Meten is weten ( in rekenonderwijs ) Etalageconferentie “Over rekenen gesproken”
Meten in rekenonderwijs Centraal -intakegegevens -resultaten COE -Ervaringen studenten Binnen de opleiding -Voortgang dmv leerstofgebonden toetsen meten is weten25 september 2014
meten is weten Intakeresultaten Lezen < 2F45,7 %42,6 %42,0 %50,6 % Luisteren < 2F20,0 %21,3 %17,0 %nog niet bekend Taalverzorging < 2F38,3 %40,0 % 38,5 % Rekenen < 2F69,0 %67,0 %61,0 %62,4 %
Examenresultaten 2013 meten is weten Nederlands 2F Rekenen 2F Nederlands 3F Rekenen 3F Percentage voldoende ,4%42,4 %61,5%29,0% Percentage voldoende ,7 %50,0 %64,0 %33,9%
Verhoogd rendement onderwijs Examens Intake meten is weten
Succesfactoren Als in een opleiding een opmerkelijk resultaat wordt geboekt, wordt gekeken wat de succesfactoren zijn. Genoemde factoren -Motivatie student -Deskundigheid docent -Onderwijsaanbod (lessen,studiecentrum, steunpunt dyslexie&dyscalculie) -Randvoorwaarden (lesmateriaal, cursusplan,hanteerbare groepsgrootte etc) meten is weten
Studenten-enqu ê te voorbeelden 1. Wat vind je van de hoeveelheid leeswerk te veel 7 % goed zoals het is 87 % mag wel meer 6 % 2. Wist je dat je gebruik mag maken van een woordenboekja 13% nee 87% 3. sluiten de lessen goed aan op de opgaven in dit rekenexamen? ja67% nee22% geen mening11% meten is weten25 september 2014
Acties nav de cijfers voorbeelden -Organiseren bijeenkomsten over taal en rekenen voor alle docenten ( dus inclusief vakdocenten BO) -Uitwisselen met vmbo scholen in de regio -Organiseren interne opleiding rekendocent -Uitbreiden faciliteiten studiecentrum/ steunpunt Dyslexie en Dyscalculie -Organiseren zomerschool rekenen -Ontwikkelen examentraining meten is weten25 september 2014
Vragen? Petra Zijlstra (023) / Fanny Zandvliet (023) /