Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Organisatiekunde.
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Vier stappen naar succes.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Ondernemen in de praktijk
De marketingmixstrategie
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
Tim Versluijs.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Het leven.
Een startersgids voor innovatie
Olle en de windmolens.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Leven zoals het leven je is gegund
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Doelen Soorten vormgeving.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
OM OVER NA TE DENKEN.
Hoe brei een team?.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Vraag aan de Helpdesk: Hoe kan ik LIEFDE installeren?
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Help! Verzuim voorkomen
Visie & Strategie.
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
HS 3 Het verkoopgesprek.
Zo makkelijk is verkopen…
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Fase 2 Het product.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Verschillende rollen en stijlen
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Kiezen voor keuzedelen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Welkom havo 4..
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
MO302B Noud, Ralf, Sanne en Lotte
De Betekeniseconomie in de klas
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
What will you do to change the
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Les 5: Het marketingplan
Visie en strategie Les 2: Visie verdieping.
travel margie’s margie’s travel
Vmbo 2 economie Goede producten?
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Hoofdstuk 9 Marketingdoelstellingen
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Blue ocean

Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn geen concurrenten Door het realiseren van ‘waarde-innovatie’ kun je evolueren van een rode oceaan naar nieuwe onontgonnen marktgebieden: blauwe oceanen.

Essentie Het gaat om het ontwikkelen van een nieuw aanbod voor niet- klanten Het gaat om het creëren van meerwaarde voor nieuwe klanten en voor het bedrijf Het gaat om differentiatie en (liefst ook) kostenleiderschap Het begint met een droom en met lef; durf buiten gebaande paden te treden en anders naar dingen te kijken Het gaat om het doorbreken van de regels in je industrie en feitelijk een nieuwe industrie te ontwikkelen

Principes De voorbereidende principes zijn: 1.analyseer de markt en herdefinieer marktgrenzen 2. richt je op het grote geheel en visualiseer je strategie 3.kijk verder dan de huidige vragen van de huidige klanten 4. ontwikkel nieuwe waarde proposities De uitvoerende principes zijn: 1.overwin de belangrijkste organisatorische struikelblokken 2.maak het uitvoeren van de marketingstrategie onderdeel van de ondernemingsstrategie.

@3. Kijk naar niet-klanten Als huidige proposities en huidige product- marktcombinatie steeds minder gemakkelijk verkopen, dan wil je verder reiken dan de bestaande vraag. Stap af van de focus op bestaande klanten of de steeds fijnere segmentatie en maatwerk. Ga in tegenovergestelde richting en richt je op de massa, een markt met potentieel

Drie soorten niet-klanten De ‘bijna’ ex-klanten De ‘weigerachtige’ niet-klanten De ‘niet-onderzochte’ niet-klanten

De ‘bijna’ ex-klant Denk bijvoorbeeld aan het alternatieve benzinestation waar je naar toe gaat als je reguliere benzinestation wegens een verbouwing niet toegankelijk is. Je bent wel klant, maar wil dit eigenlijk niet. Bij de eerste kans die je krijgt ga je weg en keer je terug naar je vertrouwde benzinepomp.

De ‘weigerachtige’ niet-klant Denk bijvoorbeeld aan aan mensen die weigeren om motor te rijden. Er zijn veel voordelen te bedenken bij een motor. Ondanks alle voordelen zijn er mensen die gewoonweg geen motor willen en dus weigeren klant te zijn van die sector.

De ‘niet-onderzochte’ niet-klant Denk bijvoorbeeld aan boat-sharing dat je kunt doen? Dat je dus klant kunt worden om een boot te delen? Er zijn vast veel mensen dit niet weten en dus niet weten dat ze klant kunnen zijn in een bepaalde markt.

@4. Ontwikkel nieuwe proposities

Schrappen Schrappen van zaken waarop in de branche wordt geconcurreerd zonder dat ze waarde hebben voor klanten of zelfs waarde verminderen. Bedenk een voorbeeld …

Afzwakken Afzwakken van zaken waarmee de concurrentie wordt afgetroefd zonder dat klanten er de waarde van inzien. Geregeld zijn producten en diensten veel rijker uitgerust dan klanten willen. Hierdoor maken ondernemingen kosten zonder dat er baten tegenoverstaan. Bedenk een voorbeeld …

Versterken Versterken van zaken waarvoor klanten een (latente) behoefte hebben. Geregeld worden klanten geforceerd tot het sluiten van compromissen terwijl ze dat eigenlijk niet willen. Door bepaalde zaken te versterken, kan een betere propositie worden geleverd. Bedenk een voorbeeld …

Creëren Creëren van zaken die nooit worden aangeboden, maar waarvoor klanten graag willen betalen. Omdat ze er behoefte aan hebben of de waarde ervan inzien. Bedenk een voorbeeld …