Universiteit Groningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Autisme en Mindmap Thuis en op School
‘t Schrijverke Zoetermeer
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
De waarde van cultuureducatie
Geletterdheid….. Wat is dat?
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
NME: kiezen, leren, meedoen
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Rekenproblemen en Dyscalculie
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Honoursonderwijs in HBO
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Algemene Sociologie PA – B1
IPC Nederland.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Jeannette van Nieuwkoop
Opvoeden.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Cultureel en kunstzinnige vorming
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Cultureel en kunstzinnige vorming
Welke “wiskundes” zijn er?
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Dansen en springen in de interactie
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Kenmerken van de concept contextbenadering
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Transcript van de presentatie:

Universiteit Groningen Kunst en cultuur… voor kinderen? Reflecties vanuit de ontwikkelings- en de onderwijspsychologie Paul van Geert Universiteit Groningen

1 Wat is cultuur en kunst?.. Vanuit het perspectief van ontwikkeling en onderwijs

Cultuur Cultuur: aangeleerde en overgedragen patronen van menselijke activiteit en de materiële en symbolische structuren die deze activiteiten mogelijk maken en betekenis geven

Cultuureducatie Vanuit deze definitie: ook reken- en taalonderwijs (etc.) is cultuureducatie In elk vak een stukje cultuureducatie Bv. spelling Waar komen bepaalde regels vandaan? Waarom dat behandelen? Motiverend, inzicht- en perspectiefbiedend Spellingregels als (ooit) creatieve oplossingen voor een bepaald soort probleem Cultuureducatie in de bredere zin

Dimensies van cultuur Breed - smal Elitair – populair Menselijke handelingspatronen – kunst Elitair – populair Opera – rapmuziek Conserverend – vernieuwend Erfgoed – creatief proces Lage kwaliteit – hoge kwaliteit Schlagermuziek – Stromae Product – proces Verdeelt mensen – brengt mensen samen Vertaling naar het basisonderwijs: kinderen in concrete voorbeelden laten kennismaken met de verschillende dimensies/combinaties

Wat is kunst? Onder kunst wordt in het algemeen verstaan: het product van creatieve menselijke uitingen onder meer schilderen, tekenen, fotografie, grafiek, beeldhouwen, moderne media, theater, muziek en zang, dans, film, bouwkunde of architectuur, industrieel en ambachtelijk ontwerp, literatuur en poëzie. Kernvraag is niet zozeer “wat is kunst” maar “wanneer is kunst” Kunst is wat in het verleden en tegenwoordig aan kunst werd en wordt gemaakt

Wat is kunst voor kinderen? Kinderen maken – ondergaan – onderzoeken – leren over - .... creatieve uitingen die vallen onder de noemer van schilderen, tekenen, fotografie, grafiek, beeldhouwen, moderne media, theater, muziek en zang, dans, film, bouwkunde of architectuur, industrieel en ambachtelijk ontwerp, literatuur en poëzie

Cultuur- en kunsteducatie... Waar is het voor?.... 2 Cultuur- en kunsteducatie... Waar is het voor?....

Onderbouwing van de onderwijsinhoud Via de directe waarde Intrinsieke waarde van inhoud of vak Via de indirecte waarde Invloed op andere aspecten, vaardigheden…. Vooral van belang als een vak of inhoud moet worden verdedigd….

Directe educatieve waarde Kunst is een intrinsiek onderdeel van de menselijke cultuur, en dus van het menszijn Educatie tot volwaardig menszijn betekent dus ook kunsteducatie Waarvan de basis moet worden gelegd in de jaren dat kinderen fundamentele vaardigheden leren Kunsteducatie leidt dus tot fundamentele vaardigheden en kennis... Welke?

Indirecte educatieve waarde Heeft kunsteducatie een invloed op de persoonlijkheidsontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling, de sociale ontwikkeling, de ontwikkeling van het brein? Bevordert kunsteducatie de vaardigheden voor de 21e eeuw? Creativiteit en innovatie / probleemoplossen / communicatie / mediagebruik en -inzicht… Bevordert kunsteducatie talent en excellentie?

Voorbeeld: Kunst en persoonlijkheid Relatie tussen leesattitude (literatuur), zelfreflectie en identiteitsontwikkeling Een dynamische interactie Sexe-verschillen: sterker bij meiden Relatie kunst en persoonlijkheid Kunst is gekoppeld aan openheid – extraversie – zelfdiscipline - positieve emotionaliteit -sociabiliteit

Kunst, creativiteit en talent Creativiteit, talent en excellentie: grote woorden, practische invulling? Drie benaderingen onderscheiden …. De dynamica van talent

Creativiteit, Talent en Excellentie CTE in vergelijking met de norm: de allerbesten (Normbenadering) CTE in vergelijking met criteria: voldoen aan hoge eisen (Criteriumbenadering) CTE in vergelijking met jezelf: stimuleren van CTE relatief tot de persoon zelf (Ipsatieve benadering)

Voorbeeld: creativiteit Creativiteit is het ontwikkelen van iets nieuws dat waarde heeft voor de toekomst Vergelijk de normbenadering met de ipsatieve benadering Ontwikkeling en leren zijn creatieve processen Kinderen creëren hun kennis/vaardigheden in interactie met de educatieve context (ontwikkeling als emergent proces) Dit proces is in principe educatief te gebruiken om creativiteit volgens de normatieve en criteriumbenadering te bevorderen Creativiteit staat centraal in kunst … maar ook in wetenschap en techniek

Cultuur- en kunsteducatie... Hoe? 3 Cultuur- en kunsteducatie... Hoe?

