Werken en leren in ambient space Afscheidsymposium professor Jack Gerrissen 11 februari 2005 Frans Mofers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Golfbeweging in de maatschappij
Advertisements

Edushock leerfestival
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Learning analytics: de docent
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
Toekomst van de e-Infrastructuur
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
SBL conferentie lerarenregister
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
27 januari 2011.
ICT in een dynamische context
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
ruimte object beleving
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Ondernemen tussen markt en overheid Lessen voor hybride kinderopvangorganisaties Dr. Philip Marcel Karré
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Copyright 2003 Stg Wireless Leiden Jasper Koolhaas Huub Schuurmans Marten Vijn.... en anderen.... Stichting Wireless Leiden AD 2002.
Service Oriented Architecture
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Honoursonderwijs in HBO
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
E-Xperimenteren Plus Project van de Digitale Universiteit Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , LabVIEW in Education.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
Rekenen in andere vakken
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

werken en leren in ambient space Afscheidsymposium professor Jack Gerrissen 11 februari 2005 Frans Mofers

het programma ­ambient intelligence maar wat bepaalt nog meer ons toekomstig ict- landschap ­de technologie die het allemaal mogelijk maakt ­maatschappelijke ontwikkelingen - focus op onderwijs ­scenario met een schets van de ambient space

breed pespectief - Ambient Intelligence ++ mix van: ­conventionele technologie ­ambient intelligence ­virtual reality ­mixed reality

communicatie het technologieplaatje sensoren actuatoren schil 2 ‘intelligente’ agenten schil 1 invoer-uitvoer schil 3 infrastructuur en services

schil 1 – hiërarchie van sensoren

schil 1 - de ambient beleving Videoclip 'Near Future', Philips Research In de oorspronkelijke presentatie werd hier een film afgespeeld die te vinden is op: kl.de/AmI/en/veranstaltungen/eroeffnung/vortrag_ruyt er/vortrag_ruyter.html

schil 2 – ontwikkeling ‘computerbrains’

schil 2 - intelligente partners omgeven met allerlei privé hulpjes die je willen begeleiden door een veelvormig ambient en virtueel universum All the men come in these places And the men are all the same You don't look at their faces And you don't ask their names You don't think of them as human You don't think of them at all You keep your mind on the money Keeping your eyes on the wall I'm your private dancer, a dancer for money I'll do what you want me to do I'm your private dancer, a dancer for money And any old music will do zang: Tina Turner compositie: Mark Knopfler In de oorspronkelijke presentatie werd hier het nummer Private Dancer van Tina Turner afgespeeld

schil 3 – (netwerk)infrastructuur ­breedband ­draadloos ­altijd en overal beschikbaar ­elk object een eigen adres/naam – een eigen identiteit ­netwerken ad-hoc en dynamisch ­positiebepaling ­smart homes ­smart buildings ­smart cars ­smart environment

schil 3 – modularisering informatiesystemen services ­lijm tussen virtueel samenwerkende organisaties en individuen ­een losse koppeling ­geen eigendomsrelatie maar lease of pay-per- transaction ­steeds weer onderhandelen noodzakelijk over diensten zoals: bank, verzekeringen, zorg, …..

schil 3 - webservices drie centrale standaarden: SOAP, WSDL, UDDI op basis van XML 30 + standaarden in ontwikkeling service aanbieder service makerlaar service gebruiker bind SOAP publish UDDI find UDDI specifications WSDL XML OUNL cursus: XML en webservices

virtuele organisaties ­ontkoppeling van organisatieonderdelen mogelijk: geringe transactiekosten op het internet schaalgrootte ongekend ­producten migreren naar diensten ­globalisering ­terug naar de kernactiviteiten rest onderbrengen bij partners “Do your best - partner the rest” Tapscott o.a. in Digital Captial

virtuele organisaties dimensies van waardecreatie verantwoording missie, beleid, kwaliteit kennisstructuur/innovatie sociaal, proces, radicale verandering goederen en financiële diensten financiën, productontwikkeling, ketens duurzaamheid sociaal, gemeenschap, ecologie, technologie space of flows/webbing netwerkvormen, locaties, ict-infrastructuur Uit: vernetwerkte Waarde - Gerrissen, Mofers - WRR-notitie

