Patronen en Integraal samenwerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Uitslag enquête over online pesten
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
De Drama Driehoek.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Respectvolle bejegening
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Samenkracht.
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
‘Het talent bestaat niet.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Presentatie startbijeenkomst
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Aan de slag met de BETERapp
Wie zijn we Onze aanpak Voorbeelden. WorksWell is een creatief bureau dat zich heeft gespecialiseerd in de ontwikkeling van presentaties. WorksWell heeft.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
MEE maakt meedoen mogelijk
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Opgroeien in de stad les 3
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Presentatie startbijeenkomst
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Heel gewoon maar toch anders.
Woordjes leren.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Nee Zeggen!.
Transcript van de presentatie:

Patronen en Integraal samenwerken Bureau Ben Venneman ©2006 Datum logo’s toevoegen C3 Group/ Bureau Ben Venneman

Patroon op straat? Filmpje Youtube Straatbedelaar http://youtu.be/pzEzohHmaM Bureau Ben Venneman ©2008

Wat is een patroon? Enkele principes: Het leven is een proces van continue vormgeving Een natuurlijk gave om alledaagse dingen te organiseren, te ordenen of te verbinden Een zich steeds herhalend en typerend geheel van aangeleerde gedragingen: gedragspatroon Heeft een voorspellende waarde in een persoon, in een groep, organisatie, wijk Je kunt er van schrikken: ben ik zo, doe ik zo? Patronen zijn te herkennen, onderbreken en te doorbreken Geeft kracht en vitaliteit aan samenwerken Is altijd iets wat je doet: gedrag en communicatie Drager van betekenis: glimlach van herkenning

Patroon van samenwerken Samenwerken op inhoud Zelfregie van burger Samenwerken in proces Samenwerken in Smart on People

Patronen in complexe situaties (1) Patroon herkenbaar: Binnen de persoon zelf Tussen persoon en directe omgeving Tussen persoon en hulpverleners Tussen persoon, directe omgeving en hulpverleners Tussen hulpverleners onderling Tussen procesregisseur en deelnemers netwerk

Patronen in complexe situaties(2) Patroon herkenbaar door uitspraken: Het is dweilen met de kraan open Dit echtpaar is niet gemotiveerd Dit is een kansloze situatie: niets werkt! Bij melding: kan het netwerk er eens naar kijken? Er zijn signalen van de school gekomen dat het niet goed gaat met dit kind Volgende week wordt dit gezin het huis uitgezet Dit is typisch het werk voor Ben, hij kan goed omgaan met moeilijke mensen Het lijkt mij het beste dat ik deze casus neem, omdat ik met deze mensen al een vertrouwensband heb opgebouwd

Patroon: procesregisseur Leiding geven Voorzitten Onderzoeken Regisseren Onderhandelen Opvoeden Onderwijzen En vast nog meer patronen……

Overleg: aan de slag met patronen Beschrijven in plaats van verklaren In kaart brengen van gedrag: ontdekkingsreiziger Precies nagaan wat er is, wat je ziet ( gebeuren), wat hoor je en voel je: gedragsobservaties Geef voorbeelden waaruit een patroon blijkt Tijdslijn: wat is er in de tijd ondernomen, wat zijn succesvolle interventies geweest, zijn beoogde resultaten behaald, etc?

Tijdslijn: contextuele blindheid voorkomen Een contextueel instrument om: acties – doelstellingen en resultaten te volgen in de tijd ( monitoren) en samenhang met meerdere overleggen/netwerken Patronen te ontdekken van ‘meer van het zelfde’, als iets niet werkt stop er mee en doe iets anders Samenhangend een vastgelopen situatie opnieuw te verkennen: pas op voor blikversmalling, ga uitzoomen Beter af te stemmen op zelfregie van burger en ondersteuning door hulpverleners/casusteam Elkaar te helpen helder te omschrijven wat je moet doen om nieuw te zijn! Onthaast te werken….., tirannie van de actualiteit

Tijdslijn: en contextuele analyse Pas op voor anekdotische details: soms wel/niet belangrijk Breng structuur aan: wat je opvalt, op wat anderen opvalt, geef opsomming Effectdenken: wat is het effect van de aanpak op gedrag van de persoon, het huishouden, ouders? Wat is het effect van de sociale omgeving op de cliënt? Is er een terugkerend patroon te herkennen? Hoe, wie en waardoor? Wie houdt het patroon in stand? Wat doet de hulpverlener, casusregisseur, een collega dat dit patroon telkens weer ontstaat. Is het doel duidelijk en ook wie deze heeft gesteld?

Tijdslijn: contextuele analyse & tips Pas op voor anekdotische details: soms wel/niet belangrijk Breng structuur aan: wat je opvalt, op wat anderen opvalt, geef opsomming Effectdenken: wat is het effect van de aanpak op gedrag van de persoon, het huishouden, ouders? Wat is het effect van de sociale omgeving op de cliënt? Is er een terugkerend patroon te herkennen? Hoe, wie en waardoor? Wie houdt het patroon in stand? Wat doet de hulpverlener, casusregisseur, een collega dat dit patroon telkens weer ontstaat. Is het doel duidelijk en ook wie deze heeft gesteld?

Tijdslijn: contextuele analyse & tips Vraag naar voorbeelden van gedrag als er te algemeen wordt gepraat of alleen wordt uitgelegd Neem de tijd en denk hardop! Gebruik stilten Andere contexten: doet dit gedrag zich ook voor in andere contexten: waar kan iemand zich wel gedragen? Wat zijn stokpaardjes van netwerkleden en jezelf? Wat vindt je of jullie ondenkbaar om te doen? Hoe zou de persoon in kwestie reageren als hij ziet hoe wij nu over hem spreken? Wat zijn sterke emoties, wanneer komen die voor en beïnvloeden deze professionele weging, keuzes en acties?

Tijdslijn: contextuele analyse & tips In wat overdrijf je en wat is je gewoonte bij het omgaan met dit type klant?