SBB Summercourse, 18 juli 2013. Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Presentatie Laaggeletterdheid
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
1 Prof. dr. B. Denters Hoogleraar Bestuurskunde (UT) Wetenschappelijk directeur KennisInstituut Stedelijke Samenleving (KISS) In de kramp vanwege de krimp?
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Valorisatie Programma Rotterdam
VTB Technasium Vakcollege
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
ARBEIDSMARKT Op zoek naar ‘De Steen der Wijzen’ Transitie van student naar medewerker Roel Spaenhoven 22/10/13Hink Stap Sprong.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Van, voor én door het onderwijs.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Roncalli en Mas. Inhoud 1.Wat is maatschappelijke stage 2.Urenverdeling 3.Wat kun je van je stage verwachten 4.Stageplaats 5.Wat moet je zelf regelen.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rookstopcursus voor jongeren
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
ICT, Stages en arbeidsmarkt september 2010 Monica Tecklenburg 2010.
“In de aanval op uitval”
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Resultaten BPV-evaluatie
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Nieuw in Rotary.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Stagecoördinatie op De Rank
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Iedere student een stageplaats!
Sectorplan ICT 500 extra BBL-trajecten Desirée Frissen 29 januari 2015.
Optimaliseren BPV keten
Volgende stap in de loopbaan van …
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Netwerken en sociaal kapitaal
Administrateur-generaal
VSV Ouderbetrokkenheid Commerciële beroepen & Juridische beroepen Francien Baltussen Marcel Verstraeten 10 december 2015 Niet alle verzuimers vallen uit.
Kiezen voor keuzedelen
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Voorlichting BPV voor Studenten
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Welkom bij de Stage-informatieavond
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De toekomst van de maatschappelijke stage
en biedt uw bedrijf voordelen!
Transcript van de presentatie:

SBB Summercourse, 18 juli 2013

Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon als gevolg van wederzijdse investeringen in een gedeeld verleden” Van der Gaag & Webber, 2008

Soorten sociaal kapitaal Bonding Bridging

Hoe kom je aan sociaal kapitaal? Ouders/gezin (Van den Broek e.a., 2010; Bourdieu, 1989; Kraaykamp 2009; Brinkgreve, 2010; Perna & Titus, 2005) Peers (Karsten, 2006) School (Robèrt, 2003; Parcel, 2010) Clubs/vereniging/vrijwilligerswerk (Volker & Flap, 2008; Chua, 2010, Van Esch, Petit, Neuvel & Karsten).

Wat heb je eraan? Hoe rijker het netwerk, hoe groter de opbrengst ‘Onzichtbare hand’ : je weet niet precies wanneer en waarvoor je netwerk van pas gaat komen

Het probleem Sociaal kapitaal is ongelijk verdeeld (Battu, 2010; Behtoui, 2007). Problemen in het mbo zoals schooluitval, switchen etc. Docenten en mbo’ers lijken zich weinig bewust van belang sociaal kapitaal

Onderzoek in/rond mbo 1. Het netwerk van familie, vrienden en kennissen van mbo’ers en hulpbronnen t.a.v. de opleiding 2. In hoeverre benutten jongeren hun netwerk? 3. Wat doen mbo-instellingen aan sociaal kapitaal? 4. Leerbedrijven: motieven voor BPV en factoren die bepalen of student na BPV mag blijven

Het netwerk van studenten Netwerk beroepsbeoefenaren (grootte, variatie) Autochtone studenten meer hulpbronnen t.b.v. opleiding Vsv-ers: minder hulpbronnen Ouders/gezinsleden worden gezien als grootste bron van hulp Maatschappelijke participatie gaat samen met een groot en gevarieerd netwerk en veel hulpbronnen

Hoe studenten het netwerk benutten Weinig bewustzijn van belang contacten Niet zo bezig met toekomstig beroepsleven School wordt gezien als opleider  afstand tot arbeidsmarkt Contacten via stage relevant  toegang ruimere netwerken en banen die aansluiten op de opleiding Sociale contacten onderling wel voor bijbaantje/stage Hoe benutten: info uitwisselen, soms goed woordje (status, reputatie, behoefte)

Rol van de mbo-instelling Weinig expliciete aandacht voor netwerk Gericht op leerinhoud en formele kant van baan zoeken Wel impliciet: - goede indruk maken tijdens stage/werkbezoek - hoe contact leggen met bedrijf om bijv. stageplaats te vinden Netwerk in kaart brengen/aandacht digitale netwerken: weinig Kortom: niet voldoende voorbereiding op mogelijkheden en moeilijkheden die studenten te wachten staan

BPV: van student naar werknemer Voor 82% is werving een van de motieven voor bpv Studenten zijn zich daar vaak niet van bewust Grote bedrijven vinden afgeronde opleiding belangrijker Dit geldt ook voor Z&W in vergelijking met Groen, Horeca, Reisbranche, Handel & Administratie Vooral inzet, samenwerking, prestaties, motivatie en binding met de organisatie van belang voor ‘mogen blijven’

Hoe sociaal kapitaal versterken? Leerlingen het belang van sociaal kapitaal leren inzien Opdrachten met contacten/meerdere stages Afstemming vraag en aanbod student/leerbedrijf Bevorderen maatschappelijke participatie Mentoring/peer support Begeleiding op maat

Meer info: Régina Petit: