Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming 10 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Jeugd Rode Kruis. = Rode Kruis op kinder- en jongerenmaat.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
Vijf-gelijke-dagen model
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Informatiebijeenkomst
Transitie De overgang naar het nieuwe decreet wat betekent dat voor mij? 22 november 2013.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
WilWegWeek oktober 2013 Over de grens studeren of stage lopen: een bijzondere ervaring… Lidwien Cluitmans Elly van der Borgh Faculteit der Letteren.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Activiteitenbesluit en geluid
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Ondersteuningstraject Attesten. Startmoment Op Fourage – zaterdag 29/11/14: -Algemeen infomoment -Voorstelling programma per trajectdag -Trajectdag 1:
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Accreditatie Cie Dr Harriette Verwey SBHFL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Competentieprofielen
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Vernieuwingen op vormingsvlak Nu en volgend jaar.
Welkom!.
De juridische context van de digitale factuur.
HA traject 2.0 September 2015-…. Waarom veranderen? Er is een nieuw decreet rond de attestenrege-ling gecreëerd en goedgekeurd. Dit treedt in werking.
Sessie reflectiemoment Naar een kwalitatief reflectiemoment.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Naam workshopbegeleider
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Sessie stagebegeleiders Naar een vorming voor toekomstige stagebegeleiders.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
IMPULSSUBSIDIES Stad Landen Sportverenigingen met Jeugdwerking en/of Andersvalidenwerking Aanvraagdocumenten.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Rijopleiding in een nieuw kleedje
Evaluatie in CMW & LDE.
Herregistratie-eisen profielarts donorgeneeskunde
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Team charter Instrument.
Workshop Afspraken maken
Transcript van de presentatie:

Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming 10 juni 2014

Voorafgaand 1. Beleidsnota Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel  De bestaande regeling m.b.t. uitreiken van attesten wordt geëvalueerd en herzien. 2. SWOT-analyse van de bestaande regeling door Steunpunt Jeugd, VVJ en de Afdeling Jeugd 3. Werkgroep Attesten 10 juni

Decreet  Toevoeging van een artikel (art. 17/1) in het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid.  Decreetswijziging bekrachtigd op 21 maart  Uitvoeringsbesluit goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 9 mei  Inwerkingtreding decreet: 1 oktober juni

Decreet 1. Algemeen  Een vereniging die op basis van dit decreet een werkingssubsidie ontvangt, kan kadervormingstrajecten organiseren die leiden tot het uitreiken van attesten aan jeugdwerkers. Deze kadervormingstrajecten hebben specifiek tot doel de deelnemers te begeleiden in het verwerven van de competenties van de competentieprofielen van respectievelijk animator, hoofdanimator en instructeur.  Het attest representeert, onafhankelijk van de vereniging die het uitreikt, dezelfde cluster van leerresultaten (beschreven in de competentieprofielen). Het is dus per definitie een generiek attest.  Elk kadervormingstraject bestaat uit: een theoretisch luik; een begeleide stage; een evaluatie. 10 juni

Decreet 2. Definities  animator: jeugdwerker die kinderen en jongeren bij hun activiteiten binnen het jeugdwerk begeleidt;  attest: een door de Vlaamse Gemeenschap erkend bewijs dat een individu een kadervormingstraject heeft doorlopen;  competentieprofiel: een afgerond geheel van competenties die een persoon in een bepaalde maatschappelijke context hanteert om (de) te verwachten resultaten in die maatschappelijke rol te realiseren;  hoofdanimator: jeugdwerker die verantwoordelijkheid opneemt binnen een groep van jeugdwerkers;  instructeur: jeugdwerker die verantwoordelijkheid opneemt in het vormingsproces van jeugdwerkers;  kadervormingstraject: een specifiek vormingstraject dat wordt opgezet met het oog op de vorming van animatoren, hoofdanimatoren en instructeurs. 10 juni

Decreet 3. Aanvraag trajecten  Met het oog op de erkenning van een kadervormingstraject dient de vereniging bij de administratie een aanvraagdossier in dat ten minste volgende onderdelen beschrijft: de manier waarop de vereniging het kadervormingstraject organiseert en begeleidt; de manier waarop de vereniging ondersteunt, stimuleert en garandeert dat deelnemers kansen krijgen om de competenties te verwerven; de manier waarop de vereniging alle begeleiders van het traject vormt en opvolgt.  Nadat een aanvraag door de administratie is goedgekeurd, heeft de vereniging een meldingsplicht voor de afzonderlijke kadervormingstrajecten. 10 juni

