School en ouders op één lijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinloos geweld Nick Joel Frank Van 2bA.
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Aandacht voor het steunend netwerk
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Uitslag enquête over online pesten
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dr. Albertus Risaeusschool
Themabijeenkomst Pesten
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Loverboys.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Levensvragen Over geluk…..
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Lieve zoon/dochter ....
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Geluid aan.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Wat willen we vandaag doen?
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Dr. Albertus Risaeusschool
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
Mijn verjaardag..
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
© Wilma de Hond 2015.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Liefde en relaties.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘Mixed up piles’.
Welkom op onze ouderochtend
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Pesten is kindermishandeling
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Heel gewoon maar toch anders.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Welkom op onze thema-avond
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Onze school is een KiVa-school!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

School en ouders op één lijn. Pesten. Gedaan ermee! Pesten begrijpen en (beter) aanpakken. School en ouders op één lijn. Gie.deboutte@ped.kuleuven.be www.kieskleurtegenpesten.be www.cego.be

Opbouw van de infosessie Even kennismaken Pesten: Wat? Wie? Hoe? Waarom? Videofragment Pesten beter begrijpen Wat kan je als ouder doen? School en ouders op een lijn.

Even kennis maken Leraar Pesten. Gedaan ermee! … e.a. Preventie in het onderwijs ‘Project Verbondenheid’ (KULeuven – Criminologie) CEGO (KULeuven – Pedagogie)

Pesten… blijvend actueel Pesten hoort er bij Loskomen van ouders en aansluiting zoeken bij de groep (leeftijdsgenoten) Schoolomgeving = belangrijkste groot sociaal oefenveld (vrijwilligheid valt weg) J. Loevinger: kinderen/jongeren staan voor ‘groeitaken’ die pestgedrag helpen verklaren Impulsieve fase Zelfbeschermende fase Conformistische fase

Koen – 19 jaar ‘Het pesten begon met kleine dingetjes. Van scheldpartijen ging het naar uitsluiten, niet mogen meespelen, mijn rugzak die werd omgekieperd. Af en toe werd ik geslagen. (…) Ik heb het lang aan niemand verteld. Ook niet aan mijn moeder, want ik wilde niet dat zij zich schuldig zou voelen. Op school zweeg ik ook omdat ik niet het zwakke kind wilde zijn. Ik schaamde me. Een leerkracht kwam tussen beide en had een lang gesprek met de pesters. Dat was goed voor eventjes. Pas toen de directeur met strenge sancties dreigde, stopte het gepest. Wat ik geleerd heb is dat ik veel sneller hulp had moeten inroepen. Ik denk dat het de enige manier is om het te doen stoppen. De beste steun die je kunt krijgen is dat je in gesprek kan gaan met iemand die jou vertrouwt en tegen wie je alles kan zeggen. Iemand die je aanspoort om met je probleem naar buiten te komen.’ Bron: In Petto, 2006.

2. Pesten is… 2.1. Uitwisseling van ervaringen 2.2. ‘Pesten is…’ (definitie) 2.3. Pesten in veelvoud 2.4. Plagen - Pesten: het verschil 2.5. Cijfermateriaal 2.6. De pestkliek in beeld

2. Pesten is … Het herhaaldelijk en langdurig uitoefenen van geestelijk en/of lichamelijk geweld door één of meer personen ten aanzien van één persoon of groep… met de bedoeling om die persoon/personen te kwetsen, te benadelen, schade te berokkenen. Wie slachtoffer is van pestgedrag heeft meestal weinig tot geen verweer tegen de pesterijen (machtsonevenwicht). Pesten heeft vaak een sociale functie: het pestgedrag is betekenisvol voor de groep waarin het gebeurt.

