Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
MEDMEC Les 1 Toelichting module
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
Nieuwsbrief 12 april 2013 Agenda: Maandag 15 april: groep 3 Blijde wei Dinsdag 16 april: groep 4 Blijde wei Woensdag 17 april: Juffendag/Lustrum Maandag.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
De strategie van een webconcept
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Docent medmec = Wil Adolfs
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Taalportfolio Voorstelrondje.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Identiteit CMDMEC01-2 les 6 (7) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki) Altijd bij vragen de slides van de vorige.
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Les 18 - Testen I-C1#, datum.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Taalportfolio Les 3, jaar 1, Winter 2008
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
Medmec04 les 1 Engagement.
Medmec04 Engagement.
Woensdag 15 april 2015 Roosterwijzigingen Corvee rooster week 13 (28 mrt. t/m 1 april): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 1Y Melkweg en.
Internet Standaarden Practicum 1 ● toetsing vak ● werkwijze vak ● alternatief voor gevorderden ● contentmatrix ● drieluik ● oefeningen ● slot.
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Les 6 Toetsbespreking Introductie eindopdracht. toets  Download goede antwoorden en vergelijk met je eigen score.  Cijfer < 5.5 = herkansing week 4.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Contactavond Havo 4 & Vwo 4 september 2015
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Lezen: doe het goed voor
Pemprl.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
SET schrijfvaardigheid H5
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
Naam onderwijsinstelling Datum
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Huiswerkopdracht Politiek
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Blok 5. Film Productieproces Blok 5. Film. Productieproces 12/31/2018.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
E-health domotica E-learning
Het examenjaar Mavo Op naar het diploma
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008 Webteksten

Agenda Lijst inleveren onderdelen TP geactualiseerd op Wiki Inventarisatie: tekst publiceren Kort overzicht criteria websteksten Oefenen! Inleveren TP op maandag 6 april!

Wat lever je bij je TP in? Zie de Wiki: http://medabv01taalportfolio.pbwiki.com/ Let op: ben je een les afwezig geweest, lever dan de opdrachten van die les in als inhaalopdracht. Doe je dat niet, dan is je gehele TP ONBEOORDEELBAAR. Vragen? Stel ze NU!

Procedure inleveren TP Je levert je TP in op maandag 6 april, voor 12 uur ‘s ochtends, via [postvak docent]. Niet ingeleverd? Dan alleen nog te beoordelen als herkansing! Je cijfer is ONDER VOORBEHOUD van de gepubliceerde tekst die je nog gaat inleveren in blok 4. Lever je die niet in? Dan krijg je een tweede kans daartoe als herkansing. Maak je daar geen gebruik van? Dan volgend schooljaar OPNIEUW alle Taalportfolio-lessen volgen!

Tekst publiceren Inventarisatie: wie heeft er al een tekst gepubliceerd? Lopen jullie tegen problemen op? Let op: in veel gevallen zullen studenten hun tekst publiceren op een website. Deze les geeft de criteria waar dergelijke teksten aan moeten voldoen!

Webteksten Dezelfde regels gelden voor webteksten als voor alle andere tekstsoorten die we tot nog toe besproken hebben. Daardoor is de lijst met criteria voor webteksten kort. We gaan vooral oefenen.

Goed voorbeeld Bekijk de site van Novib, http://www.oxfamnovib.nl/ Beantwoord de volgende vragen: Hoe komt het dat deze site effectief communiceert? Waarom zijn de teksten effectief? Antwoord op 1: de doelstelling van Novib wordt helder, zonder gebruik te maken van cliché subjects zoals ‘waar staan wij voor’. Je wordt direct betrokken bij acties! Antwoord op 2: de teksten zijn kort, kernachtig, motiverend geschreven, en hebben een effectieve gelaagde structuur.

Novib = actie Antwoord op 1: de doelstelling van Novib wordt helder, zonder gebruik te maken van cliché subjects zoals ‘waar staan wij voor’. Je wordt direct betrokken bij acties! Antwoord op 2: de teksten zijn kort, kernachtig, motiverend geschreven, en hebben een effectieve gelaagde structuur. De lezer staat centraal op deze site! Slogan: ambassadeurs van het zelfdoen

Ook zonder tekst! Voorbeeld van een website waarop tekst inboet als belangrijkste communicatiemiddel: http://www.barackobama.com/index.php

Rest les: zelf doen! Je weet inmiddels genoeg van effectief schrijven om zelf je mening te vormen. Daarom starten we deze les niet met een beoordelingsformulier voor webteksten dat we in een aantal oefeningen toelichten, we gaan eerst de oefeningen doen en sluiten af met het beoordelingsformulier.

Om te starten  Deze oefening doen we alleen als we voldoende tijd hebben Zoek 1 website waarop je de teksten SLECHT vindt. Motiveer je oordeel. Zoek 1 website waarop je de teksten GOED vindt. Motiveer je oordeel. Tijdsindeling: 5 minuten goed voorbeeld, 5 minuten slecht voorbeeld, 5 minuten bespreken. Vermoed je tijdgebrek? Dan kun je deze oefening overslaan!

Oefening 1: kernachtig formuleren Zie de wiki. Open het antwoordmodel NIET zelf, wacht totdat je docent tot de bespreking overgaat!

Oefening 2: formuleer kort en bondig Zie de wiki. Open het antwoordmodel NIET zelf, wacht totdat je docent tot de bespreking overgaat

Oefening 3: grote tekst klein maken Zie de wiki. Open het antwoordmodel NIET zelf, wacht totdat je docent tot de bespreking overgaat

Oefening 4: beoordelingsmodel Voorafgaand aan deze oefening bespreken we het beoordelingsmodel. (Zie de wiki). Zijn daar vragen over?

Oefening 4: gelaagde structuur Zie de wiki. Open het antwoordmodel NIET zelf, wacht totdat je docent tot de bespreking overgaat

Oefening 5: eigen tekst op je eigen portfolio Zie de wiki. Upload je tekst direct op je portfolio-site. Bespreking adhv. voorbeelden via de beamer!

Afsluiting Vragen? Stel ze! Denk aan de inleverdatum van je TP: MAANDAG 6 APRIL, uiterlijk 12 UUR, POSTVAK [NUMMER DOCENT]