PIRELLI’S STANDPUNT  Pirelli, als Premium merk, verwelkomt en steunt ten volle de introductie van het bandenlabel. Wij beschouwen het label als een goed.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
UITZONDERLIJK VERVOER Update via View > Header and Footer2 UITZONDERLIJK VERVOER Nieuwe reglementering sinds 1 juli 2010.
November 2012 Warmtestromen binnen het EU-ETS3 Indicatief beeld van het ‘ETS-effect’ bij investeringsbeslissingen in warmteprojecten.
Vakbekwaamheid vrachtwagenchauffeur
Handel en marketing hoofdstuk 9
Parking Guidance System - speciaal voor parkeergarages -
DE BELANGEN VAN MOBILITEIT ENERGY SAVER + HET ANTWOORD VAN MICHELIN
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
DriversChallenge.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
STRATEGISCHE PLANNING
NAHSA Achtergronden en details. Overzicht •Achtergrond (fysica) •Detector •Projecten.
Vermogen Veel vermogen Zelfde locomotief in model, weinig vermogen.
Welkom Doel van dit event 3 geteste criteria  Brandstofefficiëntie gemeten aan de hand van de rolweerstand  Grip op nat wegdek  Extern rolgeluid.
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
1 Bespaar brandstof met groene banden – Energized by LANXESS Markus Brückner, Corporate Communications Brussel, 26 september 2012.
Examenvragen CBR !. Voor welke dieren dient men hier op te letten ?
Nieuwe reglementering 2009
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Ckv presentatie Nadia en Nilsa, H4F  Mode met als hoofdonder - werp merken.
“Als geluid lawaai wordt …”
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Onderwerpen van deze presentatie
Energiezuinig bouwen. Door: Bart. Ennio. Thomas. Ferry. Dennis.
In de vaart der volkeren
CO2 reductie d.m.v. bijmenging van waterstofgas Demonstratiebijeenkomst 17 maart 2011 Brink voert het project ‘CO2 reductie door rijden op waterstofgas’
BRANDSTOFBESPARING Het nieuwe label DE 3 GEMETEN PRESTATIES Brandstofefficiëntie Rolweerstand Veiligheid Remmen op nat wegdek Geluid Het externe rolgeluid.
Krachten en verkeer.
1. Algemeen belang Met zijn allen moeten we blij zijn met de bewaking van het algemeen belang door het BMB Geen criterium Denkkader/ Hogere doelstelling.
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
5.1 Definitie van vermogen
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Voedingsonderzoek met als doel het evalueren van de maaltijden en formuleren van adviezen op het internaat KA2 te Hasselt met overwegend leerlingen topsportschool.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Geluid Andries de Boer Groep 5.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Productie en distributie van VitaMeal ™ Lumbadzi (Malawi) Tekst en foto's: Marcus Westberg.
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Geregeld veersysteem Citroën C6
PRODUCTINFORMATIE 601 Premium Optifuel 18 / 05 / 2009 Product Marketing Renault Trucks Benelux.
Energiezuinig bouwen. Door: Bart. Ennio. Thomas. Ferry. Dennis.
Welke energiebronnen op aarde zijn beperkt?
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
2014 EVALUATIES N+1.
1 vmbo-T/havo 2 klimaat, §2 en 3
Toekomstige mobiliteit
Enkele proefjes….
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
Parametric release Wat is dat?.
In de weer voor het klimaat
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Europa: Voertuigeisen & Bandenlabel. Rolgeluid in wegverkeerlawaai.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Banden.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Bandenbewustzijn Nederlandse Automobilist 2013 – 2016 Adriaan Heino
Plannerscafé Oss 1 maart 2018
Workshop 5: bepalen van indicatoren
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Transcript van de presentatie:

