Rust, regelmaat en ruimte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster in een 5 gelijke dagen model
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
De nieuwe school Impressie.
Schooltijdenonderzoek
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

Rust, regelmaat en ruimte Het Groene Hart obs Continurooster Rust, regelmaat en ruimte

Het Groene Hart obs Doel Informatie geven over een eventueel nieuw in te voeren continurooster Welkom Informatie continurooster Doomijn Vragen Einde

Het Groene Hart obs Inleiding Vanuit de MR is de vraag ontstaan om de mogelijkheden van andere schooltijden te onderzoeken: - Bij welke schooltijden komt het kind en zijn/haar talent het best tot zijn recht, wanneer wordt het kind ‘uitgenodigd tot bloei?’ - knelpunt: het aantal overblijfkinderen in relatie tot het aantal geschikte vrijwilligers wordt in de nabije toekomst een ernstig probleem; - met nieuwe schooltijden streeft men naar een beter dagritme, naar een minder onrustige en versnipperde schooldag.

Visie Een open, respectvolle en veilige speel- en werkomgeving; Het Groene Hart obs Visie Een open, respectvolle en veilige speel- en werkomgeving; de kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen op sociaal-emotioneel, verstandelijk, motorisch en creatief gebied; leerresultaten en talentontwikkeling kunnen nog beter tot hun recht komen; ‘een uitnodiging tot bloei’ dat gunnen we elke leerling en daar staan wij voor!

Het zijn andere tijden De veranderende samenleving…… Het Groene Hart obs Het zijn andere tijden De veranderende samenleving…… - Toenemende arbeidsparticipatie van vrouwen (beide ouders werken); - toename van alleenstaande ouders (die werken); - andere dagindeling: combinatie van werken, zorgen, leren, vrijwilligerswerk.

Mogelijke modellen Traditioneel model; het bioritme model ; Het Groene Hart obs Mogelijke modellen Traditioneel model; het bioritme model ; het 7 tot 7 model; het 5 gelijke dagen model.

het vijf gelijke dagen model Het Groene Hart obs het vijf gelijke dagen model Vso 7:30 uur Onderwijs 8:30-14:00 uur Vrije tijd/Bso vanaf 14:00 uur Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag

Voordelen Het Groene Hart obs Welke voordelen levert het vijf-gelijke-dagen-model op voor uw kinderen: - Er is meer rust en regelmaat in het dag- en weekritme; - kinderen hebben op een dag met minder ‘gezichten’ te maken: Eén juf of meester per dag, geen overblijfkrachten; - er hoeft minder met kinderen heen en weer te worden ‘gesleept’; - veel meer ruimte op een dag voor spelen na schooltijd, sport, afspraken, feestjes e.d.; - kinderen ervaren het als: ‘we zijn elke middag vrij’; - kinderen blijven gedurende de dag meer in de schoolse sfeer en kunnen zich hierdoor beter concentreren; - gemeenschapsgevoel door samen te eten; - in de winter langer buiten spelen voordat het donker wordt; - aansluiting bij het voortgezet onderwijs voor de bovenbouw leerlingen.  

Welke voordelen heeft het vijf-gelijke-dagen model voor onze school? Het Groene Hart obs Welke voordelen heeft het vijf-gelijke-dagen model voor onze school? - Er is meer rust in het dagrooster; - minder ‘brandjes blussen’ na de middagpauze, omdat de eigen leerkracht bij de groep blijft; - er is na schooltijd meer tijd voor voorbereiding, administratie, studiebijeenkomsten e.d.; - de ‘effectieve’ leertijd zal omhoog gaan omdat kinderen meer in de leer-‘sfeer’ blijven, minder opstartproblemen na de middagpauze.  

