Open de wereld themadag FODOK en JC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De sociale draagkracht van de dorpen in Borsele Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
De historie & de toekomst
Samenspel Nieuw Vennep
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De waarde van cultuureducatie
hoe autismevriendelijk ben ik
Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland”
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Dove en slechthorende kinderen
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Dossier Empowerment.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Kansen voor transformatie
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
(Ped)agogiek Werkcollege 4
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Kind en omgeving Het individu in de context
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Krimp in de plattelandsdorpen van Noord-Nederland Hans Elshof Rijksuniversiteit Groningen/ Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut 3 maart.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Informatieavond september 2016
3. Dus zonder probleem, heb je geen ideeën?
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Open de wereld themadag FODOK en JC Corrie Tijsseling 6 maart 2010

Wie? Docent Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Utrecht Auteur Anders doof zijn. een nieuw perspectief op dove kinderen. Uitgeverij van Tricht, Twello. Auteur Doof ofzo? Wegwijzer bij gehoorverlies. In opdracht van Berengroep, Bilthoven. Co-auteur boek geschiedenis doven- en slechthorendenonderwijs in Nederland. Verschijnt medio april 2010. Uitgeverij Garant, Apeldoorn/Antwerpen.

De wereld FODOK en JC: Open de wereld Ecologisch model, Bronfenbrenner 1 wereld of 2 werelden of meer werelden? Anders zijn, los maken identificeren, erbij horen Voorwaarden: balans in draagkracht en draaglast hardop denken

Ecologisch model, Bronfenbrenner

Microsysteem Fysieke aspecten, bijvoorbeeld: soort woning, speelgelegenheid, dorp of stad Relationele aspecten, bijvoorbeeld: 1 of 2 ouders, broers/zussen, leeftijdsverschil, uitgebreidere familie Opvoedingsstijl Communicatiestijl

Mesosysteem Kinderdagverblijf, peuterzaal Basisschool (speciaal/regulier), buitenschoolse opvang Voortgezet onderwijs (speciaal/regulier) Cultuur Communicatiestijl

Exosysteem Sociale, informele en formele context: Werk ouders Vriendenkring ouders Religieuze gemeenschap Etnische gemeenschap Geografische gemeenschap

Macrosysteem Structuur en ideologie van een samenleving, bijvoorbeeld: Communistisch of sociaal-democratisch Sociale voorzieningen: welke, hoeveel? Wetgeving: anti-discriminatie?

Balans: draagkracht en draaglast Ouders: problemen met opvoeding Jongeren: problemen met ontwikkeling Draagkracht: mate waarin men met problemen kan omgaan, manier waarop problemen ervaren worden. Draaglast: mate waarin problemen als last ervaren worden.

Evenwicht Beschermende factoren, bijvoorbeeld: stabiele relatie ouders positief zelfbeeld ontbreken beperkingen Risicofactoren, bijvoorbeeld: conflicten/gescheiden ouders negatief zelfbeeld enkelvoudige of meervoudige beperking

Theory of Mind Denken over andermans denken Nodig voor sociaal verkeer Anticiperen op sociale situaties Onverbrekelijk verbonden met taal Ontwikkelt vooral door spontaan, informeel leren

Dove kinderen en ToM Doof geboren kinderen: resultaten vergelijkbaar met autistische kinderen Autistische kinderen: biologische oorzaak, brein kan sociale prikkels niet verwerken Dove kinderen: omgevingsoorzaak, te weinig prikkels vanuit omgeving Maar: niet alleen vorm, ook kwaliteit van communicatie van belang

Vader doet boodschappen Tuinbonen of snijbonen? Moeder bellen ja of nee? Wat denkt vader? Wat denkt vader dat moeder denkt? Wat vertelt vader? Wat denkt Jantje? Wat leert Jantje?

Jantje gaat de wereld in Denkwereld en leefwereld = taal en cultuur Gesproken taal en horendencultuur Gebarentaal en dovencultuur Ofwel: de ervaring van doof zijn in een wereld waar geluid belangrijk is, kan niet bedacht worden door iemand die niet zonder geluid kan.

Samenvattend Ecologisch model: elk systeem belangrijk voor bepaalde levensfase, elk systeem heeft bepaalde problemen Balans: draagkracht en draaglast Hardop denken leidt tot begrip en probleemoplossend vermogen

Dank voor uw aandacht! Vragen?