2. Pesten in veelvoud Met woorden (meestal) Fysiek (vnl.jonge kinderen/jongens) Stelen, vernielen Uitsluiten, isoleren, … (vnl. meisjes) Afpersen Afdreigen Cyberpesten (internetcommunicatie en gsm) ‘Happy slapping’ – ‘steaming’

Silvy – 16 jaar Silvy, 16 jaar. ‘ Het pesten begon omdat ik een stil meisje was. Kwam daarbij dat ik ook wat dik was. Pas toen ze me begonnen te slaan, ben ik het tegen mijn ouders gaan vertellen. Mijn ouders zijn toen direct naar de school gegaan. De pesters werden gestraft maar dat maakte het alleen maar erger. Daarom heb ik het ook niet meer tegen een leerkracht durven vertellen. Het pesten is gestopt toen ik een keer terugsloeg. Sinds die dag is alles veranderd. Maar dat was uiteindelijk geen goede oplossing. Ik heb er zelf ook wat aan overgehouden. Nu nog heb ik soms een hysterische bui.’ Bron: In Petto, 2006.

Plagen  Pesten Onschuldig, met humor, niet gemeen Korte duur Op gelijke voet 1 tegen 1 Niet systematisch Geen pijn/korte pijn Plooien vlug glad Groep blijft zichzelf Berekend Aanhoudend en systematisch Ongelijke strijd Een tegen allen/kliekje Doel = kwetsen Verregaande gevolgen Groep deelt in de klappen en verandert In een nieuwe groep vormen worden plagerijen uitgespeeld om op zoek te gaan naar ‘wie zwakker staat’.

Het pestkliekje Buiten- staanders Toeschou-wers Supporters Pestkliekje Pestkop Slachtoffer

Betekenisvol cijfermateriaal 1/4 (BaO) en 1/7 (SO) – 2/3 had er wel eens mee te maken 1/20 lijdt er onder 94 % van de erg gepeste jongens (SO) heeft pestverleden 50 % v.d. meisjes (SO) 1/3 zwijgt er over Ouders = belangrijkste aanspreekpunt (bij pesten) Piek tussen 10 en 14j. Piek cyberpesten: 15 j. 2/3: pestkliekje 75% op ‘speelplaats’ 1/2: klasprobleem 60 tot 80% wil dat het stopt!!! 6 % pestleerkrachten Samenhang met (denken aan) zelfdoding en delinquentie

Linne – 19 jaar Linne, 19 jaar. (6 jaar gepest in het SO) ‘Het pesten is er altijd geweest. De aanleiding was wellicht verveling en het feit dat ik een klein, onbekend, mager meisje was. Ik was van richting veranderd en was dus nieuw en meestal ook de slimste in de klas. Dat konden sommigen niet goed verdragen. Meestal werd ik gepest door woorden. Ze gooiden ook met spullen en eten naar mij. Ik sprak er meestal pas over aan het einde van het schooljaar. Ik weet niet waarop pas zo laat. De leerkrachten reageerden van vaak geshockeerd of dachten dat ik overdreef. Ik herinner me nog dat ik het tegen de leerkracht informatica vertelde. Die reageerde heel begrijpend en heeft toen mijn klastitularis ingelicht. Dat gesprek heeft me toen veel deugd gedaan. Ik ben ook mijn vriendin nog altijd dankbaar. Op de bezinningsdagen is ze naar een pester gestapt om te zeggen dat hij te ver ging. Het heeft maar even geholpen maar toch ben ik haar eeuwig dankbaar. Het vergt veel moed om zoiets te doen. Dat bewonder ik nog steeds in haar.’ Bron: In Petto, 2006.

Vraagstelling Stel dat uw kind wordt gepest. Wilt u dat de school u hiervan verwittigt? JA of NEE? + Wat zou u als ouder in dat geval waarderen? Stel dat uw kind (mee) pest. Wilt u dat de school u hiervan op de hoogte brengt? JA of NEE? + Wat zou u als ouder in dat geval waarderen? Uw kind maakt thuis melding van een pestsituatie op school. Verwittigt u de school? Wie spreekt u aan? Wat bevordert voor u als (groot)ouder het ‘aanmelden’?

3. Videofragment Richtvragen: Wat springt in het oog? Wat begrijp je niet? Wat roept vragen op? Wat was nieuw of betekenisvol? Wat wil je onderstrepen?

4. Pesten beter begrijpen 4.1. Oorzaken van pestgedrag: Meestal een SAMENSPEL van factoren: individuele, groepsgebonden, leiding, gezin, … (gaat niet om ‘schuld’ maar om ‘begrijpen van’). 4.2. De gevolgen: IEDEREEN deelt in de klappen Slachtoffer – Pesters – Groep – Leerkrachten – Ouders

4. Pesten beter begrijpen 4.3. Het hardnekkige stilzwijgen de stille ‘samenzwering’ uiteenlopende motieven gebrek aan klare taal is grote hinderpaal TABOE MOET DOORBROKEN = PRATEN MOET !!!