PIRELLI’S STANDPUNT  Pirelli, als Premium merk, verwelkomt en steunt ten volle de introductie van het bandenlabel. Wij beschouwen het label als een goed hulpmiddel om transparanter te communiceren naar de eindgebruikers en als een hulpmiddel voor de consumenten bij verzamelen van essentiële informatie voor de aankoop van nieuwe banden.  Consumenten moeten zich bewust zijn dat de brandstofbesparing en de verkeersveiligheid sterk afhankelijk zijn van het rijgedrag. Verder zijn correct gebruik van de banden en het handhaven ervan, zeer belangrijk. De consumenten moeten ook bewust zijn van de kenmerken van een band, deze zijn fundamentele elementen om de veiligheid in elke situatie te garanderen en de levensduur van de banden te verlengen wat resulteert een financieel voordeel.  Pirelli wil benadrukken dat rolweerstand, rolgeluid en grip op nat wegdek, 3 belangrijke “prestatie”-indicatoren zijn. Desalniettemin moet de totale waarde van een band gemeten worden op een volledige lijst van parameters (reactiviteit zowel op droog en nat wegdek, aquaplaning, stabiliteit bij hoge snelheid, remmen op droog wegdek, kilometer - efficiëntie etc..) die door Pirelli worden getest voor alle producten.  Veiligheid is het belangrijkste criterium. Het is altijd het objectief van Pirelli geweest om de optimale verdeling tussen relevante prestaties te vinden, m.a.w. de succesfactoren.  Banden dealers behouden hun essentiële rol in de aankoopbeslissing van de consumenten, omdat zij nog steeds de banden experts zijn die de juiste band weten te suggereren voor iedere behoefte van de eindgebruiker.  Winterbanden zijn ontwikkeld om optimaal te presteren bij weersomstandigheden onder de 7 ° C, bij alle types sneeuw. Omdat het label geen specifieke criteria voor de prestaties in de winter vertoont, zullen winterbanden waarschijnlijk minder goed scoren dan zomerbanden. Hiervoor is een extra toelichting door de bandenspecialist vereist.

EU-BANDEN ETIKETTERING REGLEMENTERING (nr. 1222/2009)  De behoefte aan meer informatie over de brandstofefficiëntie en andere parameters is van belang voor de consument die niet gemakkelijk de prestaties van de verschillende banden en bandenmerken kunnen vergelijken door de afwezigheid van een etikettering en/ of geharmoniseerde beproevingsmethoden. De reglementering stelt eindgebruikers in staat om weloverwogen keuzes te maken bij het kiezen van de juiste band.  De reglementering schrijft voor dat alle toerisme, lichte vrachtwagen-en vrachtwagenbanden geproduceerd vanaf 1 Juli 2012 en in verkoop in de EU vanaf 1 November 2012 een sticker horen te dragen of een label dat vertoond wordt aan de eindgebruiker alvorens de aankoop plaats vindt.  De nieuwe EU-verordening (No1222/2009) introduceert labeling- voorschriften met betrekking tot de weergave van informatie over de brandstofefficiëntie (rolweerstand),grip op nat wegdek en het externe geluid van de banden. Het doel is om de veiligheid en de efficiëntie van het wegvervoer te verbeteren door het bevorderen van zuinige en veilige banden met een laag geluidsniveau.

ROLWEERSTAND HET VERSCHIL TUSSEN EEN ‘C’-BAND EN EEN ‘B’-BAND STEMT OVEREEN MET EEN DALING OF STIJGING VAN HET VERBRUIK TUSSEN 2,5% EN 4,5% VOOR PERSONENWAGENS EN 5% TOT 8% VOOR TRUCKS. BRANDSTOFEFFICIËNTIE GEKOPPELD AAN DE ROLWEERSTAND VAN DE BAND  Rolweerstand is de kracht die in de tegengestelde richting van de rijrichting werkt wanneer de band rolt. Aangezien banden 20% van het totale verbruik van een personenwagen en tot 35% van het verbruik van een vrachtwagen bepalen, is het belangrijk om een lage rolweerstand te bekomen.  Meer inzicht in de werking: door het gewicht van het voertuig wordt het contactoppervlak van de band met het wegdek vervormd terwijl de band energie afgeeft in de vorm van warmte. Hoe groter de vervorming, hoe hoger de rolweerstand en dus hoe hoger het verbruik en de CO2-emissies.  In de reglementering van het EU-bandenlabel is de rolweerstand, uitgedrukt in cijfers, variërend van A (beste gradatie) tot en met F voor industriële voertuigen en G voor auto's (slechtste gradatie).

