Lean Auditen Congres Kwaliteit: de volgende stap 28 oktober 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
The CAF Procedure voor externe feedback
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Een continue verbeterende dienstverlening
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
OHSAS versus Veiligheidscultuur
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Een theoretische verkenning
Kwaliteitszorg en certificering Presentatie door Math Göbbels
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Producten & Werkprocessen
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Functie-eisen / Competenties Afgeronde werktuigbouwkundige opleiding op HBO of academisch niveau; Minimaal vijf jaar ervaring in technische organisaties;

Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Kennisdag Auditen en Onderzoeken Donderdag 5 juni 2014
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Certificering van assetmanagement
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Varianten op auditen Kennisdag 5 juni 2014 Manon Diepenmaat.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Business Process Management
Procesverbetering in de Zorg
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Contactpersonen bijeenkomst
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Cursus Interne auditor
Werken met plezier en goed presteren
Cursus Interne auditor
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Lean Auditen Congres Kwaliteit: de volgende stap 28 oktober 2014 Esther Aelbers

Ontwikkelen 2015: vernieuwde ISO norm In ISO 9001 meer aandacht voor: Effectiviteit van het managementsysteem gericht op de context van de organisatie Betrokkenheid van leiders, die kwaliteit binnen de organisatie promoten en bewustwording vergroten bij medewerkers Risicoanalyse en risicodenken Procesdenken gericht op verbeteren van het integrale proces De kwaliteitsmedewerker krijgt een rol als coach en motivator van het klantgericht denken in de organisatie

Introductie: vormen van kwaliteitsaudits Conformiteiten audit Risk based auditen Lean auditen Waarderend auditen

Conformi-teiten audit Risk based audit Waarderende audit Lean audit Uitgangspunt Verschil tussen praktijk en document/ afspraken Risico’s die niet worden gemanaged. Kracht en kwaliteiten Verspillingen en continu verbeteren Instrumenten Interviews en document-studie Interviews, FMEA Dialoog Groepssessies en andere instrumenten Scope Alle processen Geselecteerde processen Geselecteerde processen met gedetailleerde analyse Rol auditor Constateert Coacht Analyseert en adviseert

Verschillen in definities van auditen (kwaliteits)Audit: “Een systematisch, onafhankelijk en gedocumenteerd proces voor het verkrijgen van auditbewijsmateriaal en het objectief beoordelen daarvan om vast te stellen in welke mate aan auditcriteria is voldaan”. ISO Lean audit: “ Een (gezamenlijke) activiteit waarin vanuit de Lean filosofie inzicht wordt verkregen in het verbeterpotentieel van een organisatie en/of proces en waarbij het optimaliseren van waarde voor klanten, medewerkers, bestuur en maatschappij centraal staat.” TNO Management Consultants

Belemmeringen bij uitvoering van audits in de praktijk Eisen zijn veelal alleen oppervlakkig bekend en worden door elkaar gehaald Onderhoud vindt vaak plaats vlak voor een externe audit Verbeteringen komen veelal alleen tot stand op basis van constateringen (afwijkingen) en wat medewerkers in de audits aangeven Auditen Is noodzakelijk, maar zit weinig passie in

Terug naar de bedoeling Bron: Verdraaide organisatie, Wouter Hart

Wat is een Lean Audit? Lean Auditen: Combineert audittechnieken met de principes van Lean Management Audit vanuit een Lean Bril Achterhaalt de kernoorzaak van (1) verspillingen OF (2) belemmeringen in het continu verbeteren Twee typen Lean Audits: Audit op een geselecteerd proces, gericht op het elimineren van verspillingen Audit op het systeem van continu verbeteren in een organisatie, gericht op het toewerken naar een systeem en cultuur van continu verbeteren

Type 1: Audit gericht op het elimineren van verspillingen Toepasbaar op alle organisaties Onderzoek naar de effectiviteit van processen vanuit een lean bril (slimmer, sneller, slanker) Toepassing Lean instrumenten in groepssessie (o.a. VSM, Verspillingswandeling, Ishikawa, 5x Waarom) Rol van auditor: veelal procesbegeleider

