Beoordelen met behulp van rubrics

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Hogere denkvaardigheden
Sanne Tromp Ton van der Valk
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
Al doende leren training docenten
NLT modules en excellentiebevordering
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Een rubric voor onderzoeksverslagen
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Informatieavond 4MAVO Welkom. Visie en missie ABC..van onze school  Actief  Betrokken  Creatief  Doelgericht  Eigentijds Werken aan onderwijs dat.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Natuurkunde in de bovenbouw
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Toekomstgericht onderwijs
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LOB in het PTA van het VMBO
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
kenniscarrousel peerassessment
Onderwijskunde en vakdidactiek
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Ontwikkelingen zichtbaar
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Beoordelen met behulp van rubrics Olaf Krings (docent ne) en Gijs Verbeek (docent bi en nlt) Marnix College, Ede

Met dank aan: Materiaal van Dhr. A. van der Kaap SLO (Stichting Leerplanontwikkeling)

Programma Starter met behulp van Kahoot Het beoordelen van vaardigheden Wat is een rubric? Voorbeeld van een rubric Voordelen van een rubric Bekijken rubric onderzoeksverslag biologie 5V Zelf een rubric maken Vragen / opmerkingen

Het beoordelen van vaardigheden Er is bijna geen leerling die een onvoldoende haalt voor een praktische opdracht Leerlingen weten onvoldoende wat er precies van hen bij een praktische opdracht verwacht wordt Docenten vinden het lastig om vaardigheden juist te beoordelen Het is voor een docent lastig om juiste feedback te geven Leerlingen hebben vaak geen inzicht in de kwaliteit van hun prestaties (bijv. verslag)

Het beoordelen van vaardigheden gebeurt vaak Intuïtief Naar aanleiding van een lijstje met criteria De ‘stapeltjes’-methode Anders, namelijk … Het probleem is niet altijd het geven van het cijfer, maar docenten zien op tegen de discussie met de leerlingen.

Conclusie Het beoordelen van vaardigheden is subjectiever dan het beoordelen van kennis

Wat is een rubric? In een rubric staan de beoordelingscriteria en het bijbehorende gedrag, vaak in tabelvorm, uitgeschreven. Voorbeeld van een rubric

Voordelen van een rubric Objectiever Rubric geeft meer houvast (voor docent, leerling en ouders) Geeft handvatten voor discussies met leerlingen Bekijken Rubric Beoordeling PO Biologie 5V

Zelf een rubric maken Zorg voor een duidelijke leerstof Maak of herschrijf een opdracht Ontwerp de rubric bepaal de criteria (denk naast vakinhoud ook bijvoorbeeld aan taalverzorging, presentatievaardigheden, samenwerking, etc.) maak een puntenverdeling LET OP: Het kost tijd om een eerste rubric te maken. Deze energie win je later terug.

Vragen / opmerkingen Stelling: ‘Een rubric is een hulpmiddel om de vaardigheden op school op een hoger peil te brengen’

Einde Dank voor uw aandacht