H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

maar… dilemma groeicontrol flexibiliteit familiebedrijf.
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Marketingplanning en -strategie
Helmie Mulder Amersfoort maart 2010
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Marketing Communicatie Strategie
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Strategische marketing
Marketing Communicatie Strategie
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Management : situering en begrip
strategie als een proces
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
2. Strategieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Projectplan Social Media Event
Beleidsvoering naar groei
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Schitterende Organisaties®
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Business Marketing Management
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Doelen Soorten vormgeving.
Business Marketing Management
Marketing Marketingoriëntatie
Het nut van Business Planning
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
Naar een optimaal HR - beleid
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
 A-94 A-94.
Informatie management HC2
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
relatief marktaandeel
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Les 1: Introductie Marketing
Introductie Dordtse P&C cyclus
Internationale handel
Transcript van de presentatie:

H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Competentiedoelen uitleggen wat het strategisch planningsproces inhoudt de stappen bij marketingplanning beschrijven uitleggen wat operationele planning inhoudt de cruciale rol van implementatie en controle bij marketingplanning uitleggen enkele belangrijke aspecten van de interne omgeving van een organisatie bespreken

http://www.youtube.com/watch?v=Zlpo8cKdmtk

H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN 2.1Bedrijfsplanning: het grote plaatje samenstellen

Strategische planning: Lange termijn

2.2 Drie niveaus van bedrijfsplanning Functionele planning: 1 tot 3 jaar en details Jaaroverzicht Economie 0910   Per. Kalender Periode Data Soort week weeknr. maandag 1 34 17-aug lesvrije week, inleveren verslagen, etc 35 24-aug assessments, introductie, hertentamens 36 31-aug lesweek 1 37 2 7-sep lesweek 2 diplomauitreiking 11-9 38 3 14-sep lesweek 3 39 4 21-sep lesweek 4 40 5 28-sep lesweek 5 41 6 5-okt lesweek 6 42 7 12-okt lesweek 7 43 8 19-okt tent.week 44 26-okt herfstvakantie 45 9 2-nov

Operationele planning: Dag tot dag

2.3 Strategische planning: het plaatje inkaderen Stap 1: missie formuleren: Overall doel Unilever: vitaliteit toevoegen aan het leven

Stap 2: interne en externe omgeving evalueren

Stap 3: organisatiedoelen of SBU-doelen stellen “ Ons doel is de activiteiten en reputatie van Unilever te versterken om het vertrouwen in ons bedrijf en onze merken te vergroten.”

Stap 4: bedrijfsportfolio bepalen Boston Consultancy matrix Indeling verschillende SBU’s op producten in: marktgroei relatief marktaandeel

Boston Consultancy matrix

analyse en strategie: afstoten (divest) vasthouden (hold) oogsten (harvest) uitbouwen (build)

Stap 5: groeistrategieën ontwikkelen zelfde product , zelfde markt relatief weinig risico marktpenetratie

Ansoff nieuw product, zelfde markt productontwikkeling

zelfde product, nieuwe markt (horecaverpakking) marktontwikkeling

nieuw product , nieuwe markt veel risico Diversificatie

Ansoff

2.4 Marketingplanning: camera-instelling kiezen Stap 1: situatieanalyse uitvoeren: Stap 2: marketingdoelen stellen. Stap 3: marketingstrategieën ontwikkelen doelmarkt kiezen marketingmixstrategieën ontwikkelen Stap 4: marketingplan implementeren en controleren actieplannen verantwoordelijkheid tijdspad begroting marketing en controle

Marketingplan maken en ermee werken: de foto nemen Sjabloon voor marketingplanning gebruiken Operationele planning: marketingplannen van dag tot dag uitvoeren Marketing: met alle functies samenwerken

samenvatting