Voorbeelden Inlopende collega’s voor ophalen printjes In te scannen voorraad (+/- 40 uur werkvoorraad, oplopend)

Voorbeelden Esther

Lean audit: continu verbeteren (type 2) Veelal bij organisaties die al enige tijd met Lean werken De effectiviteit van het verbeterproces vanuit een Lean bril (ordes van verbeteren) Auditvragen op basis van Lean filosofie (ordes van verbeteren) Rol van auditor: interviewer / onderzoeker, specifiek aandacht voor: Organisatie breed leren Langetermijn perspectief Kort cyclisch verbeteren Delegeren verantwoordelijkheden Stimuleren en waarderen van medewerkers Probleemoplossend vermogen

Voorbeeld Type 2 audit: Talen B.V. Audit op continu verbeteren Lean principes Lean systeem Lean volwassenheid https://www.lean.org/admin/km/documents/ECB68698-5FCE-4189-AD89-34470606DA5F-shingo.pdf Essentie: zicht krijgen op lean volwassenheid. Eigenlijk gebruiken we hiervoor zelf de ordes van continu verbeteren (dit is onze eigen invulling hiervan). Maar dit plaatje laat mooi zien dat je een systeem nodig hebt voor continu verbeteren, anders zakt de investering in Lean of investering in verbeteractiviteiten als een pudding in elkaar. Talen begint haar grafiek rond 2007 met het trainen van het hoger management, gevolgd door het midden management en in het afgelopen jaar de uitvoerders. In de tussentijd zijn ook technieken als de leanplanning, 5s, Kanban, Kaizens en de VSM ingezet. Niet alleen voor onze eigen organisatie maar ook voor klanten. Zo hebben we in het voortraject bij Achmea door middel van een VSM een doorlooptijd verkorting van ongeveer 75 dagen weten te realiseren. Grote veranderingen krijgen veel aandacht door het aanstellen van een Innovatie manager, ISO en daarmee de procedures zijn goed georganiseerd, het is tijd voor de volgende stap, continu verbeteren. Deze audit was voor ons een nulmeting en met de tips en adviezen hopen we richting het Lean systeem te groeien. Lean tools Adhoc Bron: Shingomodel Tijd

Ordes van continu verbeteren Derde orde verbeteren Tweede orde verbe-teren Eerste orde verbeteren Het ontdekken en herstellen van fouten (reactief) Cultuur van continu verbeteren: het zit in de haarvaten van de organisatie verankerd (Lean systeem) Het reflecteren tijdens het werk (proactief) Je probeert tijdens de LA te achterhalen in welke ordes zich belemmeringen voordoen. Het geeft jezelf een structuur voor vragen, maar ook voor de rapportages. Op de volgende sheet is deze slide wat meer uitgewerkt. Het kan zo zijn dat op elk niveau dingen goed gaan en minder goed gaan (het is wel een soort van groeimodel, maar het sluit elkaar niet uit)

Over TNO Management Consultants TNO Management Consultants inspireert en versterkt organisaties bij het verwezenlijken van hun maatschappelijke opgave. Wij brengen: Inventieve wetenschappelijke kennis en implementatiekracht Verbinding tussen inhoud, proces én de professional Verfrissende inzichten bij actuele maatschappelijke thema’s Focus, consistentie en samenhang Een toegewijde, waarderende én creatieve werkwijze De kernthema’s waar wij ons op richten zijn: Transparant sturen Waardengedreven leiderschap Lean Werken Auditen en onderzoeken Transitie en transformatie   Lean Management in de dienstverlening

Contactpersoon Drs. E.J.M. (Esther) Aelbers Senior Consultant en Blackbelt Lean Six Sigma Email: aelbers@tmc.tno.nl Tel: 06 - 551 715 50