Docentenopleiding UV
1,5 jaar, 35 bijeenkomsten HBO modulen en belevingsthema’s, apart voor kappers, schoonheidsspecialistes en voetverzorgers. Competentiegericht Aan het eind van de opleiding zijn zowel je docentencompetenties ontwikkeld als je vaktechniek en didactiek. Afwisseling in werkvormen: masterclasses, buitenschools leren, portfolio, gastcolleges. Samenwerking tussen branches en hogeschool Rotterdam en Fontys Hogescholen. Hoe ziet de opleiding er uit?
ThemaOmschrijving Vaktechniek uiterlijke verzorgingIn dit thema worden basis- en nieuwe technieken aangeboden. Apart voor verschillende branches en ingeleid door masterclasses, excursies en gastcolleges. Pedagogiek en didactiekLeerstijlen, opbouw van lesprogramma’s, doelgroepen. Vertaald naar de context van de uiterlijke verzorging. SchoolorganisatieBetekenis van onderwijsconcepten voor de leerling, school en klas. Uiterlijke verzorging en haar omgeving Trends en producten, effect op opleiding en leerling. Ondernemerschap en uiterlijke verzorging Kennismaking met ondernemerschap, betekenis voor onderwijs en leerling. Basisvaardigheden rekenen en taal Op individuele basis Begeleiding op de werkplek, portfolio, coach hogeschool en Philyra
Ondernemerschap Masterclass Maurice Crusio 1. Ontwikkelen vakmanschap 2. Organiseren Ondernemers- vaardigheden 3. Ontwerpen Concept eigen zaak Hoe: ontdekken/doorgronden/zelf doen
Ontwikkelen vakmanschap wedstrijden De beste worden Het vak doorgronden Hoe: ontdekken/doorgronden/zelf doen
Organiseren: ondernemersvaardigheden management Marketing bankzaken Hoe: ontdekken/doorgronden/zelf doen Plaats Prijs Promotie Product Personeel kostprijsberekeningen
Ontwerpen: concept eigen zaak Wat past bij mij? Welk segment? Prijs- kwaliteit? Hoe: ontdekken/doorgronden/zelf doen Wat wil de klant/markt?
Wat werkt: tips voor ondernemerschap Lange termijn visie Kies wat bij je past: aanpak, vak, zaak Weet waar je het over hebt: grondig vooronderzoek en zelf doen Kies partners die aanvullend zijn: leren delegeren. De wil om de beste worden Hou rekening met het totaal concept van wat je aanbiedt Vakmanschap als basis voor ondernemerschap
Meepraten met het forum Stellingen ….
Stellingen 1.Een docent is per definitie een goede ondernemer.Een docent is per definitie een goede ondernemer. 2.Een topondernemer hoort voor de klasEen topondernemer hoort voor de klas 3.Een topdocent hoort in een salonEen topdocent hoort in een salon 4.Passie voor het vak leidt per definitie tot beter docentschapPassie voor het vak leidt per definitie tot beter docentschap 5.UV-docenten moeten ook de algemene vaardigheden gevenUV-docenten moeten ook de algemene vaardigheden geven 6.Mode en trends zijn onmisbare inspiratiebronnen voor de docentMode en trends zijn onmisbare inspiratiebronnen voor de docent 7.De UV-docent heeft zelf het beste kapselDe UV-docent heeft zelf het beste kapsel verder
Stellingen Een docent is per definitie een goede ondernemer. Naar de stellingen
Stellingen Een topondernemer hoort voor de klas Naar de stellingen
Stellingen Een topdocent hoort in een salon Naar de stellingen
Stellingen Passie voor het vak leidt per definitie tot beter docentschap Naar de stellingen
Stellingen UV-docenten moeten ook de algemene vaardigheden geven Naar de stellingen
Stellingen Mode en trends zijn onmisbare inspiratiebronnen voor de docent Naar de stellingen
Stellingen De UV-docent heeft zelf het beste kapsel Naar de stellingen
Meer weten over de docentenopleiding? Via de website van Philyra: Opgeven voor de voorlichtingsbijeenkomst op 15 mei in Nieuwegein. Naam en adres achterlaten dan houden we je op de hoogte. September 2008 starten er 2 groepen, gevolgd door groepen in 2009.
Vragen? Voor meer informatie kan er contact opgenomen worden met Philyra: Paul Westmeijer, Ria van Dinteren, Theo Eltink