Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen Korte Meer 3 Beelden van publiek. Over publieksonderzoek in culturele instellingen Henk Roose.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Grammatica in balans.
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
1 DE WEG NAAR DE PODIUMKUNSTEN Sociologische studie over de motivatie van Brusselse toeschouwers Maison du Spectacle – la Bellone.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
EDSO Software. Wat is de nmegids?  Een online catalogus van uw producten en lessen.  De mogelijkheid voor scholen om in te schrijven:
Marktonderzoek als proces
Erfgoed toegankelijk maken via interactieve kaarten
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
1 VPT okt “Keeping up appearances” Schone schijn. Is het allemaal illusie of is het gewoon harde techniek? Joost Krul MarketQuest International.
9 september FARO Alexander Vander Stichele Bezoekersregistratie en publieksonderzoek in musea Reflectie en overleg.
Loopbaanplein Achterhoek
Resultaten enquête tuchtwet
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Inleiding tot marktonderzoek
dataverzamelformulieren
Cultuuraanbod Inhoud Is het aanbod van podiumvoorstellingen, tentoonstellingen en filmvertoningen gestegen? Spreiding in Vlaanderen, gemeenten.
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
Korte historiek Doelstellingen è financiële drempel verlagen è kennismaking met Gent cultuurstad è participatie van studenten verhogen.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Database marketing voor culturele instellingen Sander auf dem Brinke
Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid.
Het Nederlands Uitburo
MUSEA BRUGGE 14 musea 4 museumgroepen per museumgroep: 1 team overkoepelende diensten.
Recreatieve betekenis van de EHS
Digitale Televisie kortrijk. Stad Kortrijk presents.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Informatievoorziening en VSV:
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
BMC 4/5/
Positionering Transformationele positionering
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Van zorgstandaard naar Zorgprogramma dementie regio Haaglanden
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
Communicatie is de basis
TNS NIPO MuseumMonitor | Studiedag Prijsbeleid binnen Musea | 13 december 2007 Agenda Wat is en doet de MuseumMonitor Wat heeft men over voor museumbezoek.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Analyse Waddenfondsprojecten Bert Groffen, Pauline van Heugten, Mirte Schipper 12 september 2016.
Lio-praktijkonderzoek
VNPF voor de vierde keer de ConjunctuurWijzer Poppodia en – Festivals laten uitvoeren. Deze aflevering weer zowel podia als festivals (festivals.
Creativiteits- sessie
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
volgende bladzijde terug
Uitkomst Quickscan Kampen
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen Korte Meer 3 Beelden van publiek. Over publieksonderzoek in culturele instellingen Henk Roose

Publieksonderzoek informatie verzamelen over publiek informatie verzamelen over publiek informatie koppelen aan informatie koppelen aan marketingstrategie marketingstrategie communicatie communicatie verschillende methodes verschillende methodes kassaregistratie kassaregistratie enquêtes enquêtes etc. etc.

Focus keuze voor methode vanuit informatieve noden: wat wil je weten? keuze voor methode vanuit informatieve noden: wat wil je weten? welke plaatjes v/h publiek leveren diverse methodes op? welke plaatjes v/h publiek leveren diverse methodes op? wazige en algemene schets wazige en algemene schets scherp en welomlijnd beeld scherp en welomlijnd beeld mogelijkheden en knelpunten mogelijkheden en knelpunten

Publieksonderzoek

Kassaregistratie een steeds vaker gehanteerde methode een steeds vaker gehanteerde methode bij bestellen van tickets bij bestellen van tickets bij betalen aan kassa bij betalen aan kassa representativiteit? representativiteit? wie is geregistreerd? wie is geregistreerd? belang datamanagement: dubbele registratie belang datamanagement: dubbele registratie steekproeftrekking steekproeftrekking voorstellingsspecifieke data vermijden voorstellingsspecifieke data vermijden welke informatie in kort tijdsbestek? welke informatie in kort tijdsbestek?

Kassaregistratie wat levert het op aan informatie? wat levert het op aan informatie? algemene data algemene data nogal wazige schets... nogal wazige schets... 