Welke voordelen heeft dit model voor u als ouder? Het Groene Hart obs Welke voordelen heeft dit model voor u als ouder? - Maar één keer brengen en halen; - minder verkeersmomenten en dus veiliger; - ouders hebben meer mogelijkheden om hun werkzaamheden te spreiden over de week. Minder piekmomenten (veel mensen regelen de woensdag of de vrijdag vrij); - tussen de middag geen race tegen de klok; alle kinderen van het gezin hebben dezelfde begin- en eindtijden; ouders hebben ’s middags meer tijd voor hun kinderen; eenmaal thuis zijn ze ook echt thuis; - er zijn meer mogelijkheden voor afspraken met tandarts, kapper, feestjes e.d.

Nadelen Het Groene Hart obs Waar we ook achter kwamen, is dat bij sommige voordelen snel een nadeel of een vraag naar boven kwam. - Voor sommige kinderen is het juist heel fijn om tussen de middag even naar huis te kunnen; - de naschoolse opvang wordt langer, dus waarschijnlijk duurder; - is er voldoende tijd om te eten met kinderen tussen de middag; - een groep ouders moet hun werk anders organiseren; - leerkrachten hebben korter pauze; - gevolgen voor de uren (meer of minder) van sommige leerkrachten; - missen we de woensdagmiddag niet; - sluiten verenigingen aan.

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Het Groene Hart obs   Elk nadeel heeft zijn voordeel. Tussen de middag naar huis, gaan sommige ouders en/of kinderen missen. Daar staat tegenover dat kinderen iedere dag eerder thuis zijn en er is maar één moment van afscheid nemen; als ouders meer BSO tijd afnemen is de veronderstelling dat dit ook duurder wordt. Dit hoeft niet per definitie zo te zijn, zo ontvangen ouders een toeslag over de kosten voor BSO en niet over de kosten voor TSO. De TSO zal in 2015 niet meer haalbaar zijn met de huidige bezetting TSO ouders; - is er voldoende rust voor kinderen op een schooldag en is het rooster niet te zwaar voor jonge kinderen; - eten tussen de middag (voorbeeld): we starten om 11.45 uur met eten. Vanaf 12 uur gaan de kinderen naar buiten. We verwachten daarbij geen problemen;

Het Groene Hart obs - een aantal ouders zal problemen krijgen met het combineren van werk met de nieuwe schooltijden. Daar staat tegenover dat het voor anderen juist prettiger wordt. Ook hoorden we van de andere scholen dat door de andere tijden juist gunstiger werkmomenten mogelijk werden voor sommige ouders. Er is bijvoorbeeld minder een 'run' op de woensdag en vrijdag als vrije dag; - de woensdagmiddagen zullen gemist worden. Iedere middag ruim een uur eerder vrij zijn geeft veel mogelijkheden. Op de andere scholen gaven kinderen aan dat ze niet graag weer terug wilden. Zij hadden nu het gevoel 'elke middag vrij' te zijn; - leerkrachten hebben de kinderen inderdaad een langere periode achtereen onder hun hoede. Andere scholen zeggen dat dit ook wel als een lichte verzwaring wordt gezien. Maar men geeft aan dat dit niet opweegt tegen de ruimte die er in de middag ontstaat voor leerkrachten. Al met al werkt het dus werkdruk verlagend; - verenigingen zien ook voordelen om eventueel eerder te kunnen beginnen met bijvoorbeeld de sporttrainingen. Het verschilt per vereniging of dit ook goed te realiseren is.

Doomijn

Hoe sluit het continurooster aan op de BSO? Eindtijd school is starttijd BSO, ongeacht welke eindtijd. Geopend tot 18:15 uur. De middagen zijn langer, waardoor mogelijkheden in activiteiten, workshops en samenwerking met instanties groter zijn. Er wordt meer rust ervaren door zowel kinderen als pedagogisch medewerkers.

Het Groene Hart obs Vragen?

Afsluiting Hoe nu Verder 28/8/14 Ouderraadpleging (ouderen enquete) ; Het Groene Hart obs Afsluiting Hoe nu Verder 28/8/14 Ouderraadpleging (ouderen enquete) ; 11/12/14 2e informatie avond; ../../.. Stemming.