Cultuureducatie met kwaliteit in gemeente Westland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Welkom op de ouderavond van klas 3
Raalte - Heino 31 maart t/m 4 april 2008 Verwondert, vermaakt en verbindt!
Kansrijke combinatiegroepen
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
MUSICAL 5 FEBRUARI 2013.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
SPOLT in de gemeente Leudal. Cultuureducatie op de scholen Scholen in Leudal: 14 Cultuuraanbod op alle scholen Scholen in 14 kernen !!
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Een project van de Korengroep
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
moderniseren van het curriculum.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Hervorming langdurige zorg
Informatie-avond groep 4-5
Mediawijsheidaanbod voor primair en voortgezet onderwijs van de Brabantse bibliotheken Angeliek van der Zanden, adviseur Cubiss 19 april 2010, Studiedag.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Werken met de Stercollecties
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Get Into Rugby Doel: het aantal rugbyspelers in Vlaanderen verhogen via de scholen door de leerlingen en leerkrachten de waarden en principes.
Deltion Prokkelt in samenwerking met: Frion, zorginstelling JP van de Bent en Philadelphia, ODDC de Niloka en Onderwijscentrum de Twijn Een kort overzicht.
“Help mij het zelf te doen”
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Transcript van de presentatie:

Cultuureducatie met kwaliteit in gemeente Westland

Cultuureducatie met kwaliteit Wat is het? Regeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie, in samenwerking met gemeenten en provincies In Westland: Fonds investeert vier jaar lang 55.000 euro, gemeente legt hier een zelfde bedrag bij Wat zijn de doelstellingen? Ontwikkeling doorlopende leerlijnen voor het basisonderwijs Deskundigheidsbevordering leerkrachten Relatie tussen onderwijs en het plaatselijke culturele veld

Plannen voor het Westland Leerlijnen worden duurzaam ontwikkeld voor de scholen Leerkrachten geven zelf de lessen Deze lessen zijn gratis beschikbaar Scholen krijgen begeleiding en scholing bij invoering De 10,90 euro blijft beschikbaar voor aanvullend aanbod

Aanvullend aanbod Extra professionele lessen door kunstdocenten Theaterbezoek, museumbezoek, bezoek aan dansschool, aan harmonie, expositie beeldende kunst e.d.  Is deels beschikbaar in de directe omgeving van de school Is verbonden aan de leerlijnen en beschikbaar via onze website Kan ook losstaan van de leerlijnen (bijv. aanbod Kunstgebouw)

Welke leerlijnen gaan we ontwikkelen? 2013-2014 Theater, muziek en dans 2014-2015 Erfgoed, beeldende kunst, literatuur & filosofie 2015-2016 Media, musical

Winchester educatiemodel Lucas, B. , Claxton, C. & Spencer, E. (2012) Progression in Creativity: Developing new forms of assessment. Background Paper for the OECD conference "Educating for Innovative Societies”. Centre for real world learing. Avaliable: http://www.oecd.org/edu/ceri/50153675.pdf

Vorm van de leerlijnen Voor elke discipline: 20 lessen per leerjaar Vier blokken van vijf lessen 5 basislessen 5 verdiepende lessen 5 workshoplessen 5 lessen die in verbinding staan met andere schoolvakken Deze blokken zijn zowel los als opeenvolgend te gebruiken School kan kiezen voor mono- of multidisciplinaire aanpak

Dus er is ruimte voor instellingen in: Aanvullend aanbod binnen Kunstkracht 10: Enkele lessen binnen een reeks verdiepende lessen, welke voor ieder leerjaar en iedere discipline wordt ontworpen. Aanvullend aanbod binnen Kunstkracht 10: Enkele workshoplessen Extern aanbod buiten Kunstkracht 10: Als juweeltjes op de website van Cultuurweb. Scholen gebruiken hun 10,90 euro hiervoor.

Cultuureducatie in mijn instelling/vereniging? Leerlingen maken eerder kennis met je aanbod. Je kunt makkelijk op veel scholen binnenkomen. Met de mogelijkheid dat leerlingen vervolgens meer aan buitenschoolse cultuureducatie gaan doen. Je zit in de doorlopende leerlijn, maar je bent eigenaar van je eigen stukje. Je kunt daarin jezelf profileren.