Kassaregistratie illustratie type informatie illustratie type informatie culturele hinterland culturele hinterland geografische uitstraling voorstelling geografische uitstraling voorstelling Nodig? adresgegevens Nodig? adresgegevens geografische spreiding publiek geografische spreiding publiek communicatie: regionaal/supraregionaal communicatie: regionaal/supraregionaal op beleidsniveau: subsidiëring... op beleidsniveau: subsidiëring...

Illustratie: hinterland (1) 3 Gentse theaters 3 Gentse theaters Publiekstheater Publiekstheater Nieuwpoorttheater Nieuwpoorttheater Kunstencentrum Vooruit Kunstencentrum Vooruit procentueel aandeel per gemeente procentueel aandeel per gemeente aantal bezoekers per inwoners aantal bezoekers per inwoners

Illustratie: hinterland (2) 2 Gentse musea 2 Gentse musea Museum voor Schone Kunsten Museum voor Schone Kunsten Stedelijk Museum voor Actuele Kunst Stedelijk Museum voor Actuele Kunst procentueel aandeel per gemeente procentueel aandeel per gemeente aantal bezoekers per inwoners aantal bezoekers per inwoners

Kassaregistratie soort publiek soort publiek structureel publiek versus passanten structureel publiek versus passanten marketingstrategie en boodschap afstellen marketingstrategie en boodschap afstellen Nodig? aantal voorstellingen bijgewoond Nodig? aantal voorstellingen bijgewoond Nodig? abonnement Nodig? abonnement samenhang met verwachtingen omtrent aanbod of bezoekmotivatie? samenhang met verwachtingen omtrent aanbod of bezoekmotivatie?

Illustratie: publieksverloop (1) wie neemt waaraan deel? wie neemt waaraan deel? segregatie van publieken of omnivoren? segregatie van publieken of omnivoren? methode: matrix van voorstellingen methode: matrix van voorstellingen aantallen toeschouwers die voorstellingen combineren aantallen toeschouwers die voorstellingen combineren web of netwerk van voorstellingen web of netwerk van voorstellingen Nodig? info over bezoeken Nodig? info over bezoeken

Illustratie: publieksverloop (2)

Besluit: kassaregistratie levert nuttige informatie op, zij het nogal ‘wazig’ en heel algemeen levert nuttige informatie op, zij het nogal ‘wazig’ en heel algemeen vereist inspanning aan kassa of bij reservatie + datamanagement vereist inspanning aan kassa of bij reservatie + datamanagement probleem met selectiviteit! probleem met selectiviteit! relatief makkelijk uitvoerbaar relatief makkelijk uitvoerbaar welke vragen stellen? welke vragen stellen?

Publiekssurvey vaak gebruikt, duur en intensief vaak gebruikt, duur en intensief dataverzameling vereist know-how! dataverzameling vereist know-how! vragenlijstconstructie vragenlijstconstructie technisch in orde technisch in orde vergelijkbaarheid vergelijkbaarheid steekproeftrekking steekproeftrekking respons maximaliseren respons maximaliseren

Vragenlijstconstructie: voorbeeld moet technisch in orde zijn moet technisch in orde zijn vraagverwoording vraagverwoording lay-out lay-out illustratie: presentatie antwoordcategorieën illustratie: presentatie antwoordcategorieën

Vergelijkbaarheid: voorbeeld “7,6 % van de museumbezoekers in Gent is tussen 65 en 79 jaar.”

Respons maximaliseren op zitplaats of persoonlijk contacteren? op zitplaats of persoonlijk contacteren? drankbonnetje als ‘incentive’? drankbonnetje als ‘incentive’? follow-up procedures: 30-45% verbetering follow-up procedures: 30-45% verbetering

Publiekssurvey wat levert het op aan informatie? wat levert het op aan informatie? ‘rijke’ data, scherp beeld ‘rijke’ data, scherp beeld informatie op basis van steekproef informatie op basis van steekproef toeval + voldoende respondenten! toeval + voldoende respondenten! 

Publiekssurvey

Illustratie: publiekssegmenten

Besluit: publiekssurvey verscheidenheid aan diepgravende informatie verscheidenheid aan diepgravende informatie ‘natte droom’ van de marketeer ‘natte droom’ van de marketeer kenmerken publiekssegmenten koppelen aan informatiekanalen kenmerken publiekssegmenten koppelen aan informatiekanalen communicatie afstemmen op segment communicatie afstemmen op segment