DIGITALE COLLAGE ESTHER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Praten met kinderen over de wereld !
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Godsdienst 1.
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
Woorden en tijd.....
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Hoera, een oudergesprek!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Ontwikkelingstraject kinderen
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Welkom op onze thema-avond
Wat willen we vandaag doen?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Aan de slag met de BETERapp
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN

Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Onze doelen en visie in beeld
Het derde thema van het project gaat deze zondag over getrouwd zijn. Veel sprookjes eindigen met “En ze leefden nog lang en gelukkig”, maar voor getrouwde.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
OGW op de Firtel.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Solliciteren: wat wil ik?
Opvoeding en pedagogiek
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Enorm bedankt voor je steun! Mother of Peace Be More Esther van der Voort 24 maart – 18 april.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Verbindend communiceren met ouders
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.

Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

DIGITALE COLLAGE ESTHER

Ik wil tijdens mijn stage veel dingen bij leren die ik later kan toepassen in mijn werk. En tijdens mijn stage hoop ik een heleboel ervaring op te doen.

Communiceren en naar elkaar luisteren is erg belangrijk voor een pedagoog, omdat je binnen een team werkt en met kinderen en ouders. Ik wil kinderen veiligheid bieden en een goede toekomst. Ik zal iedere kind gelijk behandelen en ieder kind mijn uiterste best doen en zo maar opgeven.

Ik vind het belangrijk dat de mensen waarmee ik werk me kunnen vertrouwen. Vertrouwen zal erg belangrijk zijn om een band te krijgen met de ouders en het kind. Ik zou willen leren om door te zetten wanneer het moeilijk word en ik even niet meer weet hoe ik het aan moet pakken.

Casus 1 Wat denk je als je om 11 uur ‘smorgens aanbelt bij een gezin en je ziet dit: De grond is met speelgoed en boeken bezaaid, de vaat staat nog in de gootsteen. Het jonge kind uit het gezin zit op de grond en slaat met een lepel op potten en pannen en de moeder klapt het ritme mee. Wat is jouw beoordeling? 

Het zou me opvallen dat de moeder mee speelt met het kind en ze hem/haar gang laat gaan. Dit is een positief aspect. Verder zou ik meer met de opvoeder moeten praten om te kijken of er onderliggende problemen zijn en of het thuis altijd rommelig is. Zo ja dan zou ik haar er op wijzen dat het ongezond en gevaarlijk voor het kind kan zijn.

Casus 2 En wat doe je met ouders die een vraag hebben over de zindelijkheid van hun kind, en je ziet ondertussen dat het kind in kwestie verwend wordt met het mooiste en duurste speelgoed? 

Ik zou in gesprek gaan met de ouders over het onderwerp zindelijkheid en hun vragen beantwoorden die er eventueel zijn. Ook zou ik ze tips mee kunnen geven waarmee je het proces kunt verbeteren/versnellen. Ook zal ik ze vertellen dat het belangrijk is om niet alleen materieel het kind te verwennen maar ook door emotionele aandacht zoals bijvoorbeeld complimentjes.

Casus 3 Of met ouders die vinden dat hun kind een ‘vrije opvoeding’ hoort te hebben en het daarom niet corrigeren als het kind onbeleefd is of niet sociaal. 

Het is belangrijk om met de ouders in gesprek te gaan en ook de nadelen aan te kaarten en laten weten dat het erg belangrijk is dat een kind structuur heeft. Samen zullen we tot een overeenkomst kunnen komen om een goede manier te vinden voor hun manier van opvoeden.

4 Basisdimensies van het opvoeden -Ondersteuning bieden Opvoedgedrag van de ouder dat liefde en zorg voor het kind uitdrukt en dat zich richt op zijn fysieke en emotionele welzijn waardoor het zich begrepen en geaccepteerd voelt. -Instructie geven Het kind duidelijke maken wat de bedoeling is van iets en welk gedrag verwacht wordt. -Controle uitoefenen -autoritaire controle: opvoedgedrag waarbij de ouder druk uitoefent op het kind correct gedrag te vertonen. -autoritatieve controle: gedragingen van de ouder waarbij uitleg gegeven wordt aan het kind. -Grenzen stellen De wijze waarop ouders het kind bestraft of beloont om gewenst gedrag aan te sturen.

Basisvoorwaarden communicatie met kinderen -Oogcontact -Beurtgedrag -Imitatie -Concentratie/Aandacht -Luisterhouding Ik denk dat het heel belangrijk is om je aan deze basisvoorwaarden te houd- En op deze manier stel je je meer open tegenover het kind en zal de commu- nicatie soepeler verlopen.

Wat heb ik geleerd? Verschillende gezinstypen/opvoedingsstijlen herkennen en de kenmerken er van. Wat je moet doen bij kindermishandeling. Hiervoor heb ik de cursus signaleren van kindermishandeling gevolgd. Verschillende pedagogen leren kennen samen met hun visies. En dat een pedagogisch klimaat erg belangrijk is voor een goede basis op school en thuis binnen het gezin.