Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Advertisements

Een algemene inleiding bij het maken van video’s
Periode 8 Instructiefilm maken.
1 minuut film Korte scenes (5 / 6 seconde)
Interculturele communicatie
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Concept presentatie 1.individueel concept (pdf-upload donderdag) 2.live presentatie (vrijdag op afspraak)
Workshop creatief brainstormen
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Hang je poppetje op de muur.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Marketing Werkgroep 6.
Werkgroep les 3 cameravormgeving & decoupage Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten Bart-Jan Steerenberg b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Media en creativiteit Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
MedMec01-2 Les schema per week
FILMS MAKEN Fictiefilms Documentaires Animatie.
Convergeren en selecteren
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Video opdracht Video maken met de smartphone
Workshop videomontage
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
De voorbereiding De planning
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 4 Waar is het gat in de markt?
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Film Beschikbare tijd Acteurs en crue Werken aan de film tijdens de muziekles Script Storyboard Ontstaan van een film iMovie op iPad Presentaties met het.
Stappenplan film project-4H/V
Fairtrade Gemeente Drechterland
SCENARIO ROSS WALKER “To make a great film you need three things: the script, the script, and the script.”  — Alfred Hitchcock 1.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Blok 5. Film Productieproces Blok 5. Film. Productieproces 12/31/2018.
Communicatiemanagement
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Transcript van de presentatie:

Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’

3 het productieproces pre productie: voor het draaien: scenario, decoupage, storyboard, breakdown, callsheets, etc... productie: tijdens het draaien post productie: na het draaien, montage, mixage, eindmontage, distributie / delivery

Eindopdracht (opdr4) Vorm een crew van 3 personen Regie: preproductie, regie, montage Camera: preproductie, camera-, geluid- en lichtvormgeving Montage: preproductie, montage beeld en geluid i.s.m. de regisseur Art direction en productie is een groepsverantwoordelijkheid

Preproductiefasen - Idee - Concept - Synopsis - Scenario - Shotlist - Storyboard - Breakdown

Brainstormen Bedenk een product/dienst dat niet bestaat en dat je gaat videoprototypen 4 thema’s: gezondheid | uitgaan | reizen | kinderen | of je eigen thema... regels brainstormen: -spreek een vaste tijd af (kwartier) -je mag alles zeggen (ook suffe ideeën) -schrijf alle ideeën op, kwantiteit telt

7 Mindmapping kies een van je ideeën en werk dat uit mbv een mindmap. denk aan de doelgroep en aan gebruikssituaties: -wat is de doelgroep? -wat wil de doelgroep? -Hoe gebruikt de doelgroep jouw product/dienst? -welke functionaliteiten heeft jouw product/dienst?

Doelgroep in beeld

Synopsis Maak een synposis: Onder een kopje met een passende (werk)titel geef je een beknopte beschrijving van de feitelijke inhoud van je filmpje. Wat gebeurt er en wie zijn de personages? Vermeld ook wat het doel en wat de doelgroep is van het filmpje. Wees specifiek in het omschrijven van de doelgroep en baseer de personages op de doelgroep (thema> product > doelgroep > personage) (vb reizen> interactieve reisgids > touristen>backpacker) Vertel ook iets over de stijl en het genre. Hoe gaat het er uit zien? Maak een moodbord (andere films, lettertype, sfeer, etc...)

10 het scenario -het verhaal in scenes (eenheid van tijd en plaats) -beschrijving van wat je ziet -de actie, locaties en dialoog -geen technische aanwijzingen -geen impliciete informatie zoals gevoelens en gedachten

Vertelschema 1 Introductie van karakters en setting 2 uitleg van de ‘stand van zaken’ 3 Gebeurtenis 4 Emotionele reactie, doel voor de hoofdfiguur ontstaat 5 Het ondernemen van actie. 6 Uitkomst 7 Reacties op de uitkomst

Conflicttheorie 1 Mens vs natuur 2 Mens vs mens 3 Mens vs omgeving 4 Mens vs technologie 5 Mens vs het bovennatuurlijke (religie / god / iets) 6 Mens vs zichzelf

Spanningsopbouw -Onverwachte wending -Set up/Pay off (gun in the drawer) -Time-lock -Cliffhanger -Suggestie (niet te veel laten zien) -Bear on the beach

14 Bear on the beach

Spanning set-up/pay-off

16 Spanning suggestie

Verhaal en beeld Weet wat je wilt vertellen en wees duidelijk. Maar laat ook niet te veel zien... ‘Show, don’t tell’

Verhaal en beeld Laat niet te veel zien, alleen als het functie heeft... (compact, tijdsverloop) Gebruik de verschillende momenten in het verhaal om de volledige werking van het video prototyope te laten zien.

Functionaliteit

Hoe breng je het? - Verhaal met een duidelijke structuur (begin-midden-eind, conflict en climax) - Boeiend (spanningsopbouw, onverwachte wending) - Duidelijk (hoe werkt de technologie/wat kun je er mee?) (display, functionaliteit en mogelijkheden uitleggen, voice over, tekst in beeld, grafische uitleg) - Laat verschillende aspecten van het product/dienst zien, ‘tackle’ kritiek, laat extra features zien

Opdracht 4 criteria - Een goed verhaal (conflict, spanning, wending) - Functionaliteit van het product (wat kan het?) - Gebruikerservaring (doelgroep) - Netjes gefilmd en gemonteerd (profi) - originaliteit, creativiteit en gebruik van effecten

Opdracht aanpak nu: Schrijf de synopsis en het scenario en huiswerk: Maak de synopsis en het scenario af en maak een moodboard Mail synopsis en scenario voor volgende week zondag 12 december, 12:00. Feedback volgend college, GO/NO GO. Deadline opdracht 3: woensdag 8 december, 12:00