Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Intentie veranderen door bewustzijn
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“Hoe kom ik aan klanten?”
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
VUmc Basispresentatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Discipelschap.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
John Vaupell Justin van der Steen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Waar ben jij heel goed in?
Hogescholen in Dialoog
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
GOD.
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Zou dat GOD… kunnen zijn?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Hoe brei een team?.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Jij, God en je kind.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Psychologieles 7 lesweek 7
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Coachen op competentie-ontwikkeling
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talent in Ontwikkeling
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Talent in Ontwikkeling
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken Les 4.
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Op welke laag werk je?.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego kennen en in te zetten. Nelson Mandela “Ik heb geleerd dat moed niet de afwezigheid van angst is, maar de overwinning ervan. De moedige man is niet degene die niet bang is, maar degene die zijn angst overwon.” Deze quote sluit aan bij het leren kennen van je ikken: het is niet altijd makkelijk. Het vraagt om reflectie, confrontatie en veel oefening.

1a. Psychologie van de ikken Iedereen heeft meerdere ikken. Bewustwording hierover leert je om al je ikken serieus te nemen en ermee in gesprek te gaan, niet om van de ene ik naar de andere ik te springen. Dit gesprek leer je te voeren door het inzetten van je bewuste ego. Deze heeft namelijk keuzevrijheid en voert zelf regie over zijn leven, zonder overschaduwd te worden door een van de ikken. Bewustwording geeft zicht op wie de regie heeft in jouw leven, je bewuste ego of een van je ikken. Het is interessanter te weten welke ik het is die aan het woord is dan te weten wat een ik zegt. Je kan onderscheid maken tussen primaire en verstoten ikken. Allen hebben als doel om je te beschermen. Primaire ikken zijn nadrukkelijk aanwezig in je leven, verstoten ikken zijn vaak een blinde vlek. Elke ik heeft in een fase van je leven zijn doel gediend om jou te beschermen. Enkele ikken kunnen actief aanwezig blijven in je leven als primaire ik, ook in fases dat hij niet meer zo dienend is. Verstoten ikken gaan juist rebelleren en je leven ‘verstoren’ op het moment dat ze (te) lang niet aan bod mogen komen.

1b. Psychologie van de ikken Bewuste Ego leren inzetten Oefeningen Leer je ikken te duiden door om feedback te vragen in je omgeving en te reflecteren op situaties. Leer je ikken kennen door te kijken naar Waar beschermt deze ik mij tegen? Waarom is deze ik in mijn leven? Sinds wanneer is deze ik in mijn leven? Op welke momenten komt deze ik naar voren? Schrijf een bedankbrief aan de ikken die je een minder primaire plek wilt geven of een uitnodiging aan verstoten ikken om ze te verwelkomen in je leven. Bewuste Ego

2. Subpersonen Types Omgang Er bestaan legio ikken voor ieder persoonlijk. Pleaser, pusher, rationele denker, innerlijke criticus komen vaak voor als primaire ik. Innerlijke kind komt minder vaak voor als primaire ik. Ook als volwassene kan een innerlijk kind dienend/aanwezig zijn. Archetypische ikken, ontstaan uit mythes, sprookjes, zijn vaak eeuwenoud maar moeilijk te rijmen met maatschappelijke opvattingen in de tegenwoordige tijd. Om een ik nog beter te leren kennen en op waarde te kunnen schatten, helpen onderstaande handvatten De bescherming duiden Uitingsvormen in het dagelijks leven Het nut en het plezier ervaren De schaduwzijde en beperking onderkennen De tegenpool leren kennen Je bewuste ego met de ik leren omgaan

3. Relaties Bindingspatronen Positief en negatief patroon Doorbeken Een relatie is niet slechts het samenkomen van twee mensen, het is het samenkomen van twee groepen subpersonen. Bindingspatronen geven enerzijds structuur en veiligheid anderzijds raak je in een patroon gevangen in een van je ikken. Positief en negatief patroon In een positief patroon maak je gebruik van elkaars talenten. Vaak wordt je aangetrokken door mensen met primaire ikken die bij jou juist verstoten zijn. Het heet een positief of negatief patroon omdat het als positief of negatief wordt ervaren, niet omdat het positief of negatief is. Er kleven een paar risico’s aan patronen: 1) het gebeurt automatisch, onbewust, 2) je besteedt de verstoten ikken uit aan de ander en raakt daarmee regie kwijt, 3) het bewuste ego is uitgeschakeld, 4) je past je aan om het patroon in stand de houden. Doorbeken Een (onbewust) patroon doorbreken kan, door 1) Het patroon te herkennen en te benoemen. 2) De oplossing via de ikken te bespreken en niet via de inhoud. 3) Te bekijken wat er bij beiden werd geactiveerd door het patroon. 4) De verstoten kanten die je bij de ander hebt neergelegd te ontdekken.

4. Werkwijze Voice Dialogue methode Kaart Coach intensive Aanvulling vanuit boek Ad 4 Vaak is dit de primaire ik Ad 7 Vaak is dit de verstoten ik Ad 5 en 7 Coachee geeft namen aan de ikken Coach sluit aan bij de energie van de ikken Gesprek met de ikken gaat in derde persoon over de coachee Vragen die je kan stellen: Met wie heb ik het genoegen?, Wanneer ben jij er?, Waarom?, Hoe lang al?, Wat zou jij doen in de situatie die voorligt? Als coach letten op fysieke reacties en letten op welke ik aan het woord is, niet zozeer op wat er wordt gezegd Zodra een ik uitgepraat raakt, is de kans groot dat een tegenpool, een andere ik het overneemt. Op dat moment naar stap 6 of 8 gaan. Ad 9 Nodig coachee uit om in verbinding te blijven met beide ikken, niet om van de ene ik in de andere te duiken en nieuwe verstoten ikken te creëren. Ad 6, 8, 9 Bewuste ego is/komt aan het woord.