HOOFDSTUK 10 Samenwerken & communiceren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Succesfactoren van teamcoaching
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Medezeggenschap en de Benchmark
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Start.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Communicatieproces .
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK 10 Samenwerken & communiceren - Groepsoefening - Groepen en teams 2. Communiceren

NASA-groepsoefening Lees de instructies op de handout

NASA-groepsoefening Lees de instructies op de handout Vul individuele rangorde in (kolom 1) 5’

NASA-groepsoefening Lees de instructies op de handout Vul individueel je rangorde in (kolom 1) Maak in groep een consensusrangorde door overleg (kolom 2) 20’

NASA-groepsoefening HIERNA PAUZE Lees de instructies op de handout Vul individueel je rangorde in (kolom 1) Maak in groep een consensusrangorde door met elkaar te overleggen (kolom 2) Beantwoord in groep de reflectievragen 15’ HIERNA PAUZE

NASA-groepsoefening Lees de instructies op de handout Vul individueel je rangorde in (kolom 1) Maak in groep een consensusrangorde door met elkaar te overleggen (kolom 2) Beantwoord in groep de reflectievragen Docent geeft expertscores

NASA-groepsoefening Lees de instructies op de handout Vul individueel je rangorde in (kolom 1) Maak in groep een consensusrangorde door met elkaar te overleggen (kolom 2) Beantwoord in groep de reflectievragen Docent geeft expertscores Bereken |kolom 1 – kolom 3| (kolom 4) Bereken |kolom 2 – kolom 3| (kolom 5) Maak de somscores voor kolom 4 & 5

Reflectievragen Was het doel voor iedereen duidelijk? Hoe werd er begonnen? Wat verliep goed en minder goed? -Zegde ieder zijn mening? -Wie sprak veel/weinig -Wie had meeste invloed, was er leider? -Hoe gingen jullie om met menings-verschillen omtrent de rangorde? -Welke zijn verschillen in deelname Hoe kwam de groep tot besluiten?

Reflectievragen Maak een inschatting van de kwaliteit van jullie groepsresultaat en van de aanvaarding ervan Q = … A = …

Synergie ‘brede’ betekenis: groepsresultaat is beter dan het gemiddeld resultaat van de individuen ‘sterke’ betekenis: groepsresultaat is beter dan dat van het beste individu

Vraag: Werd er in jullie groep synergie bereikt? In welke betekenis? Welke factoren hielpen of belemmerden het bekomen van je groepsresultaat? Inventariseer in twee kolommen. Kijk ook terug naar de antwoorden op de reflectievragen.

Gewenst organisatiegedrag INDIVIDU Sterk betrokken en gemotiveerde mensen Effectieve leidinggevenden Arbeidssatisfactie en enkel ‘positieve’ stress GROEP “High performing” teams SYSTEEM Constructieve samenwerking tussen teams “Doorleefde” structuur, cultuur en verandering Lerende organisatie

Groepen in de organisatie Groepen zijn een tussen-niveau tussen het individu (motivatie en leiderschap) en de organisatie Leider als “linking pin” (Likert)

Kernelementen van een groep Twee of meer personen Interactie en communicatie (face to face?) Continuïteit en regelmaat Gemeenschappelijke doelen Onderlinge afhankelijkheid Sociale identiteit

Informele groepen (van binnenuit) “Teams” Soorten groepen Formele groepen (van buitenaf) Stuur- en overleggroepen Taakgroepen Informele groepen (van binnenuit) Belangengroepen Vriendschapsgroepen “Teams” Synergie Complementariteit en interafhankelijkheid Gedeelde doelen Gedeelde verantwoordelijkheid

Functie van groepen Bestudeerd vanuit: Management en organisatiekunde: teamwork als succesfactor voor org. Sociale psychologie Ontwikkelingspsychologie  Mens én Organisatie !

“Team” Formele groep Collectieve > individuele Synergie Complementaire doelen Complemantariteit in leden Samen verantwoordelijk = normatief concept

Het belang van “teamwork”: Voorbeeld ziekenhuis Team rondom een kankerpatient Chirurg Internist Radio-therapeut Chemo-therapeut Radioloog Oncoloog Wat gebeurt er wanneer de communicatie fout loopt?

