De fiets en het jaar van de mobiliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
de tijd van burgers en stoommachines
Advertisements

Boekbespreking van: Mitch Slemmer
Groepje: Alissa Beijdorff Mark Aarden Maurice America Brad Bijtjes
In 1963, toen een inwoner van DERINKUYU (in de regio Cappadocië, centraal Anatolië, Turkije), een wand van zijn grotwoning neerhaalde, ontdekte hij tot.
Verkeerseducatie : dode hoek
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Het werk van Reinier Kennedy en Euphonia
W Y L I E. Een klein stadje ten Noord-Oosten van DALLAS, gelegen aan Lake Lavon. Een wandeling op 27 Dec. 2005, bij een temperatuur van 26 graden. Kun.
Darkmoo neemt U mee terug in de tijd.
Beelden storm.
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
zondag 6 juli 2014, de juiste tijd is: 00:08:36 De ultieme droom van de jonge man in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw was een brommer. Daarmee kon.
DE WATERSNOOD.
Fietsroute Verkeersexamen
Voor die jongeren die denken alles te weten…
2.
Nederland bezet neutraliteitspolitiek.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
digitale verkeerskrant van Rilland
ROTTERDAM na de oorlog en anno 2008 verdwenen.
op de Utrechtse Heuvelrug
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
Verkeer Maandag 10 januari 2011.
Zingen Vers 1 Het water steeg wel hoog, maar wonder boven wonder
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 41 – De Bezetting
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Begeleiding van een exceptioneel Transport op
2.1 De Duitse inval in Nederland
Openlijke conflict.
Les 1 De wereld staat in brand
Stokstraat Stokstraat
Glow 2011 Gijs Kahmann. Verwachting Mijn verwachting voor Glow was eigenlijk vrij hoog want ik was de vorige keren ook al geweest en toen vond ik het.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Het bos van Nieuw Wulven
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Fietsparkeren in Dordrecht anno Agenda Proces Kader meten Fietsparkeur Geschiedenis Oordelen en aanbevelingen.
Route van thuis naar school
Kenmerk 47 Eenwording Europa - Les 1: Eenwording Europa
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Visie op de binnenstad.  Onze eerste tekeningen  De monumenten in de stad  Interviews  Foto’s  Onze visie op de binnenstad  vragen inleiding.
FIETSENSTALLING GEBRUIKSAANWIJZING
Reis naar Thailand Februari Vertrokken op 17 februari in Kortrijk vanuit ons huis met de taxi naar de statie. Vandaar met de trein naar Zaventem.
Centraal Station ROTTERDAM Het Centraal Station is bijna afgebouwd, er is negen jaar aan gewerkt.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Les 3: Verkeer TOETS.
4 en 5 mei Dodenherdenking Bevrijdingsdag.
Schoolproject in beeld
ER WAS EENS… DE TWINTIGSTE EEUW
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Oprichting na WO I Bij Vrede van Versailles Doel Vrede naderbij brengen door praten en economische sancties tegen leden die niet wilden luisteren Nadeel.
Oud Crooswijk en een paar foto’s van
Onze school ligt aan de Bergakker, een zijstraat van het Bolk.
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog Par 1A: Oorlog in Europa
Deze oorlog gaan we echt winnen!
Vertaald uit het Spaans – Freddy Storm 03/2009
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Luchtfoto Wijck met ceramique.
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
STATION GOES. Het station door de jaren heen Het was 1867 toen de Ganzestad aangesloten werd op het spoorwegnet. In juli dat jaar werd de lijn Bergen.
Veen en turf Van Melanie, Julia en Laura. Wat is veen en turf? Veen is een laagje dode planten Veen is een laagje dode planten Later steken ze het in.
Een straat, hoe het groeide.
Jesse, Marieke, Nette, Pieter-jan
Transcript van de presentatie:

De fiets en het jaar van de mobiliteit de fiets als mobiel erfgoed aan de hand van foto’s

1890 Maastricht, Sint Servaasbrug Fietstocht van de sociëteit Momus, afdeling voor de Vélopicède

1909 Maastricht De fiets komt steeds uitdrukkelijker in het alledaagse straatbeeld voor.

1911 Eijsden, Stationsplein Op de achtergrond vormen de fietsers een (bewuste?) decoratie.

1928 Maastricht Opening busstation voor streekvervoer voor het station.

1935 Maastricht, Stationsstraat De fiets heeft de straat nog bijna helemaal voor zich alleen.

1940-1945 Maastricht, Vrijthof Tijdens de bezetting. Deze fietsen waren blijkbaar nog niet ingevorderd.

1940-1945 Maastricht, Wilhelminabrug Tijdens de bezetting

1940-1944 Maastricht, Markt Tijdens bezetting. Het lijkt er op dat dit de fietsen waren die door de Duitsers ingevorderd werden.

Ca. 1940 Bemelen De bekende waterput bij de kerk.

1940 Maastricht Inval Duitsers hier bij de spoorwegovergang Scharnerweg (Later komt hier de tunnel onder het spoor.)

1950 Maastricht Nieuwe bakfietsen voor de MABRO

Ca. 1950 Vaals Grensovergang Nederland-Duitsland. Ook op de fiets vindt controle plaats.

Ca. 1950 Cadier en Keer Op weg naar de kermis in Gronsveld Ca. 1950 Cadier en Keer Op weg naar de kermis in Gronsveld. De pastoor vond het maar niks. Het sociale leven in het dorp werd aangetast als men op de fiets buiten het eigen dorp zijn vertier ging zoeken.

1956 Maastricht, Stationsplein De fiets was toen ook al prominent aanwezig. Stallen van de fiets vond plaats op de middenberm van de stationsstraat.

1957 Maastricht, Wijcker Brugstraat waar alle soorten verkeer zich doorheen begeven

1958 Maastricht, Spoorwegovergang Scharnerweg (hier ligt nu de tunnel onder het spoor). De fiets is nog steeds een belangrijk vervoermiddel. De politieagent staat heel hoog voor het overzicht op de “rotonde”.

Ca. 1960 Maastricht Om dan vervolgens via de Maastrichter Brugstraat de Sint Servaasbrug over te steken.

1960 Maastricht, Kommel. Tegenwoordig tellen we een paar huizen minder op de Kommel.

1960 Maastricht, Stationsstraat/Wilhelminasingel De kaarttafel

Ca. 1960 Maastricht, Vrijthof Zo te zien gaat er nogal wat (fiets)verkeer rechtdoor naar de Grote Staat!

1960 Maastricht, Wilhelminabrug Met een lange rij wachtende auto’s om op de markt te parkeren. De fiets was toen ook al niet filegevoelig!

1961 Maastricht, Grote Staat!!!

1970 Maastricht, Akerstraat bocht Wilhelminasingel Met inrit naar de tunnel

Ca. 1975 Maastricht. Stationstraat Hier dienden vooral de bomen als fietsenrek!!!

1980 Maastricht, Station Fietsenstalling. Nu nog netjes gestald.

Ca. 2005 Maastricht, Station Twintig jaar later ontstaat er een ander beeld van de “gestalde” fietsen bij het station.

2010 Maastricht, Maastrichter Brugstraat / Sint Servaasbrug

2012 Maastricht, Kesselskade

2014 Maastricht, Station Fietsenstalling bij het station (inmiddels ook te klein). Straks ook onder de grond?

2014 Maastricht, Vrijthof Fietsenstalling bovengronds

2014 Maastricht, Vrijthof Fietsenstalling ondergronds