4. Pesten beter begrijpen 4.4. Signalen herkennen: Directe signalen: schade aan kleren, schoolmateriaal, kwetsuren, pestmails, pestsmsjes,… Indirecte signalen: weinig tot geen contact met klas-of groepsgenoten, hoge stress (vooral op zondagavond), uitstellen om naar school te vertrekken, psychosomatische klachten, onrustige slaap, negatieve wending van schoolcijfers, geld of snoep ‘stelen’, agressief gedrag, depressief gedrag …

5. Wat kan je als ouder doen? 5.1. Voorkomen geniet te voorkeur 5.2. Als het dan toch fout loopt… De rol van de school De rol van de ouders  Groeien naar samenspraak en samenwerking Oog voor de draag- en veerkracht van het kind/de jongere Kern: vertrouwen geven; en ‘sturen, steunen, stimuleren’ (S³)

5. Hoe aanpakken? - Adviezen 5.3. Vijf opvoedkundige vaardigheden (Patterson) Grondhouding van ‘graag zien’ Positieve waardering tonen Probleemoplossend (leren) handelen ---------------------------------------------- Regelduidelijkheid en disciplinering Monitoring (van nabij volgen)

5. Hoe aanpakken? - Adviezen 5.4. In gesprek met de gepeste Luisteren ! Luisteren ! Luisteren! Gevoelens en beleving erkennen! Steun uitspreken en perspectief bieden Nabij blijven – deur open houden Ruimte laten voor andere communicatievormen (tekenen, boek, klei …) Afstemmen op tempo van slachtoffer

5. Hoe aanpakken? - Adviezen Wat je beter NIET doet: Forceren tot gesprek Eigen gevoelens voorrang geven (verontwaardiging, boosheid, verdriet, …) Jezelf opdringen als vertrouwenspersoon Minimaliseren, banaliseren, ontkennen Beschuldigen of schuld introduceren Vertrouwen schaden door afspraak te negeren

Wat werkt ook? Positieve adviezen voor gepeste kinderen: Praat er over – deel je ervaring! Vraag veiligheid & vertrouwen Een vriendje maakt een wereld van verschil (niet alleen staan) Oogcontact durven zoeken (zonder overdrijven)

5. Hoe aanpakken? - Adviezen 5.5. In gesprek met de dader Wees duidelijk: afkeuren van gedrag en motiveren waarom (  regels toelichten) Respect voor de persoon van de dader! Ook hier: luisteren!!! In voeling brengen met beleving slachtoffer (empathie versterken) Consequenties van het pestgedrag niet uit de weg gaan Alternatieven (helpen) zoeken Blijven steunen en stimuleren

5. Hoe aanpakken? - Adviezen 5.5. In gesprek met de dader Aangeven wat van de dader wordt verwacht (stop ermee, iets goed maken, signaal naar gepeste, signaal naar kliek/klas/groep) Initiatief bij de dader laten Afspraak vastleggen + terugkomgesprek

6. School en ouders op één lijn! Eerste zorg: veiligheid en vertrouwen Tweede zorg: verantwoordelijkheid opnemen en schade herstellen Derde zorg: herhaling of erger voorkomen Vierde zorg: er over waken dat men tot een betere (gedeelde) situatie komt

Basisscenario Laagdrempelige meldpunten - veiligheid Vanuit melding en veiligstelling naar ‘gerichte observatie’ - vertrouwen in stand houden Incident als opstap naar diepgaande interventie In gesprek met de betrokken kinderen en met hen tot afspraken komen Ouders informeren en zo nodig nauwer betrekken Interventie op individueel en/of klasniveau en/of schoolniveau Opvolggesprekken en volgehouden contact tussen school en thuis (ieder is ‘meester’ op zijn terrein) Externe hulp inroepen als het probleem te zwaar weegt

Nog vragen?

Hartelijk dank voor jullie aandacht en medewerking!