Een planoloog in China; stations Jan Duffhues december 2010
15 dagen in november 2010 Hong Kong, Guangzhou, Nanjing, Shanghai, Beijing Per trein In dit verhaal – De stations – Het spoornetwerk – De stedelijke netwerken – TOD – … wat nog meer opvalt De reis
3 nieuwe stations 广州南站 Guangzhou Zuid (Januari 2010) 武汉站 Wuhan (December 2009) 上海虹桥站 Shanghai Hongqiao (Juli 2010) Geopend aan nieuwe hogesnelheidslijnen Indeling in 3 niveau’s – Vertrek (+2 en meer) – Perrons (+1) – Aankomst (0) – Dus: voor overstappen moet je eerst van perron naar beneden, dan 2 verdiepingen omhoog, dan weer 1 verdieping naar beneden -> terug op perron Inleiding de stations
2010 Geopend aan hogesnelheidslijnen Guangzhou – Wuhan 10 kilometer ten zuiden van het centrum; middle of nowhere 2010 metrohalte geopend Guangzhou Zuid - 1 de stations
Nu eindpunt; in toekomst doorgaand station HSL richting Hong Kong Guangzhou Zuid - 2 de stations Dan ook knooppunt in regionaal netwerk (27 sporen!)
Guangzhou Zuid - 3 de stations
2009 Geopend aan hogesnelheidslijnen Guangzhou – Wuhan Ook hier middle of nowhere Maar wel op kruispunt van nieuwe HSLs (2020: reizigers per dag) Wuhan - 1 de stations
Groter dan Guangzhou – twee vertrekhallen, met daarin meerdere niveaus Kosten: station $486 mln, omgeving $1,46 mld (wikipedia) Oppervlakte: m2 Spanwijdte overkapping: 116 meter Hoogte: 58 meter Wuhan - 2 de stations
Wuhan - 3
Wuhan - 4
Wuhan - 5
Wuhan - 6
Wuhan - 7
Extreme schaal Weinig gebruikt, ook in toekomst ( reizigers is helemaal niks) Omgeving is bar en boos en ontoegankelijk Spaceship in the middle of nowhere Wuhan - 8 de stations
2010 Geopend naast vliegveld Hongqiao Nieuw HST-station voor Shanghai. HST naar Nanjing en Hangzhou al open, naar Beijng nog niet Nu 1 metrolijn, binnenkort 2 (maar verder van binnenstad dan bestaand station) Shanghai Hongqiao - 1 de stations
Levert 6,3 miljoen kWh elektriciteit per jaar! (fotovoltaisch dak) 1 hal 30 sporen Zo groot dat er smog hangt in de wachthal Zo groot dat het onoverzichtelijk wordt; waar is de uitgang? En ingang? Meer vliegveld dan station Weinig/geen horeca of retail En ook geen klokken Wel veel schoonmakers Shanghai Hongqiao - 2 de stations
Shanghai Hongqiao - 3
Shanghai Hongqiao - 4
Mijn impressies – GROOT – Strak design en uitvoering (materiaal) – Relatief weinig gebruikers – Relatief weinig retail/horeca – Geen klokken (??) – Geen aandacht voor omgeving; ruimteschepen – GROOT Concluderend de stations