ROLWEERSTAND Het verschil tussen een ‘C’-band en een ‘B’-band stemt overeen met een daling of stijging van het verbruik tussen 2,5% en 4,5% voor personenwagens en tot 8% voor trucks. LABELKLASSE VAN C – TOT B – VOERTUIG: SEDAN (BEZINE) - KM/JAAR: Km – OP : GEMENGDE ONDERGRONDEN VERLAGING CONSUMPTIE LITERS BESPAARDE BRANDSTOF TOTAAL GESPAARDE CO 2

GRIP OP NAT WEGDEK  Grip op nat wegdek is een van de voornaamste veiligheidseigenschappen van een band. Een goede grip bij nat weer verkort de remafstand wanneer u in regenachtig weer rijdt. VEILIGHEID, OP BASIS VAN DE GRIP OP NAT WEGDEK  Er zijn nog andere belangrijke parameters voor de veiligheid, maar grip op nat wegdek werd geselecteerd als het meest representatieve criterium om verschillende banden te vergelijken. Het verschil tussen twee graden komt overeen met een stijging of daling van de remafstand met ongeveer 2,6* meter als men afremt vanaf 80 km/u. * TÜV SÜD Automotive, Banden Test n ° Jaar 2011 (ref. Pirelli Banden maat 225/50 ZR 17).

GRIP OP NAT WEGDEK Het verschil tussen twee graden komt overeen met een stijging of daling van de remafstand met ongeveer 2,6* meter als men afremt vanaf 80 km/u. * TÜV SÜD Automotive, Banden Test n ° Jaar 2011 (ref. Pirelli Banden maat 225/50 ZR 17).

ROLGELUID  Verkeerslawaai is een erkend milieuprobleem dat wordt bepaald door verscheidene factoren zoals de verkeersintensiteit, het voertuigtype, de rijstijl en de interactie tussen de band en het wegdek. De waarde die in het label wordt aangeduid, is niet wat de bestuurder in het interieur gewaar wordt tijdens het rijden maar het externe lawaai, dat bijdraagt tot de geluidspollutie. EXTERN GELUIDSNIVEAU (UITGEDRUKT IN dB)  1 zwarte geluidsgolf 3 db (A) minder dan de EU Reg 661/2009 criteria. (Beste prestatie)  2 zwarte geluidsgolven voldoet aan de EU Reg 661/2009 criteria.  3 zwarte geluidsgolven voldoet aan de EU Reg 661/2009 criteria (Slechtste prestatie)

ROLGELUID 1 GELUIDSGOLF 3 db(A) minder dan de EU Reg 661/2009 criteria 3 GELUIDSGOLVEN Voldoet aan de EU Reg 661/2009 criteria + 2 Golven = +6 db = vierdubbele geluidsuitstoot 2 GELUIDSGOLVEN Voldoet aan de EU Reg 661/2009 criteria + 1 Golf= +3 db = dubbele geluidsuitstoot DE GELUIDSGOLVEN

ROL VAN DE BANDEN DEALER DE BANDEN DEALER MOET VERZEKEREN DAT IN HET VERKOOPPUNT: De dealers moeten de “gradatie” -informatie integreren op of met de facturen afgeleverd bij de eindgebruiker.  Alle banden die zichtbaar zijn voor de consument, moeten voorzien zijn van een sticker geleverd door de producent of een labelafdruk naast de band, op een duidelijk zichtbare plaats.  Over alle banden die niet zichtbaar zijn voor de eindverbruiker, dient de distributeur de eindegebruiker te informeren vóór de aankoop.

PIRELLI’S STATEMENT M.B.T. PRODUCTEN GEPRODUCEERD VOOR 1° JULI  Pirelli, een Premium merk dat zich richt op een continue verbetering van haar producten, door inachtneming van strenge procedures voor kwaliteitscontrole, bevestigt dat zijn banden met een identieke product code (IP-code), gemonteerd kunnen worden op eenzelfde as van hetzelfde voertuig, ongeacht de productiedatum(DOT).  Pirelli bevestigt dat alle IP-codes die in productie gaan na 1 juli 2012 een label zullen hebben, ongeacht de productiedatum. De lijst van deze IP-codes en labels met bijbehorende gradaties zullen toegankelijk zijn via het B2B-platform (elektronische database met PRICAT catalogus prijzen) van 15 juni Meer informatie over labeling gradaties zal toegankelijk zijn voor consumenten op en via lokale Pirelli sites.