EFP Bottom up oktober 2014
Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat het anders Trainer was streng, star, programmatisch Ik had meer kennis/oefening/gesprek verwacht Het was onduidelijk Niets nieuws, dit doen we al lang
EFP Bottom up oktober 2014 Deze training was OK Veel van mijzelf leren kennen Fijn om samen te doen Leren van anderen Nuttig en bruikbaar Trainer snapte ons Heel veel vrijheid om te zeggen wat ik wilde We mochten zeggen wat belangrijk was
EFP Bottom up oktober 2014 Tegenstellingen Theoretisch – praktisch Ontwikkeling - ontwerp Nabijheid – afstandelijkheid Moeten – willen Comfort – Moeite Chaos – Structuur Bottom up – top down Weerstand - medewerking
EFP Bottom up oktober 2014
Perspectieven 1.Soorten van denken 2.G H Mead 3.Nonaka en Takeuchi 4.Verantwoordelijkheid 5.Taal van de verandering 6.Tacit Knowledge 7.Conversatie => generatieve dialoog
EFP Bottom up oktober 2014 Denken 1.Adaptief - snel, intuïtief, emotioneel 2.Reflectief – traag, weloverwogen, logisch Es, R. van (2004) Veranderdiagnose, de onderstroom van organiseren.
EFP Bottom up oktober 2014 G.H. Mead Algemene houding is ontstaan (en ontstaat steeds) uit socialisatie Deze houding wordt telkens toegepast in de concrete situatie Elke concrete situatie kan afwijkingen provoceren van de algemene houding Zo ontstaat een veranderende algemene houding Stacey, R.D. (1993) Strategic management and organizational dynamics.
EFP Bottom up oktober 2014 G.H. Mead Top down én bottom up =>altijd conflicten. 1.Polariserend 2.Explorerend
EFP Bottom up oktober 2014 Nonaka en Takeuchi Expliciete en/of persoonsgebonden kennis Van P naar P: socialisatie Van E naar E :protocol, model, regels Van E naar P: al doende leert men Van P naar E: tja ….. Nonaka, I. en Takeuchi, H. (1997) De kenniscreërende onderneming.
EFP Bottom up oktober 2014 Verantwoordelijkheid 1.Functioneel – zo moet het 2.Collegiaal – zo doen wij het (hier) 3.Professioneel – alles overwogen lijkt het beste.. 4.Vacant: niemand weet het Kroesen, O. (2008) Leven in organisaties
EFP Bottom up oktober 2014 Taal van verandering Uitgangspunt van veranderen: Ontwikkeling of ontwerp? Accent op organisatie als structuur of op cultuur? Fases van verandering: unfreeze, change, freeze Nieuwenhof, R. van den (2005). De taal van de verandering
EFP Bottom up oktober 2014
Tacit Knowledge moeilijk in woorden te vatten ligt dicht tegen actie aan zet in beweging gericht op doelen en waarden kennis, die in het handelen zelf besloten ligt, alsof het niet zonder dat handelen zijn werking kan hebben Polanyi, M. (1966) The tacit dimension.
EFP Bottom up oktober 2014
Soorten gesprek (Beleefde) Conversatie Discussie Reflectieve dialoog Generatieve dialoog Isaacs, B. (1999). Architecture of the invisible dialogue and the art of thinking together
EFP Bottom up oktober 2014 Vakmanschap Vakmanschap is het vermogen om samen te ontdekken wat belangrijk is, weten daarnaar te besluiten en te handelen en weten te leren van wat (niet) goed gegaan is. Vosman, F. en Baart, A. (2008). Aannemelijke zorg