HARTSTOCHT Een sociaal-artistiek evenement in Herk-de-Stad. Sint-Martinusscholen i.s.m. De Markthallen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Senegal Senegal.
Onze kernwaarden.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
POD maatschappelijke integratie
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Artforum Kunstenorganisatie binnen landelijk jeugdwerk
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Herstructurering Sociaal Domein
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Basisschool Kronenburgh
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
High School Eindhoven. High School Eindhoven De missie van onze school Frits Philips lyceum- mavo is een toekomstgerichte school met de focus op talentontwikkeling.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet op het zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Toelichting Centrumvisie. Presentaties korte toelichting stedenbouwkundig ontwerp samenvatting resultaten dpo toelichting verkeer en parkeren planning.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Sint-Niklaas en Beveren
Waarom Multimove in Damme ?
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inleiding campusvoorrang
Cijfergegevens leerrecht
SNEAK PEEK Workshop: Algemene informatie over de Passie
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

HARTSTOCHT Een sociaal-artistiek evenement in Herk-de-Stad. Sint-Martinusscholen i.s.m. De Markthallen

Context  Herk-de-Stad = landelijke gemeente met ca inwoners gelegen in West-Limburg, in de driehoek Hasselt, Sint-Truiden en Diest  De Markthallen = erkend cultuurcentrum sinds 1994; later erkend als gemeenschapscentrum  Specifieke kernmerken voor Herk-de-Stad :  grote scholengemeenschap met 2 middelbare scholen, 6 basisscholen en 1 basisschool voor bijzonder onderwijs. Dagelijks zijn ca leerlingen (van kleuter tot scholier) onderweg  Jessa Revalidatiecentrum (onderdeel van de Jessa ziekenhuisgroep)

Aanbod kleuter- & lager onderwijs  “klassiek” aanbod schoolvoorstellingen  Uitgangspunt GC : gelijk(w)aardig aanbod/ondersteuning naar ALLE scholen; school dient zelf ook een inspanning te leveren bij projectwerking  Contact via de directies  Bereiken naast de Herkse scholen een beperkt aantal basisscholen uit de regio. Scholen die bewust “cultuurshoppen”  Aanbod voorstellingen de voorbije jaren geleidelijk afgebouwd :  Krimpende middelen : financieel + medewerkster vanaf 1/8/2014 met pensioen en wordt niet vervangen  Minder interesse van de (Herkse) scholen : 1 voorstelling/graad/schooljaar

Hartstocht Oude caravans krijgen een aangepast nieuw artistiek jasje en dienen als promotiemiddel

Hartstocht : poging tot definitie  Hartstocht is een jaarlijkse sociaal-artistieke happening georganiseerd door de Sint-Martinusscholen en De Markthallen i.s.m. tal van partners, waarbij leerlingen eigen werk tonen uit diverse kunstdisciplines : muziek, dans, theater, woordkunst, performances,….  Hartstocht heeft afwisselend in een “grote” en “intieme” editie plaats. Bij een grote editie wordt naast De Markthallen het hele centrum gebruikt : marktplein, kerk, jeugdhuis, bib,… Een intieme editie beperkt zich tot De Markthallen  Namiddaggebeuren exclusief voor andere leerlingen; avondhappening toegankelijk voor het brede publiek  Onder de noemer “Hartstocht” leggen leerlingen in de loop van het schooljaar een eigen artistiek traject af

Hartstocht Promo voor enkele activiteiten tijdens de Week van de Smaak

Organische groei : van het één komt het ander  Vertrekbasis : klassiek aanbod schoolvoorstellingen  Twee “start”-momenten :  Eerste editie van de Week van de Smaak : afdeling “hotel” kan niet ontbreken  Nacht van de Passie : een Valentijnsavond maar dan net een tikkeltje “anders”  School schrijft kunst & cultuur uitdrukkelijk in haar missie & visie  Er worden twee leerkrachten deeltijds vrijgemaakt als cultuurcoördinatoren; één daarvan stroomt vervolgens door naar een directiefunctie

Hartstocht Luchttrapeze (met dank aan de lokale brandweer)

Onderweg : mensen vinden elkaar  Twee leerkrachten = cultuurcoördinatoren. Voorbije ca. 2 jaar nog één leerkracht aan 6u/week. Werkelijke inzet ligt veel hoger!  Cultuurschepen met visie en grote betrokkenheid; zorgt voor de nodige middelen  Beginperiode : grote tijdsinvestering + vurige discussies tot de rollen zijn uitgeklaard  GC = kameleon; ondersteunt waar nodig (artistiek, financieel, promotioneel, logistiek,…) en rol als bemiddelaar en klankbord  Financieel : grote editie 6750€ (7500€) en intieme versie 3600€ (4000€)  School zoekt zelf bijkomende middelen o.a. via Canon Cultuurcel  Klassiek aanbod schoolvoorstellingen meer i.f.v. Hartstocht; meer in onderling overleg. Ook voor de eerstegraadscampus.  Bemerking : twee projecten met MS 2 (GO), een school met voor ca. 85% Okan-leerlingen (vluchtelingen)

Hartstocht Op zoek naar ruimte…

Hartstocht Geïnspireerd op Arne Quinze

Sterktes STERKTES :  Klik tussen gedreven mensen : school – gemeenschapscentrum – beleid  Sint-Martinusscholen stellen zich op als een brede school; bouwen bewust schotten tussen BSO, TSO en ASO af  Vertrouwen tussen de partners  GC als kameleon : steun waar nodig  Kruisbestuiving tussen Hartstocht en reguliere schoolprogrammatie  Leerkrachten = aanspreekpunten; activiteiten/programmatie in overleg

Zwaktes  twee eeuwige discussies  In school : kennisoverdracht versus talentontwikkeling  In stad : kunst & cultuur versus vrij podium  (in mindere mate : inzet vanuit technische dienst)  Interne taakopdeling binnen GC : projectopvolging door directeur; schoolprogrammatie door medewerkster  GC geeft regie deels uit handen. Moeilijk overzicht houden : gelijkaardige voorstellen van verschillende leerkrachten uit verschillende scholen

Hartstocht Bruidssuite

Hartstocht Stelling - theater

Hartstocht Sint-Martinuskerk

Meetbare resultaten ?  Echte cijfers ontbreken!  Artistieke niveau is zeker gestegen.  Dansgroep, getrokken door een enthousiaste en bekwame jongedame, heeft al enkele optredens gedaan  Enkele zangers zijn doorgestroomd naar een lokale groep en krijgen verdere kansen binnen de huiskamerconcerten georganiseerd door GC  Eigen logistieke cel van leerlingen; inbreng door de jaren gegroeid ; leerling = freelance theatertechniek  Leerlingen ontdekken eigen talenten (meer zelfvertrouwen)  Ouders en anderen ontdekken eveneens (verborgen) talenten  Verder studeren in een kunstrichting is een overweging waard

Hartstocht Gebak

Hartstocht

Hoe moet het verder ?  Toenemende commentaar “het is steeds hetzelfde…”; gecombineerd met de twee eeuwige discussies = het blijft een gevecht  Leerkracht/coördinator heeft haar cultuurcoördinatie ter beschikking gesteld  Krimpende gemeentelijke middelen : personeel – financieel CONCLUSIE : Hartstocht is enkele jaren succesvol geweest, maar staat op een keerpunt. Er wordt samen naar oplossingen gezocht.

Hartstocht Uitkijkend naar een toekomst voor Harstocht …??