maatschappij & onderwijs massa-individualisering ­effectiviteit – efficiency produceren voor schaalgrootte herbruikbare leerobjecten ­individualisering nieuwe aandacht voor meester-gezel model leren in de context van je individuele werkomgeving individuele studentportfolio student mede-producent van de dienst ­blended learning combineren leren op afstand en fysiek contact/bijeenkomsten

maatschappij & onderwijs open en gesloten onderwijs gesloten onderwijs: ­kalender ligt vast ­locaties liggen vast ­in- en uitstroom van duidelijke cohorten ­expliciete toelatingseisen ­vaste programmering ­bescheiden variatie in manier van aanbieden ­student volgt het onderwijs, respectievelijk is eraan onderworpen open onderwijs: ­student redelijk autonoom ­vrijheid van tijd, plaats en tempo ­geen formele toelatingseisen ­open programmering ­student bepaalt wat in welke volgorde wordt bestudeerd ­diversiteit in presentatie en aanpak (adaptiviteit)

maatschappij & onderwijs marktperspectief massa-individualisering van hoger onderwijs Asseldonk, Mulder

maatschappelijke ontwikkelingen & onderwijs computer supported collaborative learning ­van elkaar leren - met elkaar leren ­just-in-time materiaal maar ook just-in-time communicatie belangrijke rol voor intelligente agents weggelegd ­oefenen rollen en gedragingen bijvoorbeeld in een Virtueel Bedrijf ­ruimte voor virtuele ontmoeting naast functionele aspecten ook aandacht voor ‘social presence’ ­community of inquiry domein waar cognitieve processen, sociale interactie en leerervaring bij elkaar komen in een e-learning context

maatschappelijke ontwikkelingen & onderwijs Leven Lang Leren LLL in actualiteit ­politieke ambitie – Lissabon verklaring Hoger Onderwijs ­producent van kennis (onderzoek) ­makelaar van kennis kennis ‘aangekleed’ tot onderwijs ­doelgroep wordt diffuser mobiliteit van de reguliere student, homo-zappiens ­elders verworven competenties en portfoliobeheer ­strik aan het eind (diploma)

onderwijs met nieuwe technologie het remote lab Deutsches Museum Munich, New Technology Centre

onderwijs met nieuwe technologie het remote lab – optisch pincet Hier stond in de oorspronkelijke presentatie een film die te vinden is op het remote lab: lab.de/en/index.html

onderwijs met nieuwe technologie het remote lab – het H 2 lab

onderwijs met nieuwe technologie extrapolatie van een praktijkcasus geologiepracticum ­oorspronkelijk beoogd: excursie op locatie ­COO-programma op beeldplaat en CD-ROM opdrachten, video opnamen, achtergrondinformatie, opgenomen veldproeven: excursies niet meer nodig ­dure productie: uitgebreide kostencalculatie uitgevoerd tav rendement Hier stond in de oorspronkelijke presentatie een film die behoort bij een inmiddels gestopte cursus geologie van de Open Universiteit

onderwijs met nieuwe technologie extrapolatie: ­groep studenten zonder begeleider op excursie ­nauwkeurige positiebepaling via GPS ­draadloze communicatievoorzieningen ­toegang tot informatie en tools ­op afstand proeven uitvoeren ­afstemming met docent ­controle op veiligheid Hier stonden in de oorspronkelijke presentatie twee films die behoren bij een inmiddels gestopte cursus geologie van de Open Universiteit

een scenario rond werken en leren individualcommunity sociable/ humanistic efficient zie het symposium boekje

een scenario rond werken en leren ­technologie ambient intelligence, Virtual Reality, communicatie, tele- presence, mixed-realities, in de tijd verschoven synchroniciteit, services, intelligente agenten, sensoren, actuatoren ­maatschappelijke ontwikkelingen van eigendom naar lease, persoonlijke verantwoordelijkheid, losse verbanden tussen organisaties - tussen individuen en organisaties, afleggen verantwoording via kwaliteitszorg ­onderwijs individueel, in dynamische groepen, just-in-time, keuze uit aanbieders, gaming als leermedium zie de symposium publicatie

afsluiting Ambient-Intelligence – een ego-harnas? worden wij slimmer in ons handelen? worden wij met meer comfort omringd? krijgen wij meer spektakel om ons heen? ontstaan meer mogelijkheden voor ontplooiing? Never let the future disturb you. You will meet it, if you have to, with the same weapons of reason which today arm you against the present. Marcus Aurelius Antoninus (82-30 vC)