Theater Verdiepende lessen Workshoplessen Groep 1 en 2 -   Verdiepende lessen Workshoplessen Groep 1 en 2 - Workshop grime Workshop goochelaar Workshop verhalenverteller Workshop clown Groep 3 Twee lessen over sokpoppen Workshop geluid Groep 4 Eén les over montage en verdieping. Thema = verhalen vertellen, nieuws/krant, reclame Groep 5 Twee lessen over het maken van een eigen mini-voorstelling vanuit de omgeving. Workshop rekwisieten Groep 6 Workshop stagefighting Workshop maskerspel Workshop camera acteren Workshop stage slapstick Groep 7 Workshop Beckett – Absurd spel Workshop Moliere – Commedia dell’Arte Workshop Brecht – Ingeleefd spel Workshop Stanislavski – Ingeleefd spel Workshop Bezoek aan een toneelvereniging Groep 8 Vier lessen over het maken van een musical van 20 minuten.

Muziek Verdiepende lessen Workshoplessen Groep 1 en 2 -   Verdiepende lessen Workshoplessen Groep 1 en 2 - Workshop introductie muziekinstrumenten Groep 3 Twee lessen over Hora Andalucia bodysounds. Workshop muziek maken met spullen die je in je zak kunt dragen Workshop muziek maken met speeldoosjes en andere spullen waar muziek in zit Groep 4 Twee lessen grafisch partituur maken en repeteren Workshop sambamuziek met een verhaal Groep 5 HAFA kennismaking (4 lessen) Groep 6 Workshop muziektheater bezoeken Workshop poppodium bezoeken Workshop koor bezoeken Workshop muziekstudio bezoeken Groep 7 Workshop popartiest of –band Workshop jazz improvisiatie Workshop hiphop Workshop klassiek ensemble Workshop slagwerk Groep 8 Vier lessen over het maken van een musical

Dans Verdiepende lessen Workshoplessen Groep 1 en 2 -   Verdiepende lessen Workshoplessen Groep 1 en 2 - Workshop paasfeest Workshop sinterklaasfeest Workshop Varend Corso Workshop verjaardagsfeest Workshop buurtfeest Groep 3 Twee lessen in ‘De dwaze dierentuin’, een verhaal maken. Workshop compositie Workshop houding/lef Groep 4 Twee lessen dansen in de supermarkt Twee workshops Groep 5 Twee lessen over het choreograferen van de schoolpleindans Workshop over zeggingskracht van dans Workshop over de choreograaf Groep 6 Twee lessen over het choreograferen van ‘Ik werk in het Westland’ Groep 7 Twee lessen hiphop Groep 8 Twee lessen toepassen verschillende dansstijlen in Let’s Party!

Scholingsmogelijkheden theater en dans Westland Cultuurweb biedt aan de theater- en danssector de mogelijkheid van (bij)scholing. Deze scholing is bedoeld om met de nodige vakdidactische kennis en vaardigheden dramales of dansles te kunnen geven aan groepen leerlingen in het basisonderwijs. Deze scholing is toegankelijk voor zowel gediplomeerde als niet-gediplomeerde docenten actief in het Westlandse culturele veld die aanbod voor de klas willen brengen. De kosten van de cursus/training worden in overleg vergoed door Westland Cultuurweb, vanuit de landelijke regeling ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’.

Scholingsmogelijkheden muziek Bedoeld voor (semi)professionals die instrumentaal of vocaal lesgeven, maar weinig ervaring hebben met groepen en met name met schoolklassen. Het is een training op maat waarin onder andere de volgende onderdelen aan bod kunnen komen: * Didactische vaardigheden voor grote groepen (aandacht, concentratie, samenwerking, spelvormen, hoe houd je de leerlingen “bij de les” etc.). * Het stellen van muzikale doelen en hoe die te bereiken. * Het samen snel muziek maken en zingen. De training kan in overleg met de deelnemers inhoud krijgen en zal door Westland Cultuurweb kunnen worden vergoed.

Hoe nu verder? Morgen ontvangt u alle lessen waar u aanbod voor kunt ontwikkelen. Hier kunt u mee aan de slag. Ook komt deze powerpoint op de website van Cultuurweb. Op 8 oktober workshop en één-op-één gesprekken tijdens de Kunst & School conferentie. Het culturele veld kan lessen gaan ontwikkelen. Begeleiding bij de ontwikkeling van aanbod door Ilona Rozenboom, irozenboom@westlandcultuurweb.nl. De lessen zijn volledig af en staan online in januari 2015.