SCD001 Bereiksonderzoek Schoolmagazine 2010 Mick Santifort Sandra van Laar MANAGEMENT SUMMARY.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
De Profile Selector 2 april 2017.
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Cliëntwaarderingsonderzoek september - oktober 2011.
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Welkom in klas VP Mentoren:
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Presentatie Procedure naar het VO
Schuldpreventie Martijn Schoeman, preventiemedewerker armoedebeleid
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Decanaat bovenbouw klas 4 Belangrijk jaar: Examenjaar Kiezen van een vervolgopleiding.
Kennismaking.
Informatie avond groep 8
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2013.
The downside of alcohol Alcohol anders bekeken
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
SCD002 Verspreiding Schoolkranten en Schoolmagazine 2010 Mick Santifort Sandra van Laar MANAGEMENT SUMMARY.
Het ontwikkelingsperspectief
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Informatieavond groep 8
Informatieavond GROEP 8.
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Jongeren en de natuur Keyfindings Marc Johnston Mei 2010.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
© Q&A Research & Consultancy 2009 Moederdag onderzoek 2009.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Diagnostische toetsen voor het MBO
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Peiling 20-weken echo Resultaten landelijke enquête
Enquête.
Informatieavond groep 8
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Informatieavond klas 2 Welkom
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
In opdracht van NOC*NSF
Welkom in klas VQ Mentoren:
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
van schooladvies tot inschrijving
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
19 FEBRUARI 2015 Welkom Op de informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen die als ‘advies’ hebben: Basisberoepsgerichte Leerweg of Kaderberoepsgerichte.
1 Presentatie CV204A Trends in de media 22 juni, 2010 Nieuwsconsumptie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Ouderavond groep 7 WELKOM!. Programma Inleiding, doel van deze avond Tijdlijn Het advies Het vooradviesgesprek Het voortgezet onderwijs Vragen.
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
College voor de Rechten van de Mens
Wie kent ons nog niet? Welkom Drents Energieloket 5 oktober 2018
Food cabinet – Imago nederlands fruit
Transcript van de presentatie:

SCD001 Bereiksonderzoek Schoolmagazine 2010 Mick Santifort Sandra van Laar MANAGEMENT SUMMARY

INHOUDSOPGAVE Inleiding Onderzoek Doelstelling Methode Responsoverzicht Inleiding rapportage Resultaten Bereik

INLEIDING ONDERZOEK Doelstelling, Methode, Respons, Inleiding Rapportage

Doelstellingen De Vos & Jansen Market Research+Consultancy heeft in opdracht van De Schoolkrantdrukkerij een onderzoek uitgevoerd naar het bereik van Schoolmagazine. De uitgever van Schoolmagazine doet op verschillende plaatsen uitspraken over het aantal schoolkranten dat zij in combinatie met het Schoolmagazine vervaardigt en verspreidt. De Schoolkrantdrukkerij heeft geconstateerd dat deze uitlatingen niet stroken met de situatie die zij in de markt tegenkomt. Volgens dat beeld in de markt is het aantal schoolkranten met Schoolmagazine in het midden veel minder dan de uitgever van Schoolmagazine beweert. Omdat deze manier van verspreiding van grote invloed kan zijn op het bereik van het blad, is de vraag gerezen in hoeverre het door de uitgever beweerde bereik strookt met de werkelijkheid. Volgens de tariefkaart van de uitgeverij van het Schoolmagazine is het bereik van deze titel exemplaren onder jongeren op het voortgezet onderwijs van jaar. De totale populatie bestaat uit 1,15 miljoen leerlingen (Gouden Standaard 2010). Nu is de vraag gerezen of dit bereik daadwerkelijk zo hoog is, of dat het bereik overschat wordt. De doelstelling is daarom: Inzicht verkrijgen in het bereik van Schoolmagazine en de daarbij relevante kwalitatieve aspecten.

Onderzoeksmethode Vragenlijst: De vragenlijst die gehanteerd is, is gebaseerd op een gangbare benadering voor het meten van printbereik, namelijk door middel van coverherkenning. Doelgroep: Jongeren op het voortgezet onderwijs in de leeftijd van jaar. Voor de jongeren van is toestemming van de ouders gevraagd voor deelname aan het onderzoek. Methode van onderzoek: De doelgroep is afkomstig van het Pollland Panel van De Vos & Jansen en is uitgenodigd via een . De vragenlijst is vervolgens online ingevuld in de periode van 20 december 2010 tot en met 5 januari Rapportage: Deze rapportage bevat een grafische weergave van de resultaten van het Schoolmagazine bereiksonderzoek. De belangrijkste uitkomsten worden via grafieken gepresenteerd en, waar relevant, geduid. Alle resultaten beschrijven een n=2.132, tenzij anders weergegeven.

