De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Wiebel Kees Nik’s boekbespreking 25 okt 2007 Inhoud: 1. Titel,
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
De beste manier om woorden aan te pakken…
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
Individuele loopbaanbegeleiding
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Bedrijfbezoek.
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Ik heb iets van autisme of zo
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Mij een zorg!?.
Klik om de stijl te bewerken welkom Studiemiddag ‘Leerroutes Dyslexie’
Wat ik wil…..
Vandaag - tijdens deze speciale Ontmoetingsdienst - is de collecte bestemd voor: Theologische opleidingen, wereldwijd.
Welkom bij het tweede Scholingsmoment van seizoen
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Start Dit is een prototype van een applicatie waarop je evaluaties en onderzoeken kan vinden die jouw hulp nodig hebben. Je kan er ook je eigen evaluatie.
Tijdsplanning (intern voor Monica en Antoinet)
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/003]/subvaardigheid schrijven thema: movie maker can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen © D Film Movie.
Onderzoekend Vermogen
Het leukste verhaal van cars.. Morgen is het het belangrijkste race van het jaar. Daar moet ik naar toe.
Functiebeperking of Talent? Workshop
Meer dan 200 loopbaanprofessionals doen mee! Dag van de Loopbaan Wat is de Dag van de Loopbaan? Op 27 september zetten ruim 200 Noloc erkend (register)
Iedereen gebruikt social media.
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Lezen: doe het goed voor
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Transcript van de presentatie:

De schoonheid van het verschil

Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014

Opdracht 1 A Maak een lijstje met links uw sterke kanten en rechts uw zwakke kanten

Opdracht 1B Zet daaronder uw huidige beroep. Trek een pijl of pijlen naar de kanten die hebben geleid tot dit beroep.

Opdracht 2: hoe komt u van dit pakket……..

……….naar dit kastje?

Wat is uw eerste aanpakstrategie? o Het pak meteen openen en de kast in elkaar proberen te zetten? o Iemand zoeken die het voor kan doen? o De handleiding lezen. o Alle onderdelen op een rij leggen en bedenken hoe u de kast in elkaar gaat zetten?

Conclusie Mensen verschillen in de manier waarop ze informatie verwerken en taken aanpakken.

De noodzaak van het verschil Hoe overleven Harry, Ron en Hermelien Duivelsstrik?

Verschillen in leerstijl: leuk voor de studieles Kolb Gardner Linda Kreger Silvermann (Maria Krabbe) Belbin Denken in viervoud

Onderwijssysteem: One Size Fits All

En wat gebeurt er dan?

Dat kan beter! Voorbeeld Universal Design for Learning Onderwijs dat uitgaat van de verschillen in talenten en behoeften bij studenten. Individuele uitzonderingen voor studenten met een (tijdelijke) handicap, topsporters, jonge moeders zijn dan niet meer nodig.

Dyslexieverklaring/studieprofiel van: Ik heb dyslexie en dat betekent voor mij 1.Dat ik moeite heb met……………………………………….. 2.Dat ik het beste studeer via mijn sterke kanten…………… 3. Dat ik het beste studeer via de volgende werkvormen…………………………………………………. 4. Dat ik graag gebruik maak van de volgende hulpmiddelen…………… Dat ik het beste presteer met de volgende toetsvormen………………………………………………….

Studeren vanuit je sterke kanten Daar moet je de wereld mee door!!!

Dank voor uw aandacht!!!