2.1 Jong geleerd, oud gedaan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Gesprekjes….
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Godsdienst 1.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Het Trouwfeest.
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Bier beter als een vrouw?
Bier beter dan een vrouw?
Do’s and Don’ts presentaties
 Ondernemen  Een bedrijf waar spullen gemaakt- of verkocht worden.
Jezus houdt van alle dove kinderen
Godsdienst.
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Taalkunde Grammatica A
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Eer hebben... als lijdend voorwerp en als onderwerp!
Echt of nep?.
Godsdienst.
Wat vind jij leuk aan Kerst? Is hier een koningskind geboren?
Kunst.
Iedereen coach naar Jef Clement.

Geneest God vandaag de dag nog?
Utopia Milieu & ruimte.
Voor Aranka... Van Aart.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Het is vandaag vrijdag 7 april :22:08
Een onverwacht feest Les 2
Waar gaan ze naar school? 01 Nu hebben we nog een filmpje. Ze laten hier zien hoe ze dansles.
De koning en de arme violist.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Godsdienst 1.
Wat zijn waarden en normen?
Gastles Gastles Week van het geld 2015 door (naam) op (datum)
Les 2 – Jouw media.
Jeugdjournaal kijken van de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs.
Gewoontes / verslaving
Thema werken De woorden die je vandaag leert:
Tijd van pruiken en revoluties,
Altijd online!.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
Preek Matteüs 13:
GEWOON IEMAND ZIJN ..
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘Mixed up piles’.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Zuurstof/Groen Leefomgeving en gezondheid. Leefomgeving en groen.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Mijn gemeente Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Ethiek ,zorg en technologie
Pedagogische Klimaat Pedagogisch Klimaat.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
3L week 27: ‘Wandelen: jong geleerd, oud gedaan.’ © JL
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Thema: Wat is maatschappijleer?
SEL Les 2: normen en waarden.
Maatschappijleer Normen en waarden
Transcript van de presentatie:

2.1 Jong geleerd, oud gedaan

Cultuur/ Natuur Cultuur= alles wat is aangeleerd Natuur= alles wat is aangeboren Eerste 2 plaatjes; make-up. Natuurlijke look. Cultuur: veel make-up Plaatje 3: Cultuur: godsdienst, joods, hindoeïstisch, boeddhistisch, islamitisch, christen Plaatje 4: Natuur: huidskleur Plaatje 4: Natuur: groot en klein Plaatje 5: Cultuur: taal

Waarden Dingen die mensen belangrijk vinden Voorbeelden: Eerlijkheid Vrijheid Gezelligheid Liefde https://www.youtube.com/watch?v=kKzVWOKsNgU Kunnen leerlingen nog andere waarden noemen? Bekijk het filmpje. Welke waarde hoort bij het filmpje? Eerlijkheid.

Normen Wat mensen normaal vinden. Hoe je je moet gedragen Een norm is gebaseerd op waarden Voorbeeld: Norm: Vreemdgaan is niet goed Waarde: trouw zijn Wat is de norm van het vorige filmpje? Niet stelen.

Normen Ghana Als je iemand op straat roept, roep je; tsssss Schoenen uittrekken als je ergens naar binnen gaat Als iemand bij je op bezoek komt, bied je water aan Spullen zijn minder persoonlijk (ik/wij-cultuur) Wachten Rechterhand Ruiken aan eten is onbeleefd Dit is niet onaardig bedoelt, maar in Ghana gewoon normaal. … Koffie is te duur, dus vandaar water Als je je fototoestel ergens laat liggen in een huis, gebruiken andere mensen het. Wat van jou is, is van mij en wat van mij is, is van jou. Persoonlijke spullen kennen ze minder, ze delen meer. In Afrika moet je lang wachten. In Nederland moet alles snel. 10 minuten wachten vinden we lang. In Afrika wacht je makkelijk een uur of een halve dag. Als je iemand iets geeft (bijv. in de winkel als je betaalt), doe je dat met je rechterhand. Je linkerhand gebruik je om je af te vegen als je naar de wc bent geweest. Moet je toch links gebruiken, omdat je rechthand bijvoorbeeld al iets vast heeft enz. dan zeg je; ‘sorry for left.’ Ruiken aan eten is onbeleefd. Ze denken dan dat je gaat checken of het eten bedorven is.

Waarden en normen Waarde: Gelijkheid Norm: Vrouwen mogen ook stemmen Waarde: Stiptheid Norm: Op tijd werkstukken inleveren Waarde: Eerlijkheid Norm: Niet liegen Laat de waarde zien, leerlingen bedenken en zelf een norm bij. Laat dan het voorbeeld zien. Een andere voorbeeld van gelijkheid kan zijn; in Saoudi-Arabië mogen vrouwen niet auto rijden, homohuwelijk enz. Voorbeeld stiptheid: op tijd bij afspraken zijn Voorbeeld eerlijkheid: als je iets vindt, breng je het terug.

Wat is de waarde en wat is de norm? Waarde: Gezondheid Norm: Niet te veel eten Laat de leerlingen het krantenartikel lezen. Ze bedenken welke waarde en norm erbij hoort.

Wat is de waarde en wat is de norm? Waarde: Gerechtigheid Norm: Straffen bij overtreden regels Laat de leerlingen het krantenartikel lezen. Ze bedenken welke waarde en norm erbij hoort.

Wat is de waarde en wat is de norm? Waarde: Erbij horen/ gezondheid Norm: Iedereen mag roken als hij/zij dat wil Laat de leerlingen de foto bekijken. Ze bedenken welke waarde en norm erbij hoort.

Wat is de waarde en wat is de norm? Waarde: Vrijheid/veiligheid Norm: Opzoeken wat je wil/ Niet alle informatie hoeft bij de bevolking te komen Laat de leerlingen het krantenartikel lezen. Ze bedenken welke waarde en norm erbij hoort. Het is vanuit 2 kanten te bekijken: vanuit de Nederlandse waarde of de Chinese waarde.

Geweten Jouw ideeën over goed en slecht  je normen bepalen je geweten. http://www.wetenschap24.nl/programmas/overdekop/Seizoen-3/afl2-afval-op-straat--robotjes-en-aardstralen.html (11.00-12.50) Wat is de norm? Geen afval op straat gooien Wat is de waarde? Netheid Wat is het geweten? Het geweten zegt dat je geen rotzooi op straat hoort te gooien Filmpje: 11.00-12.50

Gewetensvragen Je vindt een volle portemonnee. Breng jij deze naar de politie? Je krijgt bij de snackbar te veel geld terug, zeg je daar iets van? Juwelier wordt beroofd, mag je jezelf met geweld verdedigen? Stemmen hoeveel zijn voor, hoeveel zijn tegen. Leg bij elke stelling de link naar het geweten uit. Doorvragen, maar stel je voor dat degene die het geld nodig heeft of dat het een vriend van je is Doorvragen, ook als je weet dat de snackbar niet zo goed loopt en bijna failliet gaat?

Sociale controle Hoe zag je in het filmpje dat er sociale controle was? Antwoord op vraag: Mensen spreken elkaar aan op hun gedrag