Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen? www.bestuurszaken.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De hoeden van Edward de Bono
Advertisements

Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
Teamleren, hoe werkt dat?
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Jaarrapport Gelijke kansen en diversiteit in de Vlaamse overheid Dienst Emancipatiezaken.
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Laat je netwerk werken.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Blauwdruk voor een nieuwe site Pieter Haesbrouck – CultuurNet Vlaanderen Erik Lesire – Corvo Siteseeing, 13 september 2004.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Missie, visie, strategie & jaarplan
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
Congres Appreciative Inquiry
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Deel anders, mijn organisatie
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie leidinggevenden 27/11/2012.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Groep Colruyt en ‘participatie’
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Ontwikkel je loopbaan op het juiste spoor… infosessie potentieelinschatting 20 en 21/01/03 Gerda.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
met studievaardigheden
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Samen sterk in verandering
Tatiana Constandse John Ouderling.
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Waarden & organisatiecultuur
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Onderzoek Kritische Succesfactoren Implementatie Beleid
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Verschillende rollen en stijlen
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Uit de knoop Evaluatie.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Toekomst van de besturen …
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Projectmanagement in de Vo
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Uitkomsten onderzoek (2018)
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Het Charter Diversiteit Ervaringen en resultaten uit de praktijk
Leiderschapsontwikkeling
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?

Doel van de sessie We werpen een blik op de toekomst en de toekomstplannen van Modern HR-beleid… Met jouw ervaring en jouw kennis van je eigen entiteit(en) kan je mee op de uitvoering wegen. Werk je graag mee het beleid uit of zet je liever je schouders onder VO brede projecten? Dan kijken we in deze workshop hoe dit kan.

Inhoud van de sessie 1.Trends en tendensen op vlak van arbeidsmarkt en HR 2.Waar staan we met project Modern HR-beleid? 3.Wat leerden we uit de aanpak tot nu toe? 4.En nu? ‘Hoe moet dat nu verder?’

01/ Trends en tendensen Wat kunnen we verwachten op vlak van arbeidsmarkt en HR?

Maatschappij en arbeidsmarkt

Vlaamse Regeerakkoord Kerntakendebat MOD/MOF Rationalisatie Personeelsbesparingen Fusies entiteiten Minder beleidsdomeinen BBB herdacht

Federaal regeerakkoord?

02/ Waar staan we? In welke mate zijn komen geplande projecten en gepland beleid binnen het Modern HR-beleid tegemoet aan de evoluties in de arbeidsmarkt en de verwachtingen van het personeel en het beleid?

Aanpak Modern HR-beleid

Lopende projecten met buitenlandkantoren verankeren Radar uitbreiden Jobuitwisselings- dagen

2017: functies van alle medewerkers ingebed in de functieniveaumatrix

Plaats- en tijdsonafhankelijk werken

Loopbaanpaden => verkorte procedures Rationalisatie verlofstelsels Lancering digitaal platform Talent- besprekingen Meer ‘EVC’ Uitzendarbeid

r Streefcijfers: definitie? en wat is de streefwaarde? Shared Service Center Inkanteling Jobpunt

03/ Wat leerden we? Welke lessen trekken we uit de aanpak tot nu toe?

Werken met projectgroep, werkgroep, klankbordgroep? Wie? Betrokkenheid externen positief, maar soms onvoldoende engagement Groot verschil tussen P&O qua professionaliteit & positie in de organisatie Verschil in competentieniveau projectleiders Nood aan projectmanagement & afgebakende rollen

Werken met projectgroep, werkgroep, klankbordgroep? Wie? Nood aan projectmanagement & afgebakende rollen : –Waken over grootte groepen voor duidelijke focus –Projectleider moet verwachtingen naar projectgroep expliciteren en hen aanspreken/waarderen Handen nodig, niet enkel hoofden Duidelijkheid rond profielen Inzet is niet vrijblijvend

Werken met projectgroep, werkgroep, klankbordgroep? Hoe? Definiëring projecten met kleine werkgroep is zinvol Nood aan de juiste sponsor: –Rol van sponsor is cruciaal voor genereren betrokkenheid in werkgroepen Nood aan manieren om draagvlak te creëren: –Door projectwerking ontstond draagvlak –Maar: soms vals gevoel van draagvlak: niet alle projectleden communiceerden in de eigen organisatie

Werken met projectgroep, werkgroep, klankbordgroep? Hoe? Nood aan goede afspraken over tijdsinzet (realistisch) –Naargelang doel in zicht was, kwamen er steeds minder mensen –Dagelijkse realiteit kan werking projectgroep doorkruisen Nood behoud van enthousiasme: –Sommige projecten evolueerden van projectgroep naar klankbordgroep naar uitfasering

04/En nu? ‘Hoe moet dat nu verder?’

actief Aanpak actief gedeelte STAP 1: Beantwoord individueel vragen op het vragenblad. Deze documenten worden verzameld achteraf (5 minuten) STAP 2: Schrijf daarna de kerngedachten op een post-it en hang ze op (5 minuten) STAP 3: Kies 1 thema en bespreek dit in groep (20 minuten) doel: de reacties clusteren en samenvatten tot een bruikbare tekst STAP 4: Terugkoppeling plenair (20 à 30 minuten) ACHTERAF: Resultaten aftoetsen

Vragen De vragen gaan over volgende thema’s: 1.Werken op basis van terreinkennis: dit is nodig, maar informatie verzamelen is ‘simpeler gezegd dan gedaan’. 2.Planmatig de zaken aanpakken: we willen allemaal plannen, maar wat met die timing? 3.Projectaanpak: bottom-up versus top- down, wat leren we hieruit?