Spinoza: leven, werken en de actualiteit van zijn filosofie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Advertisements

Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Thema najaar Face t0 face - 2 Hebr. 12: Want gij zijt niet genaderd tot een tastbaar en brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind,
De beroemdste persoon die er is …
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Woord van Leven Februari 2011.
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Woord van Leven Februari 2013 “Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben.” 1 Johannes 3,14.
De christelijke boodschap
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
MET JEZUS OP WEG DE WEG NAAR HET ECHTE GELUK.
Een man lag uit te rusten in het gras en keek naar de lucht
Sigmund Freud.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Hoe is het ons geleerd? de rechtvaardige God de schuldige mens.
"al wat in de vleeshal te koop is..." 1Korinthe 10:23-33
Pasen & Pinksteren op één dag!
Zondag 31 maart 2013 Zoetermeer 1. Jozua 5:9 Marcus 16:4 Lucas 24:2 2.
Paulus' brief aan de Kolossers (4).
ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.
Godsdienst 1 1.
Godsdienst.
WELKOM TOV’ERS.
Besnijdenis Rechtbank in Duitsland: mishandeling Rechtbank in Duitsland: mishandeling Vreemd geworden in onze cultuur ook voor ons? Vreemd geworden in.
Pinksteren Nu de Heilige Geest in ons blijft.... Pinksteren Johannes 2:10 ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de.
“De andere kant van de medaille”
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Lezen: Deut. 18:9 t/m 14 Zingen : Gezang 5:8
De kerkvader Augustinus over
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
College 3 Kennisleer.
De weg van de rechtvaardigen is stralend als de zon.
De “Dialoog” tss Paulus en Jezus, op de weg naar Damascus (Mendelssohn) nodigt uit tot de ontmoeting met Hem 14de vd Tijd door het Jaar.
Verlangen naar licht.
VREDE.
17 augustus 2014 Den Haag 1. schrijver: Paulus geadresseerden: Kolossers > Kolosse 2.
‘De weg, de waarheid en het leven’?
De Eerste mensen en de eerste zonde. De Eerste mensen en de eerste zonde.
Hoe luister je naar de wet van God?
Kees Schuyt, Rijnsburg 22 maart 2014
20 juli 2014 Rotterdam. het voorgaande in Romeinen toen de kinderen (=Jakob en Ezau) nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan.
Leven zoals past bij God
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
WAT IS NIEUW? 4 jan Zoetermeer.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
 Heiliging, Reiniging & Bevrijding Zijn we nog slaaf van de zonde?
Zondag 35 HC Franeker 8 maart 2009
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Jij, God en je kind.
MEER? Is er. Dit leven – waar draait het om? Wat laat je achter? Is er meer?
Welkom in de samenkomst
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
THEMA VOOR VANAVOND IS: GA VOOR GEZOND! GEZONDE LEVENSSTIJL
VAN DE AFGODEN DIE WE AANBIDDEN EN DE WONDEN DIE WE DRAGEN
Koen Minderhoud Doopdienst, 7 juni 2015
De geschapen mens.
Er is geen veroordeling meer Romeinen 8:1-17
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Emoties tussen cultuur en natuur? Inleiding door Miriam van Reijen over emoties, en de filosofie van de passies bij Descartes en Spinoza. Rotterdam, 6.
Spinoza- zijn leven, filosofie en de relevantie en actualiteit ervan
Persoonlijke effectiviteit door het veranderen van gedachten Dr. Miriam van Reijen (praktisch) filosoof Nive workshop, 4 juni 2014.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Brief aan de Galaten -24- geloof - zonen - eenheid.
Benedictus de Spinoza Lezing door Miriam van Reijen Protestantse Gemeente “De Ark”, Reeuwijk 19 januari 2016.
Transcript van de presentatie:

Spinoza: leven, werken en de actualiteit van zijn filosofie. Miriam van Reijen De Witt-Spinoza Symposium 22 maart 2014

1632 (Amsterdam) – 1677 (Den Haag) Benedictus de Spinoza 1632 (Amsterdam) – 1677 (Den Haag) Spinoza is als 'tweede generatie allochtoon' in Amsterdam geboren uit Portugees joodse ouders.

Joodse Begraafplaats Ouderkerk a/d Amstel met de graven van o.a. Spinoza’s ouders: Hanna Deborah (gest. 1637) en Michael de Spinoza (gest. 1653)

Rijnsburg: 1661 - 1663 Na het failliet van het door hem en zijn broer Gabriel overgenomen bedrijf (Bento y Gabriel De Spinosa) werd Spinoza in 1656 uit de Portugees-joodse gemeenschap verstoten Hij woont later een paar jaar in Rijnsburg

Spinoza in Voorburg: 1663 – 1669 Beeld van Rudolf Roth (1964) plantsoen Spinozalaan

Den Haag: 1669 - 1677 De laatste jaren van zijn leven woonde Spinoza in Den Haag, waar hij in 1677 stierf

Nieuwe Kerk, Den Haag Geen graf, wel een gedenksteen

Spinoza’s werken: * Een inleiding in de filosofie van Descartes (1663) Het Theologisch-politiek traktaat (1670): god is geen persoon en de bijbel is mensenwerk en bevat geen goddelijke waarheid. In1674 verboden door de Staten van Holland. Opera postuma/ Nagelate schriften (1677), waarin o.a. de Ethica, Het politiek traktaat en de briefwisseling.