Responsoverzicht In onderstaande tabellen wordt het totale responsoverzicht weergegeven. De netto steekproef is n= De resultaten zijn gewogen op basis van leeftijd, geslacht en opleiding. Opleidingn% VMBO (kader- en beroepsgerichte leerweg)50423,6 MAVO of VMBO (theoretische en gemengde leerweg)41319,4 HAVO of HAVO/VWO64730,3 VWO56826,6 Totaal ,0 Leeftijd/Geslacht n% Man ,4 Man ,8 Man ,2 Man 18813,8 Vrouw ,7 Vrouw ,0 Vrouw ,5 Vrouw 18994,6 Totaal ,0

Betrouwbaarheid en representativiteit Om betrouwbare uitspraken te doen over een populatie van 1,15 miljoen, moeten er minimaal 500 waarnemingen gedaan worden. Dit is met n=2.132 ruimschoots gerealiseerd, wat ons in staat stelt subgroepen nader te bekijken, waar wenselijk. Schoolmagazine is gelezen door n=578 respondenten binnen deze steekproef. Ook dit aantal is derhalve afdoende om betrouwbare uitspraken over de lezerspopulatie te doen. Voor de resultaten van dit onderzoek kan derhalve een betrouwbaarheidsinterval van 99% gehanteerd worden, met een foutenmarge van 2%, uitgaande van de meest conservatieve spreiding van de resultaten (50%/50%). De resultaten zijn representatief op het niveau van leeftijd, geslacht, opleiding en regionale spreiding.

RESULTATEN

Nummerbereik Schoolmagazine (1/2) 10,7%11,3%13,4%12,6% Februari 2010Juni 2010Mei 2010Maart 2010 Heb je onderstaand nummer van Schoolmagazine gelezen of gezien?

Nummerbereik Schoolmagazine (2/2) 10,7%12,4%10,6%9,5% Het nummerbereik ligt tussen de 9,5% en 13,4%. Gemiddeld komt dit over alle edities van 2010 uit op 11,4%. Indien we dit vertalen naar absolute aantallen, betekent dit een gemiddeld nummerbereik van circa scholieren op het voortgezet onderwijs tussen de 12 en 18 jaar. Hierin zien we geen significante verschillen tussen schooltypen. September 2010December 2010November 2010Oktober 2010 Heb je onderstaand nummer van Schoolmagazine gelezen of gezien?

Bereik Schoolmagazine * In de tabel rechts zijn de gevonden percentages vertaald naar de hele populatie. Deze cijfers zijn bij benadering, hierbij moet onder andere rekening gehouden worden met afrondingsverschillen. De cijfers geven een goede indicatie van het werkelijke bereik, zowel gemiddeld als per editie. Aantal leerlingen* Gemiddeld nummerbereik Februari Maart Mei Juni September Oktober November December Nummerbereik per editie

Leesintensiteit Schoolmagazine Schoolmagazine wordt gratis verspreid op middelbare scholen. Circa 60% van de leerlingen die Schoolmagazine daadwerkelijk leest, leest daarvan de helft of minder. 40% leest meer dan de helft. Als rapportcijfer krijgt Schoolmagazine een 6,6.

Conclusies Het gemiddeld nummerbereik van de 8 edities van Schoolmagazine in 2010 is circa op een populatie van 1,15 miljoen jongeren tussen de 12 en 18 jaar die naar het voortgezet onderwijs gaan. Daarbij realiseerde de mei-editie het hoogste bereik (circa leerlingen) en de oktober-editie het laagste (circa leerlingen).

Over De Vos & Jansen Market Research + Consult De Vos & Jansen Market Research + Consult is ISO gecertificeerd, lid van de MOA, Esomar en maakt daarnaast deel uit van Global Market Research. Wij hebben ruim 12 jaar ervaring in media- en communicatie onderzoek met klanten als onder andere: Sanoma, VNU, HUB, PCM, diverse gemeenten, AD, Programmabladen AKN, De Gelderlander, Radio 538, KLO, Q-music, Mojo en diverse mediabureaus.

Contactgegevens –15 De Vos & Jansen Marktonderzoek Waalkade XP Nijmegen Tel.: 024 – Haarlemmerweg 319d 1051 LG Amsterdam Tel.: