Voorlichtingsbijeenkomst ouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Advertisements

“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Interventies RALFI.
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welkom op de informatieavond
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
ouderavond groep 3 - lezen
Leerlijnen in relatie met de methode
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Bouw!.
Structureel Coöperatief Leren
Tweede wereldoorlog.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Lezen leren.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Veilig thuis 1 14/12/2012.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Bereslim verbinden aan boeken
Transcript van de presentatie:

Voorlichtingsbijeenkomst ouders Lezen Voorlichtingsbijeenkomst ouders

Letters zijn overal

Een leven vol lezen De mens gaat lezend door het leven; E-mail, dagelijkse indrukken… Noodzaak tot goed onderwijs en begeleiding School en thuis

Lezen gaat niet vanzelf!

Waarom lezen? Schoolsucces Maatschappelijke redzaamheid Ontspannen Vaardigheden vergroten Ervaringswereld verruimen Meningen van anderen vernemen Lezen is plezier! Niet voor niets vertelt een kleuter vol trots dat deze al kan lezen; lezen is ‘de grote mensenwereld’

school Belangrijkste instrumentale vaardigheid Gem. 110 minuten leesonderwijs Groep 3 is dat bijna 300 minuten Lezen is de belangrijkste factor terugkerend in alle onderwijssituaties en schoolsucces Achterblijvende leesprestaties is vaak de doorslaggevende reden voor een doublure

Lezen op school Onderscheid in: ondersteunende taalactiviteit als doel om de leesvaardigheid te vergroten traditionele leeslessen; onderwijs in lezen functionele taalactiviteit leesvaardigheid toepassen dagelijks leven en schoolvakken

Vormen van lezen lezen als ondersteunende taalactiviteit Technisch lezen geschreven taal omzetten in gesproken taal Begrijpend of studerend lezen achterhalen van betekenis van een tekst Belevend lezen emotionele betrokkenheid van de lezer bij een tekst

Fasen van het lezen Voorbereidend lezen (groep 1-2) Aanvankelijk lezen (groep 3-4) Voortgezet lezen (groep 4 t/m 8)

Voorbereidend lezen Alle activiteiten die erop gericht zijn om kinderen voor te bereiden op het leren lezen ‘Beginnende geletterdheid’ Groep 1, 2 als aanloop naar groep 3 Letterkennis Rijmen Vertelplaten Voorlezen Klankzuivere woorden (appel / tak)

Aanvankelijk lezen Foneem – grafeem koppeling Gevoelige periode voor taal Gemiddeld begin groep 3 Eigen maken van leestechniek, Eigen maken van de leesrichting Start met ‘MKM’-woorden b.v. P-E-T ‘MKKM’- woorden b.v. B-O-O-M ‘MKKM’- met dubbelklank; b.v. P-OE-S

Tips voor ouders aanvankelijk lezen Samen lezen tips Laat uw kind boeken lezen die hij zelf heeft uitgekozen en dat mag best een AVI niveau hoger zijn dan uw kind technisch aankan Lees de eerste bladzijde voor en wijs bij. Uw kind leest in zichzelf mee Lees om-en-om een zin of een stukje of bladzijde Laat uw kind niet hakkelen als hij een moeilijk woord tegenkomt, maar zeg het woord voor. Geef uw kind complimenten Zorg voor een taalrijke omgeving Bezoek de bibliotheek

Voortgezet lezen Als alle letters beheerst worden Begrijpend en studerend lezen Vergroten van het leestempo Meeste aandacht gaat uit naar begr. Lezen Informatieteksten Verhalende teksten Gebruiksteksten

Tips voor ouders voortgezet en begrijpend lezen lees voorspelbare verhalen vaker voor en stimuleer kinderen om zelf ‘voor te lezen. Goede prentenboeken kunnen vaker worden voorgelezen, zeker als het kind het graag wilt. Oriënteer het kind op de kaft/titel van het boek laat het kind voorspellen waar het verhaal/boek over zal gaan bespreek na afloop of de voorspelling juist was laat het kind zelf vertellen wat er in het verhaal gebeurd, in de eigen woorden

materiaal/methodes op school Leeswerkjes / doosjes Letterdozen Letterkaarten Veilig leren lezen RALFI-lezen Taal in blokjes Tutorlezen Zoeklicht Bibliotheek Leeskwartier

Manieren van leesonderwijs Stillezen Hardop lezen, voorlezen Leeskring Forumlezen Theaterlezen Lezen is leuk; maak het leuk en hou het leuk!

websites http://boekenzoeker.org/zero/page.aspx www.leeskwartier.nl www.zoleukislezen.nl www.lezen.nl

vragen?