Data warehousing theorie & modelling technieken Case: supermarkt keten
Case: De supermarkt keten 1. Stappen in het ontwerpproces 2. Beschrijving van de supermarkt keten 3. Welk proces moduleren 4. Ontwikkelen van star schema 5. Verdere ontwikkeling
1. Stappen in het ontwerpproces 1.1. Kies bedrijfsproces 1.2. Kies de fijnmazigheid 1.3. Kies de dimenties 1.4. Kies de feiten van de feitentabel
2. Beschrijving supermarkt keten 500 supermarkten, in 3 staten (VS) Elke supermarkt verschillende afdelingen: vlees, bakkerij, drank, diepvries,… 60.000 verschillende producten product = SKU (stock keeping unit) bar code = UPC (universal product code) De data wordt opgeslagen: kassa, laadingang POS = point of sale
2. Beschrijving supermarkt keten management heeft vragen over: bestellingen, voorraden in de winkelrekken, verkooptrends producten, winst maximalisatie management beslissingen: prijszetting & promoties Promotie: tijdelijke prijsreducties (temporary price reductions: TPR's), ads in kranten Betere zichtbaarheid in de winkel Trade off volume vs. prijs
3. Welk proces moduleren We bouwen een dagelijkse verkoop database Welke producten worden verkocht in welke supermarkt, tegen welke prijs op welke dag fijnmazigheid: SKU per winkel per dag
4. Ontwikkelen sterschema 4 dimensies: tijd, product, winkel and promotion
4.1. Feitentabel 4 dimensies: tijd, product, winkel and promotion
4.2. Tijdsdimensie
4.3. Product dimensie
4.4. Winkel dimensie
4.5. Promotie dimension
4.6. Supermarkt feiten Vier meetbare feiten: Verkochte hoeveelheid Inkomsten Kosten Aantal klanten additive, non-additive, semi-additive
5. Verdere ontwikkelen VALUE CHAIN Later kunnen we nog ontwikkelen: Bevoorradingsproces Financieel proces ...