Decreet 4. Uitreiken attesten  Aan de deelnemer die met positief gevolg een kadervormingstraject heeft doorlopen, wordt een attest uitgereikt.  Met het oog op de beleidsuitvoering, -handhaving en –evaluatie wordt door de administratie een databestand beheerd dat volgende gegevens bevat: voornaam, naam, geboortedatum en rijksregisternummer van de houder van het attest. Dit databestand kan enkel geraadpleegd worden door de administratie. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 1. Competentieprofielen 10 juni COMPETENTIES CLUSTERANIMATORHOOFDANIMATORINSTRUCTEUR 1. BEGELEIDEN1.1. Kinderen en jongeren begeleiden1.1. Animatoren begeleiden1.1. Deelnemers begeleiden 2. ORGANISEREN2.1. Activiteiten organiseren 2.1. Een geheel aan activiteiten organiseren 2.1. Vorming voorbereiden 2.2. Vorming begeleiden 2.3. Vorming evalueren 3. EVALUEREN3.1. Over zichzelf reflecteren als animator 3.1. Over zichzelf reflecteren als hoofdanimator 3.1. Over zichzelf reflecteren als instructeur 3.2. Animatoren evalueren3.2. Deelnemers evalueren 4. PROFIELGEBONDEN COMPETENTIES 4.1. De veiligheid van kinderen en jongeren waarborgen 4.1. De eindverantwoordelijkheid nemen 4.2. Respectvol handelen4.2. Administratieve gegevens beheren 4.3. Samenwerken 4.3. Communiceren met verschillende partners 4.4. Enthousiasmeren4.4. Een team leiden

Uitvoeringsbesluit 2. Een traject (1)  Elk traject bestaat uit:  een theoretisch gedeelte van 50 uren  een begeleide stage van 50 uren  een evaluatie van 4 aaneengesloten uren na afloop van de stage.  Het theoretisch gedeelte en de evaluatie worden minimaal door 4 deelnemers bijgewoond.  Het traject bestaat uit een vaste volgorde.  Na afloop van de stage kan een deelnemer ook individueel worden geëvalueerd; in dat geval volstaan twee aaneengesloten uren.  De vereniging die het kadervormingstraject opstart, draagt de verantwoordelijkheid over het volledige traject. Dit omvat zowel het inrichten van het theoretisch luik alsook het faciliteren van een stageplaats, de opvolging tijdens de stage en het organiseren van de evaluatie na de stage.  Een deelnemer dient een kadervormingstraject te doorlopen binnen een periode van maximaal drie jaar.  De afdeling Jeugd stelt een trajectboekje ter beschikking waarmee het kadervormingstraject moet worden opgevolgd. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 2. Een traject (2)  Elk traject dat een vereniging opzet, moet gemeld worden aan de administratie.  Per traject worden de volgende gegevens aan de afdeling Jeugd bezorgd op het ogenblik dat de vereniging extern communiceert over het traject en uiterlijk 2 weken voor de start van het traject: 1° de naam van de vereniging; 2° de naam van het type traject; 3° de plaats en de datum van het theoretisch gedeelte; 4° de doelgroep van het traject; 5° het maximale aantal deelnemers; 6° de naam van de trajectverantwoordelijke van de vereniging; 7° de naam van de verantwoordelijke ter plaatse tijdens het theoretische gedeelte; 8° de prijs die de deelnemer moet betalen voor het traject.  De gegevens worden online geplaatst met uitzondering van punt juni