Centraal ontwikkelingsmechanisme Uitgaande van bestaande capaciteiten / vaardigheden / kennis van kinderen Een voldoende motiverende, concrete ondersteuningscontext bieden Ondersteuning: Sociale/materiële/beide Motivatie: Intrinsiek/extrinsiek/beide Waarin kinderen handelingen kunnen verrichten die de bestaande cvk overstijgen Waaronder reflectieve abstractie Waardoor verandering/ontwikkeling van de cvk bij kinderen optreedt

Wat kunnen BO-kinderen (niet)? In een educatieve context met adequate ondersteuning kunnen basisschoolkinderen Abstract redeneren en reflecteren, vooral in concrete toepassingen Bv over de betekenis van kunst Creativiteit laten zien in verklaringen, ontwerpen, verbeelden, …. Komen tot nieuwe oplossingen, ver-beelding en expressie

Leerkacht: Welk pedagogisch handelen? Gebruik van talentontlokkende materialen Open en uitdagende vraag- en opdrachtstijl Directe aansluiting bij het handelen van kinderen Gebaseerd op grondige beheersing van fundamentele en generieke begrippen, vaardigheden etc. op BO niveau

Leerkacht: Welk pedagogisch handelen? Generieke handelingskaders en –modellen bieden die uitvoerbaar zijn op BO niveau De wetenschappelijke cyclus De ontwerpcyclus Technisch Kunst De ondernemingscyclus Overeenkomsten benadrukken in onderwijs Creativiteit als onderdeel van alle handelingscycli

4 Mogelijke thema’s voor kunsteducatie vanuit een ontwikkelingsperspectief

Kunst en verbeelding Verbeelding is ver-beeld-ing Het creëren van beelden (vormen…) Die een veelheid van dingen tot expressie brengen (gedachten, gevoelens, verhalen, …) Kunst als veelheid van “talen”, verschillende manieren om dingen te zeggen…

Kunst en kinderen Parallelen tussen kenmerken van moderne kunst en het functioneren van jonge kinderen Spontane expressie Weinig inhibitie exploratie… Veel minder aansluiting met postmoderne kunst: Is vaak sterk conceptueel en op meerdere niveaus van reflectie gericht

Kunst en wetenschap Sterke parallelen op niveau van ontwikkeling bij basisschoolkinderen Rol van creativiteit in beide Rol van reflectie in beide Rol van abstractie in beide Rol van de expressie in beide Bij jongere kinderen nauwelijks van elkaar te onderscheiden

Kunst en ondernemen De “creatieve industrie” als economisch speerpunt Ondernemen-educatie wordt bij kinderen spontaan gericht op creativiteit op vormgeving

Kunst als ervaring Kunst biedt een raamwerk voor het ervaren van de wereld Meerdere perspectieven Een ander perspectief dan wetenschap (maar aanvullend) Perspectieven die het mogelijk maken andere tijden en culturen te ervaren via hun kunstproducten De esthetische ervaring begint bij de “gelukkige absorptie in de activiteit”

Kunst en ontwikkeling van het brein Fundamentele kenmerken van brein-anatomie 85 miljard neuronen, elk verbonden met max 10.000 andere neuronen Georganiseerd in dynamische netwerken die zintuigen, emoties, verbeelding en denken koppelen Het brein: een maker van complexe patronen Educatie heeft een grote invloed op de eigenschappen van het brein, ondanks het biologische raamwerk (constraints) Bv het verschijnsel van culturele recyclage van brein-gebieden Kunst als raamwerk voor complexe, meerlagige en dynamische patronen

Kunst en ontwikkeling van het brein Niet alle functies ontwikkelen op hetzelfde moment Biologisch bepaald: bv late rijping prefrontale cortex Cultureel bepaald: culturele recyclage van breingebieden bij de verwerving van taal, lezen, schrijven, wiskunde, kunst, wetenschap... Nieuwe groeispurt in het brein voorafgaand aan de adolescentie Prefrontale cortex ontwikkelt als laatste Gedragssturing en inhibitie Snellere ontwikkeling van emoties en beloningsgebieden in de hersenen Kunst als cultureel domein dat bij uitstek past bij de ontwikkeling van het brein in de kinderleeftijd Stelling Een sterke focus op “fundamentele” vaardigheden als rekenen en taal is op korte termijn effectief voor het ontwikkelen van toetsbare kennis, ….maar op langere termijn ineffectief voor het ontwikkelen van creatieve, flexibele, probleemoplossende en communicatieve vaardigheden… …Lange termijn effectiviteit van kunsteducatie