Beoordelen met behulp van rubrics Olaf Krings (docent ne) en Gijs Verbeek (docent bi en nlt) Marnix College, Ede
Met dank aan: Materiaal van Dhr. A. van der Kaap SLO (Stichting Leerplanontwikkeling)
Programma Starter met behulp van Kahoot Het beoordelen van vaardigheden Wat is een rubric? Voorbeeld van een rubric Voordelen van een rubric Bekijken rubric onderzoeksverslag biologie 5V Zelf een rubric maken Vragen / opmerkingen
Het beoordelen van vaardigheden Er is bijna geen leerling die een onvoldoende haalt voor een praktische opdracht Leerlingen weten onvoldoende wat er precies van hen bij een praktische opdracht verwacht wordt Docenten vinden het lastig om vaardigheden juist te beoordelen Het is voor een docent lastig om juiste feedback te geven Leerlingen hebben vaak geen inzicht in de kwaliteit van hun prestaties (bijv. verslag)
Het beoordelen van vaardigheden gebeurt vaak Intuïtief Naar aanleiding van een lijstje met criteria De ‘stapeltjes’-methode Anders, namelijk … Het probleem is niet altijd het geven van het cijfer, maar docenten zien op tegen de discussie met de leerlingen.
Conclusie Het beoordelen van vaardigheden is subjectiever dan het beoordelen van kennis
Wat is een rubric? In een rubric staan de beoordelingscriteria en het bijbehorende gedrag, vaak in tabelvorm, uitgeschreven. Voorbeeld van een rubric
Voordelen van een rubric Objectiever Rubric geeft meer houvast (voor docent, leerling en ouders) Geeft handvatten voor discussies met leerlingen Bekijken Rubric Beoordeling PO Biologie 5V
Zelf een rubric maken Zorg voor een duidelijke leerstof Maak of herschrijf een opdracht Ontwerp de rubric bepaal de criteria (denk naast vakinhoud ook bijvoorbeeld aan taalverzorging, presentatievaardigheden, samenwerking, etc.) maak een puntenverdeling LET OP: Het kost tijd om een eerste rubric te maken. Deze energie win je later terug.
Vragen / opmerkingen Stelling: ‘Een rubric is een hulpmiddel om de vaardigheden op school op een hoger peil te brengen’
Einde Dank voor uw aandacht