan tunen op competentie, autonomie en verbondenheid Voorbeelden: Gemoedschrijven Regenbooggedicht Beroepen Zelf gekozen foto's

Wat is feedback? Wat kan het zijn: Gericht op de persoon/proces Gericht op de oplossing/product

Feedback en evolueren Hiaat Besef Motivatie Leren Vooruitgang

Voorbeeldjes uit NT2   Bebe schrijft met trots en ook wel een paar foutjes over haar land. Andi is slim: hij gebruikt korte zinnetjes en geen verwijswoorden. Smain reageert op de opmerking dat zijn zinsbouw ondermaats is : Ja, dat weet ik wel, maar ze verstaan me toch.

Bebe Congo is een grote land met 12 provincies. Elke provincie heeft een hoofdstad en veel dorpen, voor dat, hebben we twee sorte van vrouwen en manen. In de dorp, leven mensen door de velde, kleine handel en door uittrekking van diamant, goud en andere erts in somige dorpen, hier wonen mensen meestal samen en het leven is beetje moeilijk. Maar in de hoofdsteden, zijn mensen allemaal aktief. Vanaf het oorloog, vrouwen en manen moeten flexibel en creatief zijnvoor iets krijgen om te leven, want de fonctionnaris hebben geen salaris. Dus, de vrouwen moeten moedig zijn. Ze verkopen bijna als om kinderen te zorgen.

Andi Vrienden en familie voor Indonesië zijn heel belangrijk. Maar in België zijn de oude mensen zoals oma en opa meer onafhankelijk. In Indonesië zijn de oude mensen niet afhankelijk. Ze moeten hun kinderen hebben om voor hen te zorgen. In Indonesië zijn mannen de baas. Als man en vrouw getrouwd zijn. Man is het hoofd van de familie en meestal blijf de vrouw thuis om voor de kinderen te zorgen. En de man gaat uit werken. Vrouwen in Indonesië zijn meer afhankelijk van hun man. Bijvoorbeeld: ze hebben ook verschillende taken. Veel mannen van België helpen ook in het huishouden. In België mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. Maar in Indonesië niet.

Ruwe types take 2 De vraagstaart De attributiespecialist Het stil nonneke Mister perfect De afklokker

Quotes Een haalbaar doel Betekenisvol vs zinvol Durven los te laten Be like a postage stamp. Stick to one thing until you get there. --Josh Billings Betekenisvol vs zinvol Your goal should be out of reach but not out of sight. --Anita DeFrantz Durven los te laten A ship is safe in harbor, but that's not what ships are for. --William Shedd

Dank u voor de aandacht jan.strybol@leraarzijn.be Tips: Interessante site ivm motivatie: http://www.de-raet.be/motivatie/ Ted-talk van Dan Pink http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc Leren golfen: http://www.golfmeester.nl/site/leren-golfen