Goed voorbereid naar de Pabo!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Advertisements

Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Paragraaf 1.4 Bouwen en graven..
Pharos, deel 1, overleven in de natuur
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Racisme Tom Demeestere.
Wat gaan we vandaag doen?
Bewoning tot aan het eind van de IJstijd
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Geschiedenis = het doen en denken van mensen in het verleden.
Tijd van jagers en boeren
Geschiedenis.
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Gemaakt door : Jaimy, Lennart, Daan en Dylano
Pabo instroom geschiedenis
3 Industrialisatie en Ismen
Geschiedenis Mevr. Liefting
Tijdvak 1: Jagers en boeren De Hunebedden
De golven van onze beschaving
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
de tijd van burgers en stoommachines
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Jagers en boeren.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met opdracht. Filmpje met opdracht.
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 De tijd van jagers en boeren
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
startopdracht Laat je boeken in je tas, pak alleen een pen
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
H1.1 De agrarische revolutie
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Prehistorie.
Amerika vóór Columbus Hoofdstuk 2.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Prehistorie.
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Maatschappelijk vraagstuk
Dide Breuer.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Tijd van jagers en boeren
Renaissance en Opstand
Blok 2 Mijn familie Deelvragen: Uit welke familie kom ik?
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Ontdekkers en Hervormers
Tijd van jagers en boeren
Goed voorbereid naar de Pabo!
Geschiedenis 3de jaar.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Blok 2 Mijn familie Deelvraag: Uit welke familie kom ik en hoe kom ik te weten hoe het vroeger was?
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
§1.4 Het indelen van de tijd
§1.1 De eerste mensen In deze paragraaf leer je over:
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
Transcript van de presentatie:

Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Basiskennis geschiedenis http://goedvoorbereidnaardepabo.nl www.entoen.nu www.pabowijzer.nl

Waarom is geschiedenis belangrijk? “Those who fail to learn from history are doomed to repeat it.” Geschiedenis is belangrijk voor het verklaren van hedendaagse fenomenen Geschiedenis draagt inzichten aan die ook voor nu van belang zijn Geschiedenis maakt alert op de rol van traditie van in de maatschappij (dogma’s doorbreken) Geschiedenis maakt alert ten aanzien van te snelle hypotheses en generalisaties Geschiedenis kan inzicht in het hedendaagse bestaan van de mens verdiepen Geschiedenis bevat belangrijke onderdelen van de mens in zijn totaliteit. Geschiedenis kan begrip leren opbrengen voor ideeën en normen van andere generaties

Periodisering (tijdvakken)

Periodisering

Tijd indelen Welk jaar was er voor het jaar 1? In welke eeuw ligt het jaar 654 Hoe is men gekomen tot de christelijke jaartelling? Wanneer is de prehistorie afgelopen?

Invalshoeken Sociaal economisch Politiek sociaal Cultureel-religieus Hoe gaan mensen met elkaar om? Wat doen mensen binnen de samenleving? Politiek sociaal Hoe is de samenleving ingedeeld op bestuurlijk niveau? (macht, belangenbehartiging) Cultureel-religieus Wat zijn de tradities, waar geloven de mensen in? (kunst, gebouwen) Bronnen van een tijdvak Hoe komen wij aan de informatie? Hoe betrouwbaar is deze informatie?

Opdracht Groepjes 4 personen Groep A Sociaal economisch Groep B Politiek-Sociaal Groep C Cultuur / religieus Groep D Bronnen van een tijdvak 1. Jagers / verzamelaars & 2. boeren - Kenmerken / Overeenkomsten / verschillen

Jagers en verzamelaars Filmpje jagers verzamelaars Neolithische revolutie Afbeelding jagers en verzamelaars

Boeren filmpje boeren

In welke tijd behoort de hunebed? (jagers, verzamelaars of boeren?)

Vragen tijdvak Waarvan kunnen jagers en verzamelaars bestaan? Begrippen: nomaden, jacht, visserij, verzamelen, werktuigen 2. Hoe komen wij aan informatie? Begrippen: Grotschilderingen, culturele antropologie, beeldjes 3. Welke veranderingen bracht de neolithische revolutie? Begrippen: boeren, persoonlijk bezit, bandkeramiekers, trechterbekervolk 4. Wanneer eindigde de prehistorie? Begrippen: kleitabletten