De ETHICA (5 delen) I. Er bestaat één substantie, die Spinoza god, natuur of al-wat-is noemt. II. De mens denkt; lichaam en geest is één. III. Ontstaan en aard van de aandoeningen. IV. De menselijke slavernij (van de passies) = de onmacht van de ratio. V. De macht van het verstand = het intuïtieve weten ofwel inzicht.

Spinoza's actualiteit en relevantie, vanwege de verregaande consequenties van zijn godsbeeld voor zijn mensbeeld: - De mens neemt geen aparte plaats in in het geheel van de natuur - Ook de mens volgt altijd de goddelijke wet // de natuurwetten Er bestaan geen wonderen, er is geen toeval en mensen hebben geen vrije wil (zie: voorbeeld van de zon, Ethica II, st. 35) Er bestaat geen absoluut (ethisch) goed en kwaad Democratie en vrijheid van meningsuiting

Hoe de passies ontstaan * Iedereen en alles poogt zich altijd door te zetten (conatus, zie Ethica III, st. 6 e.v.) * Dit kan lukken of niet * Dit kan bewust zijn of onbewust blijven Geeft een goed gevoel of onlust Idee van oorzaak daarvan kan adequaat zijn of niet adequaat (Ethica III, st.3) en st. 58) De oorzaak adequaat kennen voorkomt de passie of neemt deze weg (ethica V, st. 3) Intuïtief weten: dat er altijd een oorzaak is

Spinoza’s motivatietheorie. Alles draait bij Spinoza om actief (uit eigen (denk-)kracht) versus passief (van buitenaf gedwongen of beïnvloed) Ofwel: intern (= vrij) versus extern (= slaaf gemotiveerd Vormen van externe motivatie zijn: overmacht, indoctrinatie, sancties, chantage, manipulatie, wetten, moraal, en: de passies

Passies maken minder effectief Kosten energie Verhinderen rustig nadenken Komen altijd later dan iets weten Voelen niet goed Je hebt er zelf last van en een ander niet Maken de zaak soms erger Lossen het praktische probleem niet op Zijn minder stabiel

Spinoza is geen rationalist: “de rede vermag niets tegenover een aandoening, tenzij ze zelf tot aandoening wordt….” (Ethica, deel IV, stelling 14) in de voorredes van Ethica III en V bekritiseert Spinoza daarom expliciet Descartes en de stoïcijnse filosofen

‘De geest is gewillig, maar het vlees is sterk’ de sterkste voorstelling of aandoening wint dit wordt vaak ervaren als een conflict tussen geest (beter weten) en lichaam (de verleiding) de ‘oplossing’: een interne verandering van koele rede naar affectief beladen intuïtief weten (inzicht, verinnerlijkt, eigen gemaakt) de passies zijn alleen nuttig voor wie het ontbreekt aan inzicht en/of moed (vgl. iemand die zich moed indrinkt)

Was Spinoza in 1672 woedend? Ik denk van niet, want: Leibniz (de bron van het verhaal) schrijft alleen dat Spinoza zei. dat “...hij werd genoopt /gedreven de deur uit te gaan met een papier....” En Spinoza schrijft: 'tot alles wat wij door een passie (= extrinsiek) gemotiveerd kunnen doen, kunnen we ook door de rede (= intrinsiek) gemotiveerd worden aangezet. (Ethica, IV, st. 59) ,

Om verder te lezen: Jan Knol, En je zult spinazie eten. Aan tafel bij Spinoza, filosoof van de blijdschap. Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2006. Wiep van Bunge, Filosoof van vrede, de Haagse Spinoza. Van Stockum, Den Haag, 2008. Steven Nadler, Spinoza. Olympus, Amsterdam, 2005. Miriam van Reijen, Spinoza. De geest is gewillig, maar het vlees is sterk, Klement, Kampen, 2008. Miriam van Reijen, Het Argentijnse gezicht van Spinoza. Passies en politiek. Klement, Kampen, 2010. Miriam van Reijen (hertaald, ingeleid en van aantekeningen voorzien), Spinoza, Brieven over het kwaad. Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2012. Miriam van Reijen, Spinoza in bedrijf: van passie naar actie. Uitg. Klement, Boekencentrum, Zoetermeer, 2013.