College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Wat is interactieve marketing?
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Arbeidstevredenheid en prestaties
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Business Marketing Sabine Vermuyten
Onderscheidend op vier aspecten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inkoop van zakelijke dienstverlening
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Kwaliteitszorg in de dienstverlening
Bedrijfskolommen en -sectoren
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Facility management en inkoop
Welkom bij de presentatie van het
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
H14 – Persoonlijke verkoop, verkoop-management en direct marketing
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Tabel 3.1 Indeling van de bevolking
Figuur 2.1 Prijselasticiteit uitgebeeld
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketing vandaag en morgen
Diensten Rv 1. EIGENHEDEN VAN DIENSTEN Product Tastbaar, kan getoond en geprobeerd worden voor aankoop Op voorraad te maken Productie is specialisatie.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Schitterende Organisaties®
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Product Product = goed of dienst Kernproduct = oplossing
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Transitie in de langdurige zorg Gevolgen voor profielen verpleegkundigen en verzorgenden Een denkexercitie 18 september 2013 Inspiratiebijeenkomst.
Quality Function Deployment
Introductie OHSAS
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Marketing vandaag en morgen
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Dienstenmarketing Week 4.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Transcript van de presentatie:

College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min) Theorie H 13 Diensten (60 min) Verwerking: Meerkeuzevragen (10 min) “3 op een rij”. (20 min) Casus (15 min)

Marketing van diensten Hoofdstuk 13 Marketing van diensten MARKETING VAN EEN PRODUCT DAT ER NIET IS

“het tastbaar maken van een dienst”

De marketing van iets dat er niet is Wat is een dienst? = product waarvan de specifieke kenmerken in belangrijke mate immaterieel/ niet tastbaar zijn

Kenmerken van diensten niet-tastbaarheid vergankelijkheid variabiliteit/geen constante kwaliteit onscheidbaarheid/afnemersparticipatie - > dienst ontmoeting/ service encounter: interactie tussen klant en dienstverlener

Principes van marketing – Hoofdstuk 13 Kenmerken van diensten Hier figuur 13.2 uit de 5e editie opnemen Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Goederen en Dienstencontinuüm: zuivere goederen: goederen met minimum aan dienstverlening bijv. autoradio door goederen gedomineerd/ goederen met service: iets meer dienstverlening bijv. inbouwen autoradio Op materieel gebasseerde diensten / service met goederen: accent op dienstverlening bijv. grote beurt auto Op mensen gebaseerde diensten /zuivere diensten: geen goederen bijv. APK keuring zelf

Goed of dienst?

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Diensten op internet: Bank en vermogensbeheer Muziek: Reizen: Dating: Carriere : Medische zorg:

Marketingstrategieën dienstverlenende bedrijven Drie extra P’s: People Physical environment = Serviscapes: fysieke omgeving van dienst Process

Winstketen van de dienstverlening: Interne kwaliteit van de dienstverlening Tevreden en productieve dienstverlenende werknemers Grote waarde van de dienst Tevreden en trouwe klanten Gezonde winst en groei Doel: Onderscheiden

Principes van marketing – Hoofdstuk 13 Soorten Marketing bij diensten Principes van marketing – Hoofdstuk 13

aspecten: die perceptie beïnvloeden toegankelijkheid geloofwaardigheid begrip klant betrouwbaar veiligheid bekwaamheid communicatie beleefdheid responsiviteit tastbare zaken

Principes van marketing – Hoofdstuk 13 Management van dienstenkwaliteit Principes van marketing – Hoofdstuk 13

De kwaliteit van diensten meten: kritieke-incidenten methode: specifieke klachten onderzoeken SERVQUAL: en Gap/kloofanalyse

SERVQUAL, Service Quality: raamwerk voor kwaliteit van dienstverlening. vergelijking tussen verwachtingen en de daadwerkelijk gemeten percepties van service kwaliteit, = bijv. mbv 'gap/kloof analyse' = verschil (de 'kloof' of 'gap') tussen datgene wat men van de dienst verwachtte en datgene wat men daadwerkelijk heeft ervaren. vijf dimensies: RATER: Reliability - betrouwbaarheid Assurance - zekerheid Tangibles - tastbare zaken Empathy - empathie : meeleven met klant Responsiveness - responsiviteit /bereidheid

goede eigenschappen dienstverlener Obsessie voor klant commitment topmanagement hoge kwaliteitsnormen Self Service Technologies (SST) prestatiecontrole goed herstel van fouten werknemers en klant tevreden stellen

Marketing in non-profitorganisaties Organisaties streven andere doelstellingen na dan primair economische, zoals marktaandeel en winst beter: not for profit Principes van marketing – Hoofdstuk 13