H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Competentiedoelen uitleggen wat het strategisch planningsproces inhoudt de stappen bij marketingplanning beschrijven uitleggen wat operationele planning inhoudt de cruciale rol van implementatie en controle bij marketingplanning uitleggen enkele belangrijke aspecten van de interne omgeving van een organisatie bespreken
http://www.youtube.com/watch?v=Zlpo8cKdmtk
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN 2.1Bedrijfsplanning: het grote plaatje samenstellen
Strategische planning: Lange termijn
2.2 Drie niveaus van bedrijfsplanning Functionele planning: 1 tot 3 jaar en details Jaaroverzicht Economie 0910 Per. Kalender Periode Data Soort week weeknr. maandag 1 34 17-aug lesvrije week, inleveren verslagen, etc 35 24-aug assessments, introductie, hertentamens 36 31-aug lesweek 1 37 2 7-sep lesweek 2 diplomauitreiking 11-9 38 3 14-sep lesweek 3 39 4 21-sep lesweek 4 40 5 28-sep lesweek 5 41 6 5-okt lesweek 6 42 7 12-okt lesweek 7 43 8 19-okt tent.week 44 26-okt herfstvakantie 45 9 2-nov
Operationele planning: Dag tot dag
2.3 Strategische planning: het plaatje inkaderen Stap 1: missie formuleren: Overall doel Unilever: vitaliteit toevoegen aan het leven
Stap 2: interne en externe omgeving evalueren
Stap 3: organisatiedoelen of SBU-doelen stellen “ Ons doel is de activiteiten en reputatie van Unilever te versterken om het vertrouwen in ons bedrijf en onze merken te vergroten.”
Stap 4: bedrijfsportfolio bepalen Boston Consultancy matrix Indeling verschillende SBU’s op producten in: marktgroei relatief marktaandeel
Boston Consultancy matrix
analyse en strategie: afstoten (divest) vasthouden (hold) oogsten (harvest) uitbouwen (build)
Stap 5: groeistrategieën ontwikkelen zelfde product , zelfde markt relatief weinig risico marktpenetratie
Ansoff nieuw product, zelfde markt productontwikkeling
zelfde product, nieuwe markt (horecaverpakking) marktontwikkeling
nieuw product , nieuwe markt veel risico Diversificatie
Ansoff
2.4 Marketingplanning: camera-instelling kiezen Stap 1: situatieanalyse uitvoeren: Stap 2: marketingdoelen stellen. Stap 3: marketingstrategieën ontwikkelen doelmarkt kiezen marketingmixstrategieën ontwikkelen Stap 4: marketingplan implementeren en controleren actieplannen verantwoordelijkheid tijdspad begroting marketing en controle
Marketingplan maken en ermee werken: de foto nemen Sjabloon voor marketingplanning gebruiken Operationele planning: marketingplannen van dag tot dag uitvoeren Marketing: met alle functies samenwerken
samenvatting