Uitvoeringsbesluit 3. Toegangsvoorwaarden deelnemers (1)  De deelnemer aan een animatortraject is minimum 15 jaar bij aanvang van het traject.  De deelnemer aan een hoofdanimatortraject voldoet aan volgende voorwaarden: is minimum zestien jaar bij aanvang van het traject; bezit de competenties van een animator wat blijkt uit één van volgende bewijsstukken: o heeft het attest van animator; o legt bij inschrijving voor het traject een portfolio voor waarin minimum honderd uur ervaring als jeugdwerkbegeleider wordt aangetoond vanaf de leeftijd van zestien jaar. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 3. Toegangsvoorwaarden deelnemers (2)  De deelnemer aan een instructeurstraject voldoet aan volgende voorwaarden: is minimum zeventien jaar; bezit de competenties van een animator wat blijkt uit een van volgende bewijsstukken: o heeft het attest van animator; o legt bij inschrijving voor het traject een portfolio voor waarin minimum honderd uur ervaring als jeugdwerkbegeleider wordt aangetoond vanaf de leeftijd van zestien jaar.  De afdeling Jeugd stelt een verplicht te gebruiken sjabloon ter beschikking voor het portfolio. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 4. Uitreiken attesten  Een attest kan maar worden uitgereikt op het ogenblik dat de deelnemer voldoet aan volgende leeftijdsvereisten: voor een animatorattest: 16 jaar zijn; voor een hoofdanimatorattest: 17 jaar zijn; voor een instructeurattest: 18 jaar zijn.  Ten vroegste vanaf de leeftijdsbepalingen en ten laatste drie maanden na het afronden van het kadervormingstraject bezorgt de vereniging het attest aan de deelnemer.  Dezelfde persoon kan maar één keer het attest van respectievelijk animator, hoofdanimator en instructeur ontvangen. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 5. Begeleiding tijdens het theoretische gedeelte en de evaluatie animatortraject  Hoofdverantwoordelijke ter plaatse voldoet aan één van de vereisten: heeft een attest van instructeur en heeft al minimaal twee animatorcursussen begeleid; heeft een diploma of getuigschrift hoger onderwijs van studies die minimaal zestig uur pedagogische vorming omvatten en heeft al minimaal twee animatorcursussen begeleid.  Eén begeleider per 15 deelnemers. Begeleider voldoet aan één van de vereisten: o heeft een attest van instructeur; o heeft een attest van hoofdanimator; o heeft drie animatorcursussen begeleid. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 5. Begeleiding tijdens stage animatortraject  De begeleider voldoet aan één van volgende vereisten: heeft een attest van instructeur; heeft een attest van hoofdanimator; heeft een diploma of getuigschrift hoger onderwijs van studies die minimaal zestig uren pedagogische vorming omvatten; is een beroepskracht met pedagogische bevoegdheid op een jeugddienst of in het jeugdwerk; heeft aantoonbare specifieke vorming gevolgd met betrekking tot het begeleiden van stagiairs in het jeugdwerk. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 5. Begeleiding tijdens het theoretische gedeelte en de evaluatie hoofdanimatortraject  Hoofdverantwoordelijke ter plaatse voldoet aan één van de vereisten: heeft een attest van instructeur en heeft al minimaal twee hoofdanimatorcursussen begeleid; heeft een diploma of getuigschrift hoger onderwijs van studies die minimaal zestig uur pedagogische vorming omvatten en heeft al minimaal twee hoofdanimatorcursussen begeleid.  Eén begeleider per 15 deelnemers. Begeleider voldoet aan één van de vereisten: o heeft een attest van instructeur; o heeft een attest van hoofdanimator; o heeft drie hoofdanimatorcursussen begeleid. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 5. Begeleiding tijdens stage - hoofdanimatortraject  De begeleider voldoet een van volgende vereisten: heeft een attest van instructeur; heeft een attest van hoofdanimator; heeft een diploma of getuigschrift hoger onderwijs van studies die minimaal zestig uren pedagogische vorming omvatten ; is een beroepskracht met pedagogische bevoegdheid op een jeugddienst of in het jeugdwerk; heeft aantoonbare specifieke vorming gevolgd met betrekking tot het begeleiden van stagiairs in het jeugdwerk. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 5. Begeleiding tijdens het theoretische gedeelte en de evaluatie instructeurstraject  Hoofdverantwoordelijke ter plaatse voldoet aan één van de vereisten: heeft een attest van instructeur en heeft al minimaal één instructeurscursus begeleid; heeft een diploma of getuigschrift hoger onderwijs van studies die minimaal zestig uur pedagogische vorming omvatten en heeft al minimaal één instructeurscursus begeleid.  Eén begeleider per 15 deelnemers. Begeleider voldoet aan één van de vereisten: o heeft een attest van instructeur; o heeft één instructeurscursus begeleid. 10 juni

Uitvoeringsbesluit 5. Begeleiding tijdens stage - instructeurstraject  De begeleider voldoet aan één van volgende vereisten: heeft een attest van instructeur; heeft een diploma of getuigschrift hoger onderwijs van studies die minimaal zestig uren pedagogische vorming omvatten ; is een beroepskracht met pedagogische bevoegdheid op een jeugddienst of in het jeugdwerk; heeft aantoonbare specifieke vorming gevolgd met betrekking tot het begeleiden van stagiairs in het jeugdwerk. 10 juni

10 juni