Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
3 het productieproces pre productie: voor het draaien: scenario, decoupage, storyboard, breakdown, callsheets, etc... productie: tijdens het draaien post productie: na het draaien, montage, mixage, eindmontage, distributie / delivery
Eindopdracht (opdr4) Vorm een crew van 3 personen Regie: preproductie, regie, montage Camera: preproductie, camera-, geluid- en lichtvormgeving Montage: preproductie, montage beeld en geluid i.s.m. de regisseur Art direction en productie is een groepsverantwoordelijkheid
Preproductiefasen - Idee - Concept - Synopsis - Scenario - Shotlist - Storyboard - Breakdown
Brainstormen Bedenk een product/dienst dat niet bestaat en dat je gaat videoprototypen 4 thema’s: gezondheid | uitgaan | reizen | kinderen | of je eigen thema... regels brainstormen: -spreek een vaste tijd af (kwartier) -je mag alles zeggen (ook suffe ideeën) -schrijf alle ideeën op, kwantiteit telt
7 Mindmapping kies een van je ideeën en werk dat uit mbv een mindmap. denk aan de doelgroep en aan gebruikssituaties: -wat is de doelgroep? -wat wil de doelgroep? -Hoe gebruikt de doelgroep jouw product/dienst? -welke functionaliteiten heeft jouw product/dienst?
Doelgroep in beeld
Synopsis Maak een synposis: Onder een kopje met een passende (werk)titel geef je een beknopte beschrijving van de feitelijke inhoud van je filmpje. Wat gebeurt er en wie zijn de personages? Vermeld ook wat het doel en wat de doelgroep is van het filmpje. Wees specifiek in het omschrijven van de doelgroep en baseer de personages op de doelgroep (thema> product > doelgroep > personage) (vb reizen> interactieve reisgids > touristen>backpacker) Vertel ook iets over de stijl en het genre. Hoe gaat het er uit zien? Maak een moodbord (andere films, lettertype, sfeer, etc...)
10 het scenario -het verhaal in scenes (eenheid van tijd en plaats) -beschrijving van wat je ziet -de actie, locaties en dialoog -geen technische aanwijzingen -geen impliciete informatie zoals gevoelens en gedachten
Vertelschema 1 Introductie van karakters en setting 2 uitleg van de ‘stand van zaken’ 3 Gebeurtenis 4 Emotionele reactie, doel voor de hoofdfiguur ontstaat 5 Het ondernemen van actie. 6 Uitkomst 7 Reacties op de uitkomst
Conflicttheorie 1 Mens vs natuur 2 Mens vs mens 3 Mens vs omgeving 4 Mens vs technologie 5 Mens vs het bovennatuurlijke (religie / god / iets) 6 Mens vs zichzelf
Spanningsopbouw -Onverwachte wending -Set up/Pay off (gun in the drawer) -Time-lock -Cliffhanger -Suggestie (niet te veel laten zien) -Bear on the beach
14 Bear on the beach
Spanning set-up/pay-off
16 Spanning suggestie
Verhaal en beeld Weet wat je wilt vertellen en wees duidelijk. Maar laat ook niet te veel zien... ‘Show, don’t tell’
Verhaal en beeld Laat niet te veel zien, alleen als het functie heeft... (compact, tijdsverloop) Gebruik de verschillende momenten in het verhaal om de volledige werking van het video prototyope te laten zien.
Functionaliteit
Hoe breng je het? - Verhaal met een duidelijke structuur (begin-midden-eind, conflict en climax) - Boeiend (spanningsopbouw, onverwachte wending) - Duidelijk (hoe werkt de technologie/wat kun je er mee?) (display, functionaliteit en mogelijkheden uitleggen, voice over, tekst in beeld, grafische uitleg) - Laat verschillende aspecten van het product/dienst zien, ‘tackle’ kritiek, laat extra features zien
Opdracht 4 criteria - Een goed verhaal (conflict, spanning, wending) - Functionaliteit van het product (wat kan het?) - Gebruikerservaring (doelgroep) - Netjes gefilmd en gemonteerd (profi) - originaliteit, creativiteit en gebruik van effecten
Opdracht aanpak nu: Schrijf de synopsis en het scenario en huiswerk: Maak de synopsis en het scenario af en maak een moodboard Mail synopsis en scenario voor volgende week zondag 12 december, 12:00. Feedback volgend college, GO/NO GO. Deadline opdracht 3: woensdag 8 december, 12:00