Data warehousing theorie & modelling technieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kopen is kiezen.
Advertisements

3.10 Wat wordt verstaan onder een organisatiestructuur? Wat is het verschil met een organisatie schema? Organisatiestructuur: hoe de taken/afdelingen.
Kassawerkzaamheden Niveau 4 Kerntaak 3 Blz. 5.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Optimaliseren van het assortiment
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Planning Budgetten Break-even analyse
SHOOS Paul Glorie, Koen Schaft, David Oldenburger | Klas Lila | Ondernemen.
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS
Category Management Kevin Linden Maarten Hoyberghs
Scheepvaart, Vervoer & Expeditie Transport Ketensimulator
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Omzet.
Startersavond Noordoost Fryslân Spreker: Auke Algra.
Goeiemoggel Het logistieke proces in een notedop.
Point of Sales Materiaal
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Figuur 17.1 Vier prijspositioneringsstrategieën
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
De afdelingen van Cado & co BVBA Receptie Aankoop Verkoop Voorraad Boekhouding.
inkoopprijs – verkoopprijs winst – verlies
PLANNING EN BUDGETTERING
Control systems and transfer pricing
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave Michiel Oliemans
WELKOM H3B 11 MAART STUDIEWIJZER NOG MAAR 4 LESSEN TE GAAN EN EEN LAATSTE PROEFWERK! WeekLes Week 10: 5 maartT/m opdr. 31 Week 11: maartT/m.
winkel Albert Heijn ADI Jumbo Plus Dirk van broek Vakken vullen Kassa
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Prijszetting
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
GiffGaff.
Rapportage- Pieter Paul. Rapportage Pieter Paul van Heeswijk Een van de oprichters & Financieel verantwoordelijke.
Het nut van Business Planning
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Houd uw winkel in de hand met. Strategie Wat heeft u in de hand? Uw inkopen (u koopt alleen in wat nodig is) Uw verkopen (u rekent snel en efficiënt.
Detailhandelsmarketing
MARKETINGMIX.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Introductie in voorraadbeheer Bram Spliet. Waarom voorraadbeheer? Altijd inzicht in voorraad Bestellingen doen op basis van aanwezige / minimum voorraad.
Game till you shop Team 2 Joep Voorn Mike van Rossum
Verkopen en kassa H5 Betalen en administratie Ondernemer detailhandel.
Bosch Rexroth AG. Variant van R/3 ‘Customised’ Implementatie 2001 als pilot voor de ganse groep. Remote installatie via Duitsland Implementatie en Complexiteit.
functies detailhandel
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
TE KOOP VERKOOP / VERHUUR UW HUIS SIMPELWEG SNELLER!
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Periode 2 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Vernieuwing in het VMBO
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
verwarring begrippen omzet of winst
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Les: H.3 Het marketingplan
Dit is onze bedrijfsnaam
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Financieel 2.
Supermarkt De supermarktbranche.
Supermarkt De supermarktbranche.
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Transcript van de presentatie:

Data warehousing theorie & modelling technieken Case: supermarkt keten

Case: De supermarkt keten 1. Stappen in het ontwerpproces 2. Beschrijving van de supermarkt keten 3. Welk proces moduleren 4. Ontwikkelen van star schema 5. Verdere ontwikkeling

1. Stappen in het ontwerpproces 1.1. Kies bedrijfsproces 1.2. Kies de fijnmazigheid 1.3. Kies de dimenties 1.4. Kies de feiten van de feitentabel

2. Beschrijving supermarkt keten 500 supermarkten, in 3 staten (VS) Elke supermarkt verschillende afdelingen: vlees, bakkerij, drank, diepvries,… 60.000 verschillende producten product = SKU (stock keeping unit) bar code = UPC (universal product code) De data wordt opgeslagen: kassa, laadingang POS = point of sale

2. Beschrijving supermarkt keten management heeft vragen over: bestellingen, voorraden in de winkelrekken, verkooptrends producten, winst maximalisatie management beslissingen: prijszetting & promoties Promotie: tijdelijke prijsreducties (temporary price reductions: TPR's), ads in kranten Betere zichtbaarheid in de winkel Trade off volume vs. prijs

3. Welk proces moduleren We bouwen een dagelijkse verkoop database Welke producten worden verkocht in welke supermarkt, tegen welke prijs op welke dag fijnmazigheid: SKU per winkel per dag

4. Ontwikkelen sterschema 4 dimensies: tijd, product, winkel and promotion

4.1. Feitentabel 4 dimensies: tijd, product, winkel and promotion

4.2. Tijdsdimensie

4.3. Product dimensie

4.4. Winkel dimensie

4.5. Promotie dimension

4.6. Supermarkt feiten Vier meetbare feiten: Verkochte hoeveelheid Inkomsten Kosten Aantal klanten additive, non-additive, semi-additive

5. Verdere ontwikkelen VALUE CHAIN Later kunnen we nog ontwikkelen: Bevoorradingsproces Financieel proces ...