Voordelen van werken in groep Kwaliteit van het besluit cf. synergie: * meer kennis en informatie * meer benaderingswijzen Aanvaarding: *Begrip, acceptatie *Betrokkenheid en motivatie tot implementatie  E = Q x A

Synergie Twee betekenissen: “Brede versie”: groepsscore is beter dan de gemiddelde score van de individuen “Sterke versie”: groepsscore is beter dan deze van het beste individu Een goede balans tussen taakgerichtheid, procesgerichtheid en proceduregerichtheid is noodzakelijk om synergie te kunnen bereiken

Groepsfuncties Taak- (inhoud) & procedure functies Rationeel en logisch zijn Werken met feiten en meningen Korte termijn perspectief: bereiken van “onmiddellijke” doelen “Ondersteunings-” (proces-) functies Aandacht voor het proces en interpersoonlijke relaties Omgaan met het relationele, met emoties en gevoelens Lange termijn perspectief: werken aan een goede atmosfeer

Groepsfuncties: gedistribueerd leidersschap TAAK vragen voor en geven van informatie en opinies verhelderen en samenvatten PROCES elkaar aanmoedigen bemiddelen tussen mensen aandacht voor gevoelens toetsen van overeenkomst PROCEDURE afspraken maken over: hoe te werken hoe beslissen time keeping & agenda bepalen

individuele verschillen Ontwikkeling van groepen Forming/Vorming vraag naar duidelijkheid afhankelijkheid welwillendheid Storming/Vechten coalities, allianties open confrontatie of “onder tafel” Norming/Afstemming overleg afbakening & respect voor rollen gedeelde verantwoordelijkheid 4. Performing/Presteren effeciëntie & doelgerichtheid appreciatie & ondersteuning van bijdragen spiraalvormig & individuele verschillen

Teamwork: soorten teams Probleemoplossende teams Cross-functionele teams Virtuele teams Zelfsturende teams

Zelfsturende (autonome) teams Teams die “empowered” zijn om te beslissen aangaande: Planning Uitvoering Evaluatie & verbetering Van de dagelijkse activiteiten

Leiderschap en teamwerk Mate van Autoriteit Mate van participatie

Empowerment en situatie Kenmerken van de medewerker: willen en kunnen (cf. leiderschap: Blanchard) Aard van de groep Soort probleem: info, tijd Klimaat Cultuur

Model van Ronald FRY DOELEN ROLLEN PROCEDURES - rol ambiguiteit rol over- of underload rol conflict ROLLEN PROCEDURES INTERPERSOONLIJKE RELATIES group cohesiveness

Teamrollen van Belbin Plant Bronzoeker Voorzitter Vormer Monitor Groepsmedewerker Bedrijfsman Zorgdrager Specialist heterogene samenstelling werkt indien onzekerheid & ambiguïteit Model van OFMAN KWALITEIT VALKUIL ALLERGIE UITDAGING

Plant Bron- zoeker Voorzitter

Vormer Monitor Groeps- medewerker

Bedrijfsman Zorgdrager Specialist

Teams: de ideale omvang minimaal 3 ideaal: 7-9 maximaal: 12 afhankelijk van aard taken: zwakste schakel? ideeën genereren autonoom werken kwaliteit van besluitvorming even of oneven? indien besluitvorming door meerderheidsbeslissing

Nadelen van teamwerk Wij en zij: kliekvorming Groepsdruk “Group think” “Social loafing” Vergaderitis Teams & hiërarchie: een contradictie?

De Asch-experimenten A B C X

Verdere nadelen van teamwerk Soms moeilijk en bevat risico’s Tijdsintensief Win-lose spelletjes, conflicten, coalities

HOOFDSTUK 10 Samenwerken & communiceren - Groepsoefening - Groepen en teams 2. Communiceren

Communiceren Functie Componenten Patronen Richting Axioma’s (5)

Functie in organisaties Sturen, coördineren, controleren, beslissen Motiveren, emotieregulering, vormen gemeenschap Imagovorming  Vaak aparte afdelingen in bedrijven

Componenten ruis Zender Ontvanger Codering Medium Decodering “rijkheid” van medium evenredig met complexiteit van situatie

Communicatiepatronen 3  3 5  10 6  15 20  190 bijvoorbeeld wiel compleet netwerk gecentraliseerd netwerk satisfactie bij statusgelijkheid dissatisfactie aan de uiteinden van netwerken

Richting van communicatie vertikaal top-down bottom-up lateraal transversaal

Axioma’s van communiceren (Watzlawick) Men kan niet niet communiceren Elke communicatie bezit een inhouds- en relatieaspect Relaties worden bepaald door de interpunctie tussen de communicerende personen Mensen communiceren digitaal en analoog Communicatie is altijd of symmetrisch of complementair